Phaidra, a szépséges királynõ beleszeret a mostohafiába, és amikor az visszautasítja, bosszúból bevádolja férjénél, hogy erõszakot követett el rajta - ez a minden érintett számára tragikusan végzõdõ eset az emberiség egyik mítikus eredetû alaptörténete. Elsõ ránk maradt drámai feldolgozása Euripidesz mûve, és az azóta eltelt majd két és félezer évben számtalan színpadi szerzõ érezte aktuálisnak, és formálta meg a saját kora szemszögébõl nézve ezt az anyagot, Senecától Enquistig, Racine-tól Sarah Kane-ig.
Tasnádi István Fédra Fitnesse, bár határozottan mai mű, nem "teszi át" egyszerűen a XXI. századba a királynő tragikus szerelmének történetét, hanem úgy jeleníti meg az ősi legendát mai élettörténetként, hogy egyben hangsúlyozottan össze is köti mítikus gyökereivel: a klasszikus formák és a kortárs nyelv, az archetipikus emberi viszonyok és a mából ismerős figurák, az antik színház megoldásai és a "posztdramatikus" színházi eszközök együttes alkalmazásából, kölcsönhatásaiból és összeütköztetéséből keletkező szöveg kettős fénytörésben mutatja tárgyát, egyszerre nyújtva belátást és rálátást, egyidejűleg ábrázolva a mítoszt, és mai viszonyulásunkat hozzá.
Az 1970-es születésű Tasnádi a mai drámaírók középnemzedékének egyik legsikeresebb és kétségkívül legfoglalkoztatottabb tagja. Több mint húsz darabját mutatták be számos színházban Magyarországon, a Vígszínháztól a Krétakörig, Nyíregyházától Zalaegerszegig és a határon túl, számos elismerést kapott, többek között két darabja is elnyerte az Év legjobb új magyar drámájának járó díjat a kritikusoktól (legutóbb 2007-ben a Finito, amelyet három magyar színház is műsorára tűzött).
|
2001-ben a Krétakör színház és a berlini Schaubühne 3 hetes közös workshopon dolgozta fel a darab első változatát, a Schilling Árpád vezette műhelymunka eredményét a berlini F.I.N.D. fesztiválon mutatták be a két színház művészei, Menopauza címen.
2005-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon tartott Phaidra-ősbemutatót szintén Schilling Árpád rendezte. A kétnyelvű előadást, amely Udvaros Dorottya főszereplésével, magyar és német színészekkel készült, Zürich, Wroclaw, Stuttgart és Berlin után Budapesten a Trafóban játszották.
A Fédra Fitness a darab átdolgozott-továbbfejlesztett, a speciális helyszínhez és a szereplőkhöz alkalmazott változata.
|
Alkotótársai ebben a munkában a magyar színházi élet kiváló képviselői lesznek: a címszerepet Csákányi Eszter játssza, a társulatot a volt Krétakör nemzetközi hírnevű művészeiből álló ALKA.T (alkalmi társulat) és a kortárs magyar darabok bemutatására szövetkezett KoMa tehetséges fiatal színészei alkotják.
A Fédra Fitness helyszíne is különleges: korunk bálványimádó fiatalság-szépség-egészség kultuszának jellegzetes high-tech környezetében, egy fitnessteremben játszódik az előadás.
|
A KoMa és az ALKA.T bemutatja
Tasnádi István: Fédra Fitness
Játsszák:
Bánki Gergely
Csákányi Eszter
Jaskó Bálint
Jelinek Erzsébet
Katona László
Lass Bea
Scherer Péter
Zrinyi Gál Vince
Díszlet-jelmez: Vereczkei Rita
Zene: Szemenyei János
Dramaturg: Veress Anna
Produkciós vezető: Gyulay Eszter
Író-rendező: Tasnádi István
Bemutató: január 17. 20.30 h
További előadások:
2009. január 18.,20.30 h
2009. február 15. 20.30 h
2009. február 21. 22.00 h
Helyszín: Euro Center II. emelet, Club Fitness
1032 Budapest, Bécsi út 154.
Jegyrendelés: 06/20-562-06-23, jegy@komatarsulat.hu
www.komatarsulat.hu
Támogatók:
NKA, OKM, Orlai Produkciós Iroda, Színházi Dolgozók Szakszervezete, Club Fitness, Merlin Színház, Polgár Krisztina Emlékalap, Fried Zsuzsanna
Próbafotók: Szkárossy Zsuzsa