Stendhal nagyon nagy író volt. Regényei közt erõsen ismert a Vörös és fekete. Illés Endre nem volt olyan nagyon jó író, de kitûnõ esszéket írt. És amikor rászánta magát, hogy színdarabot készít a regénybõl, bízhatott benne, hogy Kürti Pál bonyolítja le az elõadást, megnyugtatja az ilyenkor nyugtalan színészeket, rendet teremt a színpadon, és valami csak hasonlítani fog azért az élményre, ami mindnyájunkban él, ha a Vörös és feketére gondolunk.
|
Ennyi nekigyürkőzés után rátérhetünk már napi tárgyunkra: a Vígszínház Stendhal-felújítására. Milyen a Szent István körúton a Vörös és fekete. Röviden megfelelhetünk rá: a Vörös és fekete rossz előadás. Emelve a tétet: nagyon rossz előadás. Szikora János rossz rendező. Ezt a fajta előadás lebonyolítót színházi tájakon kirakatrendezőnek nevezik. Korántsem, mintha munkáit a színház kirakhatja a kirakatba. Inkább azért, mert egy belvárosi kirakat mutatósságával és emberi melegével mutatkozik színpadra. Szikora előbb tud forgószínpadot rendezni, mint hasznos instrukciót adni színésznek, mint oldja meg szerepét. Erre mutat az a vonás is, hogy ennyi intésre emelt mutatóujjat, mint a vígszínházi Stendhalban, ritkán látni egy csokorban. Az idősebb férfiak mutatóujjukkal nyomatékosítanak, nem tudván mit kell hangsúlyozni a mondatban. Avar István jobbja mutatóujját csakis annyi időre teszi le, amíg átvált balkézre. Igazságtalanság bármit is számon kérni a színészektől egy Szikora-rendezésben: nem is törődik velük, nem is ért hozzájuk, mit is kellene mondani segítségükre. Kafka: A per, aminek végén diadalmasan spriccelt a szín közepén a szökőkút, A Mester és Margarita, Karamazov testvérek, Doktor Zsivago, Az eltűnt idő nyomában, meg még ki tudja számon tartani, a nagyregények mennyi sorát nyomorította színre. Szikora tekintély-rendező. Nagy művek kerülnek kis mester kezébe, hátha megnő a címtől. Tekintély-rendező abban is, hogy a legdrágább kiállításban tálalja a művet. Ez alkalommal az előadás kezdetén szegényes és primitív a látvány: balra szalongarnitúra, jobbra vaságy, benne fekszik Julien Sorel. Félkörívben mihamar meghasad a háttér, nyikorogva széthúzódik a színpadnyílást takaró paraván. Mögötte a teljes színpadot betölti egy III. Napleon-kori ringlispíl, amivel Horesnyi Balázs emelte az előadás fényét és költségeit. Szép ház fizetett be a körhintára. Jánoskúti Márta kivételesen tarka jelmezeiben ott kereng az egész Bourbon-restaurációs világ. A végén gipsz hintaló hátán kivont karddal huszárkodik Julien Sorel. Varju Kálmán kackiásan vurstli-csatába lovagol a körhintán, mint mézesbábból formázott Kukorica Jancsi a francia király udvarában. Várjuk, hogy Mathilde De La Mole elénekeli Kacsóhtól a Bárcsak ne volnék gyönge leányka, Akit a szellőtől is óvnak, Bátran rohannék én a csatába, Hangjára a tro-hom-bita-szónak! Heltai Jenő-szöveget, de Toronyi Ildikó - az idei Junior Prima Díj egyik nyertese - nem énekli el könyörületből, mivel prózamondása is olyan fülsértő fent, lent és középhangon, hogy nem érthető, mint engedhették fizető nézők elé. S akkor még alakításáról nem szóltunk szót sem, mert Szikora rendezésében a színészek magukra hagyatottságukban föl vannak mentve bármiféle valóságos megítélés alól. Ez nemcsak Igó Éva, Lukács Sándor, Avar István, Mécs Károly, Tahi Tóth László, Vallai Péter, Csőre Gábor, Borbiczki Ferenc, a főiskolás Józan László, Lázár Balázs, Pándy Lajos és a többiek mentességet élvező közreműködésére érvényes, hanem az elmúlt évadokban egyik karakterremeklésével a másik után kiugró Varju Kálmán Julien Soreljére is. Varju koponyáján hátul drót kunkorodik. Ugyanis a belső monológokra a rendező nem talált színháziasb megoldást, minthogy hangerősítő-torzította módon közlik a nézőkkel. A többi szereplő nem hallja. Csak a főszereplő belső gondolatait közvetíti a rádió.
Színészi minősítésre Varjunak csupán egyetlen jelenete alkalmas. Összegyűlnek politikai összeesküvők. Mint titkár, írnok, bizalmas Julien Sorel vezeti a jegyzőkönyvet. Varju áll a háttérben. A szemének is füle van, a fülének is szeme. Tekintetén látni, nemcsak meghegyezetten figyel, azt is rendszerezi, miként hasznosítja majd a megszerzett információkat. Itt bepillanthatunk gondolkodásába, törekvéseibe, törtetésébe - nem kell hozzá mikroport, csupán színészi összpontosítás. Az egyetlen jelenet, ahol a színész közvetíti a szerepet, az irodalmi figurát, az írót, a kort, korunkat. Ez az egyetlen jelenet, amiről beszélhetne a vígszínházi este, ha nem érződött volna fontosabbnak a vurstli, a körhinta, a mutatós üresség.