Gigor@MU

Caryl Churchill: Kék szív (A szív csücske; Kék bögre)

Gigor Attila idén a Nyomozóval határozott mozdulattal rúgta be a mozi kapuját, most pedig elegánsan a színház ajtófélfájába is betámasztja cipőorrát. Egy órás felolvasószínházat rakott össze, ahol is leginkább az anyag kiválasztása telitalálat - Caryl Churchill nyelvi csavarokra épülő két darabja érdekes agytérna az arra fogékonyaknak (Caryl Churchill műveiben a nyelvi dekonstruálás felé indul el. A szereplők gyakran egyszerre beszélnek, egyes replikák időről időre megismétlődnek megváltoztatott vagy torzított formában, a szavak megritkulnak, vagy elmaradnak).

A MU Színház előterében/kávézójában ülünk november utolsó hétfőjén, díszlet, technika, fény, egyebek nincs, forralt bor akad. Felolvasószínházon eddig egyszer voltam, ez is hasonló, s mivel abszolút szövegcentrikus a dolog, itt nem is hiányzik nagyon a kidolgozott dramaturgia. A szereplők anélkül is élővé teszik a szöveget: az első részben Mészáros Béla nyomja nagyon jól, a másodikban pedig a katonás Kovács Lehel üt. A darab tényleg szinte csak a nyelvi játékra épül, és a csapat többi tagja is (Száher Zsuzsanna, Urbanovits Krisztina, Rezes Judit) is lubickol benne, utóbbi földöntúli fizimiskáját amúgy is mindig öröm látni. És visszatérve a rendezőre: az előadás kiválasztása tíz pontot érdemel, és a zéróhoz konvergáló költségvetésű, kvázi haverokkal összerakott majdnemdarab sokkal frissebb, élettelibb (és szórakoztatóbb) mint egy-egy nagyon melósnak mondott produkció. Gigor legközelebbi filmterve még elég képlékeny korábbi elmondása alapján, addig azért színházban villanthatna, azt se bánnám, ha Bodó helyett új színházi fenegyerek születne.

süti beállítások módosítása