A Kortárs Drámafesztivál idei vendégország-programjának vendége Szlovénia. A sokszínû, mozgalmas és eleven, idehaza azonban meglehetõsen ismeretlen szlovén színházi élet gazdag összmûvészeti programsorozattal kerül bemutatásra: színházi elõadás, performansz, táncszínház, felolvasószínház, koncert, szimpózium és filmvetítés-sorozat egyaránt szerepel tervezett programok között.
Via Negativa: Would, Would Not; Out
A KDF az Európa-szerte ismert Via Negativa két produkcióját is vendégül látja. A szlovén alternatív színház egyik legmeghatározóbb együttese 2002-ben alakult Ljubljanában, Bojan Jablanovec vezetésével, s merész előadásaival hamar ismertté vált szinte egész Európában. A társulat előadásai a színház és a performansz házasításából épülnek fel; alapállásuk, hogy a színházi előadás a néző és az előadó közötti dinamikus párbeszéd, ahol lehetőség nyílik reakciók és ellenreakciók, nézőpontok, elvárások, értékítéletek, következtetések ütköztetésére. Vagyis előadó és néző viszonyában nem az esztétikumot, hanem a kommunikáció lehetőségét tartják elsődleges. A társulat neve is elsősorban ennek a kapcsolatnak a megragadására utal, és csak másodsorban annak teológiai jelentésére, vagy a Grotowski által bevezetett terminusra.
A Via Negativa munkamódszerének lényege a testnek mint a személyiséget tükröző, kifejező eszköznek a vizsgálata. Az előadások szövegét a színészek maguk hozzák létre tematikus workshopok keretében. A jelenetek alapja a személyes tapasztalat, a szubjektív emlékezet, a saját testtel és elmével való folytonos küzdelem.
|
A Would, Would Not a sorozat negyedik darabja, az I Would Would You? című workshop eredményeinek összegzése. A bujaság bűnét tematizáló előadás a lehető legerősebben épít a nézők aktív részvételére, vagyis kibillenti a közönséget a passzív befogadó szemlélődéséből.
Az Out című előadás a Via Negativa hétrészes főbűn-projektjének utolsóelőtti darabja. A produkció a kevélységet veszi górcső alá: miként működik az emberi büszkeség színházi helyzetben, vagyis a nézők és előadók kapcsolatán keresztül.
Maja Delak (Emanat Intézet): Expensive Darlings
Maja Delak táncos-koreográfus a franciaországi Angers-ben folytatott tanulmányai melletts zámos európai és tengerentúli szemináriumon vett részt. Olyan nemzetközi nagyságok voltak mesterei, mint Mark Tompkins, David Zambrano vagy Elizabeth Corbett. Alapító munkatársa és 1993-2002 között állandó tagja volt az EN-KNAP szlovén táncintézetnek, 2006-ban pedig megalapította az Emanat Intézetet, melynek krédója a szlovéniai kortárs tánc fejlesztése, európai kontextusba helyezése. A szervezet nem csupán mozgásművészeti produkciók létrehozásával és támogatásával foglalkozik, hanem oktatási programot is kidolgozott, mely a középiskolások kortárstánc-képzését segíti.
|
Simona Semenič: Én, az áldozat
Simona Semenič behatárolhatatlan kortárs színházi alkotó: író, dramaturg, producer, előadóművész és perfomer. 1975-ben született, hírnevét generációjának egyik legtehetségesebb, legegyénibb hangú szerzőjeként alapozta meg. Nem túlzás azt állítani, hogy egy csapásra lett híres: hazájában első munkája után rögtön a legígéretesebb pályakezdőnek kiáltották ki, s azóta sem okozott csalódást. Jelenleg a Glej Színház művészeti vezetője, s állandó alkotótársa Ivan Talijancič rendezőnek. She Said című darabjuk angol és amerikai fesztiválokon is részt vett. Dramaturgként Szlovénia határain kívül Berlinben és New Yorkban is dolgozott.
|
Mladinsko Gledališče (Ifjúsági Színház): Fragile!
A szlovén Ifjúsági Színház, mely hazáját minden másnál szlovén teátrumnál több európai fesztiválon képviselte, Tena Štivičić Fragile! című darabjának színpadi adaptációját hozza a fesztiválra.
Tena Štivičić drámaíró 1977-ben született Zágrábban. Tanulmányait a zágrábi Színművészeti Főiskolán és a londoni egyetemen folytatta. Nemzetközi fesztiválok és workshopok gyakori vendége. Horvátul és angolul egyaránt ír, darabjait tíz európai ország színházai tűzték műsorukra. Fragile! című művét Matjaž Pograjc rendezte meg a Szlovén Ifjúsági Színház számára, az előadás több díjat nyert Horvátországban és Szlovéniában egyaránt. Legutóbbi munkáját, a Goldoni Terminust a Velencei Biennálén mutatták be 2007-ben.
|
A Fragile! keserédes történet a határok nélküli Európa vándorairól, akik számukra idegen környezetben próbálnak szerencsét. Finom technikával szőtt mese álmokról, elveszett illúziókról, felnőtté válásról - és különösen arról a bizonytalanságról és idegenségérzetről, ami talán mindnyájunk életében jelen van. Az előadás rendkívül innovatív: a színházi és filmes médium képzeletgazdag ötvözetével érzékenyen reflektál a mediatizált társadalom viszonyaira, de megoldásai tágabb kontextusban a jelen többrétegű metaforájaként is értelmezhetők. Paradox módon a vetített betétek hozzák igazán elérhető közelségbe a karakterek belső világát, s finoman egészítik ki a komplex térben zajló valós és elképzelt eseményeket.
Fake Orchestra: Fake World (koncert)
A Fake Orchestra muzsikájában szláv népzenét, latin jazzt és afrikai folkot ötvöz avantgárd és populáris elemekkel, hogy kiderüljön: ami látszólag igencsak távol áll egymástól, az valójában nagyon is összeillik. E sokszínűségre utal Fake World című albumuk borítója is: ezen egy mosolygó aranyelefánt trappol keresztül a narancsszínű égen, ormányából csillagokat fújva; másutt UFO-k, hableányok, épületeket cipelő halak és piros tornacipőt viselő majmok láthatók. A tervező, Dragan Radović e munkájával a zenekar fő ismérvét mutatja be, a furcsa, de csodálatos szürreális álomszerűséget.
A Fake Orchestrát lehetetlen beskatulyázni, mivel mindennemű konvenciót elutasít, helyesebben számosat követ egyszerre. Ezért is az "orchestra" elnevezés: ahányan vannak, annyiféle stílust képviselnek, így pedig nehéz lenne valódi együttesnek hívni a csapatot. Mégis, ha egyetlen fontos hatást kellene említeni, akkor az a népzenéé volna. "Spontán jött az ötlet" - mondja Igor Leonardi, a zenekar vezetője. "A Fake minden tagja hozza az ötleteit és a saját repertoárját. Ana, az énekesnőnk az édesapjától tanulta a tradicionális szlovén énektechnikát. Janja, a másik énekesnőnk színésznő - ő inkább kabaré-betéteket és latin (spanyol, francia, olasz) dalokat énekel. Jelena, a hegedűsünk hamisítatlan balkáni gyökerekkel bír, Boszniába való, ő hozta a bosnyák és macedón dallamokat, amiből át is vettünk jó néhányat. Így jött létre a Fake World. Ez egy körülbelüli összeállítás abból, ami az elmúlt öt évben velünk történt."
|
Szimpózium a szlovén színház helyzetéről
Mivel átérezzük vendégország-programunk komplexitásának fontosságát, a színházi és táncelőadások, performanszok mellett a színházról való beszédnek, gondolkodásnak és a társművészeteknek is helyet kívánunk adni. Éppen ezért szimpóziumot rendezünk a szlovén színház helyzetéről, alternatív működési formáiról. Ennek keretében érkezik a 7. Kortárs Drámafesztiválra Rok Vevar, a MASKA Intézet vezetője.
A MASKA non-profit szervezet, mely az utóbbi években egyfelől a kortárs előadó-művészet egyik legfontosabb műhelyévé vált Szlovéniában, másfelől az európai kortárs művészeti szcéna fontos szereplője lett. Az intézet tevékenysége komplex, hiszen támogatja az elméleti és a gyakorlati munkálkodást egyaránt. Foglalkozik oktatással, kutatással, archiválással; szimpóziumokat szervez, könyveket ad ki, és természetesen önálló művészeti produkciókat hoz létre. A MASKA olyan művészeti alkotások létrehozását pártolja, amelyek előremutató megoldásaikkal a kortárs tendenciákhoz illeszkedne, s különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy fiatal, kísérletező művészeknek biztosítson bemutatkozási lehetőséget. A műhelyben klasszikusnak mondható színházi előadások mellett performanszok, interdiszciplináris és vizuális művészeti munkák is születtek.
Az intézet a MASKA előadó-művészeti folyóirat műhelyéből nőtte ki magát - e periodika már alapítása, az 1920-as évek óta a szabadgondolkodás és az eltérő közelítések fontos fórumává vált Szlovéniában. Mindvégig nyitott maradt a kritikusok, producerek, rendezők új meglátásai számára, s időről-időre magas színvonalú publikációkkal segítette elő a színházi szakma megújulását, a termékeny szakmai vitát. A folyóirata jelenleg évi három tematikus dupla számban jelenik meg, a kiválasztott témákon felül azonban interjúkat, könyv- és színikritikát, kutatási eredményeket, háttéranyagokat is közöl.
Meghívott előadónk, Rok Vevar 1973-ban született Slovenj Gradecben. Összehasonlító irodalomtudományt hallgatott a Ljubljanai Egyetem művészeti karán, később - kisebb bábos kitérő után - színházi rendezést tanult a ljubljanai Színművészeti Főiskolán. Publicista, kritikus, színházi rendező és a MASKA magazin szerkesztőbizottságának tagja. Színházi projektekben dolgozott dramaturgként, dokumentumfilmekben rendezőasszisztensként, volt dalszövegíró és lapszerkesztő is. Jelenleg egy szlovén kortárs színházi és táncszínházi projekt produkciós vezetője és szerzője.
Matjaž Zupančič: A folyosó (felolvasószínház)
Felolvasószínházi projektünk célja, hogy magas színvonalú magyar fordítás elkészítésével megismerhetővé tegyük a szlovén drámaírás egyik jelentős darabját, ezzel is elősegítve a két ország közötti kulturális cserekapcsolatok megindulását.
Matjaž Zupančič színházi rendező és drámaíró; rendezést és dramaturgiát tanult Ljubljanában és Londonban. Az 1980-as években a Kísérleti Glej Színház rendezőjeként és házi szerzőjeként dolgozott. Nevéhez körülbelül ötven rendezés, tíz önálló darab és két regény fűződik. A legjelentősebb európai színházi fesztiválok vendége volt Franciaországtól Németországig, s jelenleg is a legnépszerűbb szlovén drámaíró külföldön.
2002-ben írt darabja, A folyosó a televíziós reality műfajának alapos kipellengérezése. A történet helyszíne egy tévéstúdió folyosója. Bent, a stúdióban hét fiatalt vesz a kamera éjjel-nappal, a nézők pedig alkalmanként szavaznak a kedvencükre. Aki megszegi a szabályokat, vagy aki nem eléggé népszerű a nézők körében, az kisesik. Az utolsó játékos pedig természetesen óriási nyereményben részesül. Zupančič drámája azonban nem a stúdióbeli eseményekre koncentrál, hanem az egyetlen kamerák és mikrofonok nélküli helyiségre: a folyosóra. Az igazán fontos dolgok ugyanis itt történnek: a versenyzők végre valóban önmaguk lehetnek, hiszen nem kell a kamerának játszaniuk. A benti élet egyre elviselhetetlenebb lesz, így a folyosó is egyre feszültebb jelenetek és veszekedések színhelyévé lesz. A résztvevők gyorsan elveszítik a türelmüket, végül teljesen kivetkőznek magukból.
Filmvetítések
Hogy ne csak a szlovén színház, hanem annak társművészetei is a magyar nézők figyelmének fókuszába kerülhessenek, kísérőprogramunkban kedvcsinálóként bemutatjuk a szlovén új generációs filmművészet néhány reprezentatív alkotását. Magyarországon ugyanis főként olyasmi jut az eszünkbe Szlovéniáról, mint a Laibach, az Alpok és a Bledi-tó, arra ritkán gondolunk, hogy ez a kicsi és fiatal ország egészen dinamikus filmiparral rendelkezik. A szlovén alkotók bemutatása azért sem idegen a Kortárs Drámafesztiváltól, mert a filmesek igen kreatívan használják és keverik a különböző művészeti ágak műfaji kereteit. Programunkban szerepel többek között nyaralási thriller, színházi rendező magánéleti drámája és a nemzeti sztereotípiákat kicsúfoló rövidfilm.
Forrás: Kortárs Drámafesztivál
Kapcsolódó cikkek:
- MAGYAR PROGRAM
- NEMZETKÖZI PROGRAM
- KÍSÉRŐ PROGRAMOK