A kör négyszögesítése az a mértani feladat, amelynek lényege, hogy az adott kör területével egyenlõ területû négyzet szerkesszünk. Valami ilyesmi történik a darabbeli Szovjetunióban, 1921-ben, a szocializmus hajnalán, egy szûk és koszos padlásszobában is. Itt ugyanis a munkás Vászja és az értelmiségi Iván pont egy napon, a másik tudta nélkül köt házasságot. Így a négy fiatalnak a darab során nemcsak a helyhiánnyal, a forradalmi ideológiákkal, költõ barátjukkal, az állandóan útban levõ kerékpárral és a szocialista családerkölccsel, hanem saját érzéseikkel is meg kell küzdeniük.
|
|
A kör négyszögesítése című művet először 1958-ban mutatták be Miskolcon Négy bolond egy pár címen. A darabot Horvai István rendezésében olyan művészek vitték színre mint Őze Lajos, Máthé Éva, Horváth Gyula és Szentirmay Éva.
1983 márciusában az alig ötven személyt befogadó "Zsebszínházban" játszották ismét A kör négyszögesítését Fráter Kata, Dóczy Péter, Sándor Erzsi, Kuna Károly és Somló István szereplésével.
|
Valentyin Katajev:
A KÖR NÉGYSZÖGESÍTÉSE
- komédia két felvonásban -
Fordította: Jákó Pál
Átdolgozta: Abody Béla
ÁSZJA: HARSÁNYI ATTILA
IVÁN: CHAJNÓCZKI BALÁZS
LUDMILLA: FABÓK MARIANN
TÁNYA: SZIRBIK BERNADETT
JEMELJAN: MOLNÁR SÁNDOR TAMÁS
Díszlet-jelmeztervező: BOZÓKI MARA
Színpadmester: BALÁZS ANDRÁS
Ügyelő: LICHTENSTEIN PÁL
Súgó: BALÁZS ÉVA
Rendezőasszisztens: GRIBOVSZKY PÁL
Rendező: KOROGNAI KÁROLY
Bemutató előadás: 2009. január 10. 19 óra - Kamaraszínház
|
"Ez a színdarab abban az időszakban keletkezett, amikor a sztanyiszlavszkijánus, naturalista színjátszás fénykorát élte, annak hagyományát követte. Tartalmában az 1920-as évekbeli Szovjetunió társadalmának erőteljes kritikáját fogalmazza meg. A felvázolt élethelyzetek azonban nem föltétlenül idegenek a mától. Az, hogy kényszerűen, társbérletben laknak együtt emberek, arról lehet fogalmunk. Az izgalmasabb inkább annak a kommunista kultúrközegnek a bemutatása, amelyről egyre kevesebben tudnak. Egy korlátok nélkül működő világból nézve érthetetlen is, hogy alig nyolcvan évvel ezelőtt, a kommunizmus nevű ideológiai nevében hányféleképpen kísérelték meg szabályozni az élet minden pillanatát. Katajev azonban világosan tudomásunkra hozza - értelmezi a rendező -, hogy a szerelem érzése lehet az, amely képes lerombolni minden ideológiai határt. Ezt a pozitív impulzust kell a színpadon egyértelművé tennünk, hiszen ettől válik korosztályi ismeretekre tekintet nélkül is értelmezhetővé a darab mondanivalója."
Méhes László írása a Színházi Esték 73. számában olvasható.
A felvételeket Bócsi Krisztián készítette
Forrás: Miskolci Nemzeti Színház