Almaviva gróf Sevillában meglátja a szépséges Rosinát, és azonnal beleszeret. De nem könnyû a lány közelébe férkõznie, mert Rosinát öreg gyámja, Bartolo doktor õrzi a házában. Szerencsére a gróf összetalálkozik Figaróval, a ravasz sevillai borbéllyal, aki remek tanácsokat ad neki. A gróf kétszer is bejut Bartolo házába: elõször katonaként, de így nem jár sok sikerrel. Másodszor már azt hazudja, hogy Basilio, a lány énekmestere beteg, aki õt küldte maga helyett. Az "énekórán" Rosina és Almaviva megtervezik a szökést.
|
|
|
Gioacchino Rossini
A dallamzseni
|
Az 1792-ben zenészcsaládba született Rossini 1829-ig több mint negyven operát írt, a Tell Vilmos volt az utolsó színpadi műve, ezek után 1868-ban bekövetkezett haláláig a nagyszabású Stabat Materen kívül csupán kisebb egyházi műveket komponált. Legtermékenyebb korszakában, 1815 és 1823 között húsz operát írt. Rendkívüli tempóban dolgozott, szerződések kötötték, határidők szorították, gyönge librettókkal dolgozott. Egy süteményes dobozba gyűjtötte zenei ötleteit, s ha volt egy kis ideje, írt egy nyitányt. Ezért nyitányai zeneileg nem kapcsolódnak szorosan a darabokhoz - viszont a hangversenytermek kedvelt darabjaivá váltak.
Rossini legnépszerűbb operája az 1816-ban Rómában bemutatott A sevillai borbély. Híres nyitánya eredetileg az Aureliano Palmürában című operához készült, innen kis módosítással átkerült az Angliai Erzsébetbe, míg végül a Beaumarchais darabjából tizenhat nap alatt írt opera az élére került. Mindez persze lényegtelen, mert a végeredmény: remekmű. És ahogyan az a remekművek esetében lenni szokott, nem lett azonnal siker, csak a premier után öt évvel kezdte meg világhódító útját, amely azóta is tart.
A zenetörténet Rossini virtuóz dallamkezelését tartja igen nagyra. Abban a korban az énekesek voltak az opera mindenható sztárjai, akik önkényesen, nemegyszer a felismerhetetlenségig variálták a dallamokat az ékítményekkel. Rossini a kották rögzítésével ennek elejét vette, zsenialitása révén mégis nagy lehetőséget biztosított az énekeseknek, hogy csilloghassanak. Rossini a bel canto stílus úttörője.
Sokféleképpen magyarázzák, miért hagyott fel élete derekán a komponálással. Egyesek szerint egyszerűen csak lusta volt. Depresszió gyötörte, megviselte, hogy a Tell Vilmost nem fogadta jól a közönség - bár a muzsikusok és a kritika igencsak méltatta. Mások súlyos betegségeit adják magyarázatul. Zenei munkálkodásával óriási vagyonra tett szert, fényűző körülmények között élt, palotájában nagy vacsorákat adott a kor jeles zenei és irodalmi szereplőinek. Nagy élet- és konyhaművész is volt. /Kornya István/
|
Gioacchino Rossini: A SEVILLAI BORBÉLY
- vígopera -
ROSINA:
VERMES TÍMEA
TÓTH JUDIT
MAGYARI ESZTER
FIGARO:
CSEH ANTAL
GEIGER LAJOS
IRLANDA GERGELY
ALMAVIVA:
HORVÁTH ISTVÁN
ALESSANDRO CODELUPPI
BARTOLO:
KONKOLY BALÁZS
KERTÉSZ ANDRÁS
BASILIO:
KOVÁTS KOLOS
Kossuth- és Liszt-díjas Érdemes Művész
GÁBOR GÉZA
BERTA:
MOLNÁR ANNA
HIRCSU ANGELIKA
FIORELLO:
MOLNÁR ERIK
KINCSES KÁROLY
TISZT:
DEMETER SÁNDOR
IRLANDA GERGELY
AMBROGIO:
OSVÁTH TIBOR
Közreműködik a Miskolci Nemzeti Színház
zenekara, valamint kijelölt és kibővített énekkara
Díszlet: MENCZEL RÓBERT Jászai-díjas
Jelmez: LACZÓ HENRIETTA
Zenei vezető: VÁRADI KATALIN
Karigazgató: REGŐS ZSOLT
Mozgás: KRÁMER GYÖRGY Harangozó-díjas
Korrepetitor: BODI TAMÁS, TÓTH ANIKÓ
Ügyelő: FÜSTI MOLNÁR ÁGOTA
Súgó: HORTI ZSUZSANNA / REITER KRISZTINA
Rendezőasszisztens: RADNAI ERIKA
Vezényel:
VÁRADI KATALIN
PHILIPPE DE CHALENDAR
Rendező:
HALASI IMRE
Jászai-díjas
Bemutató:
2009. február 6. - Miskolci Nemzeti Színház - Nagyszínház
|
Könnyed játékosság
Halasi Imre rendező
Az Anyegin, a Hoffmann meséi, a Carmen, a Pillangókisasszony után úgy gondolom, eljött az ideje, hogy újra egy vígopera kerüljön a repertoárunkba. Évekkel ezelőtt a Don Pasquale volt az az opera, amin felhőtlenül szórakozhattunk, az elmúlt évadok komorabb hangvételű művei után tehát bátran vállalhatjuk, hogy újra a vidám, de igényes szórakozásé legyen a színpad.
|
Ez a családi történet nálunk egy mediterrán városkában játszódik, valamikor az 1930-as években, mégpedig egy színházban. Mert ahogyan a mű klasszikus, a rendezői elképzelés is egy klasszikus helyzetet teremt: színház a színházban. A színházban senki sem az, aki a valós életben, hiszen szerepet játszik, ebben az operában pedig senki sem lehet az, aki, mert akkor nem érne célt. Bartolo nem téveszthetné meg Rosinát, akit nem szerezhetne meg végül Almaviva... Mindez hűen követi azt a gondolatot, amit Rossini ebben a remekművében mondani akart...
Halasi Imre további gondolatai a Színházi Esték aktuális számában olvasható
Lejegyezte: Kornya István
Fotók: Bócsi Krisztián
Forrás: Miskolci Nemzeti Színház