Tudomány kontra fikció - ez a témája az amerikai-magyar koprodukcióban készült elõadásnak, melynek gerincét egyfelõl Philip K. Dick Idõugrás a Marson címû 1964-es, az elképzelt Marson játszódó regénye adja, másfelõl az MIT fizikus és kutató hallgatóival és professzoraival, illetve magyar kollégáikkal készült - harminc órányi anyagnál gazdagabb - interjúk.
|
“Azért kell elmennünk a Marsra, mert ott van - mondja a téma legnevesebb kutatója, Dr. Robert Zubrin.
Nos, ha Scheib vezet minket, lehet, hogy mi is vele tartunk."
Alexis Soloski
Village Voice 2008 április 15.
A Performance Space 122, a PanoDráma és a Pont Műhely bemutatója a Nemzeti Színházban
MARS CÍM NÉLKÜL (Untitled Mars)
Mannie: Natalie Thomas
Jackie: Tanya Selvaratnam
Sylvere: Keszég László
Arnie: Caleb Hammond
Anne Esterházy: April Sweeney
Doreen: Gryllus Dorka
Norbert, Heliogabalus: Vajna Balázs
Díszlettervező: Peter Ksander
Díszlettervező asszisztens: Andreea Mincic
Világítástervező: Miranda Hardy
Világítástervező asszisztens: Adam Saucy
Jelmeztervező: Oana Botez-Ban
Jelmeztervező asszisztens: Abby Walton
Hangtervező: Catherine McCurry
Kutatás: Hui Ying Wen
Videotervezők: Buk Miklós és Vajna Balázs
Kiegészítő díszletelemek: Adela Kuehn
Magyarországi producer: Merényi Anna
Adaptáció és rendezés: Jay Scheib
Rendezőasszisztens: Laine Rettmer
Videóról: Waris Ahluwalia, Dr. Hargitai Henrik,
Kofi Hope-Gund és Dr. Robert Zubrin
KONCEPCIÓ ÉS RENDEZŐ:
JAY SCHEIB
Előadás időpontok:
2008. november 28. (p) 19.00,
2008. november 29. (szo) 15.00 és 19.00
Nemzeti Színház - Gobbi Hilda Színpad
Az előadás időtartama 90 perc szünet nélkül
Magyar és angol nyelven, magyar felirattal!
Akik az előadást lehetővé tették:
Ensemble Studio Theatre/Alfred P. Sloan Foundation Project For New Plays on Science & Technology; The Trust for Mutual Understanding; a New York-i Magyar Kulturális Központ; a Német-Magyar Ipar. és Kereskedelmi Kamara; A Gertrude Stein Repertory Company; a Swing Space, a Lower Manhattan Kulturális Tanács programja, melyet támogat a Szeptember 11-e Alapítvány és a Capstone Equities.
Külön köszönet Dernovits Lászlónak, Fancsikai Péternek, Vallejo Gantnernek, a Mars Societynek, Lisa Messerinek, Shoshana Polancónak, Kenneth Rorabacknak, Janet Sonenbergnek és az MIT Zene és Színház Karának.
Az elmúlt öt évben az egyik legsikeresebb fiatal amerikai rendező, Jay Scheib munkáiban transzdiszciplináris műfajokra összpontosított. A Merényi Anna dramaturg közvetítésével létrejött magyarországi munkái során a Pont Műhellyel, illetve a Krétakör Színházzal két élő film-színházat állított színpadra.
A Mars cím nélkül magyar és amerikai színházművészek és intézmények közötti földrajzi határokat és műfajokat feszegető koprodukció, melynek során Jay Scheib és Merényi Anna, illetve a Pont Műhely két budapesti produkció után először készített előadást az Egyesült Államokban. Eredeti helyszínén, a rangos New York-i Performance Space 122-ban három hétig volt műsoron az Untitled Mars.
|
A magyar színházi hagyományok tükrében még mindig szinte forradalminak ható színpadi nyelvezete és látványvilága, a térre való különös érzékenysége, a magyar abszurd hagyományaival ötvözve mindig egyedi és izgalmas eredményt hozott. A közönség és a kritikusok egyaránt nagyra tartják munkáit.
Az előadás díszlettervéért Peter Ksander elnyerte a rangos Obie-díjat, továbbá őt ill. a jelmeztervező Oana Botez-Bant jelölték a Henry Hewes tervezői díjra, melyről novemberben döntenek.
“A szereplők kedvesek. Caleb Hammond megnevetteti a közönséget a mohó és gonosz Arnie szerepében. Gryllus Dorka fantasztikus a gyönyörű és rejtélyes Doreen bőrében, Keszég László természetesen adja a rezignált és fáradt Sylvere-t, Tanya Selvaratnam pedig nagyszerűen alakítja a feleségét, Jackie-t, a száraz és számító szerelőnőt. April Sweeney hihetetlenül csábító, mint pszichiáternő, akinek igen hatékony orvossága van a magányra. Natalie Thomas pedig valósággal lenyűgüző és egy pillanatra sem áll meg Mannie, a skizoid lány szerepében.
A Mars cím nélkül kivételes élmény. Úgy jöttem ki az előadásról, hogy hosszan velem maradt a felemelkedettség érzése, ami a látottak nyomán elfogott. Néha a multimédia előadások túlságosan zsúfoltak ahhoz, hogy működjenek, de ez nem az. Egy trilógia első része, mely Szimulált városok címen folytatódik majd. Én biztos megnézem a másik kettőt is."
Richard Hinojosa
nytheatre.com 2008 április 15
“A legizgalmasabb Downtown díszlettervező, Peter Ksander összetett, sokrétegű játéktere a utahi Marskutató Állomás reprodukciója, mely viszont a marsi tájat szimulálja, ahol a tudósok egy nap megtelepedni remélnek. A történet, melyet elliptikus töredékekben mesél el az előadás, szappanoperai fordulatokból és sci-fi masszából áll össze, szerepel benne egy gátlástalan földspekuláns (Caleb Hammond), egy hősies szerelőnő (Tanya Selvaratnam) és egy tudós (April Sweeney), aki úgy gondolja, megtalálta a kapcsolatot a skizofrénia és a jövőbelátás között. Ja, és megjelenik még egy hatalmas gyíkfarkú zöldrefestett fickó ."
David Cote
Time Out New York 2008 április 16.
Web: www.jayscheib.com
Forrás: Nemzeti Színház