Március 21-én 19 órakor Kikatt címmel mutatja be új osztályterem-színházi elõadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. A földrajztanárnõ és bukásra álló diákja között a tettlegességig fajuló konfliktusról szóló darab a Klamm háborújával számos fesztiváldíjat elnyerõ Scherer Péter elsõ rendezése.
|
|
Különös kapcsolatuk ezzel kezdődik: a tanárnő ahelyett, hogy jelentené az esetet az igazgatónak, délutánonként korrepetálni kezdi a fiút. A különórák alatt megismeri Chris életét, családi körülményeit, problémáit. Viszonyuk már-már bensőségessé válik...
|
Lutz Hübner: Kikatt
Fordította: Kovács Kristóf
Stöhr tanárnő - Pelsőczy Réka m.v.
Chris - Szanitter Dávid
Dramaturg: Kovács Kristóf
Zenei munkatárs: Bornai Szilveszter
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező: Scherer Péter m.v.
Bemutató: 2009. március 21. 19 óra, Kolibri Pince
(Andrássy út 77.)
14 éves kortól!
|
Iskolai agresszió
"Egyik tanárát lekurvázta, másikat leköpte egy diáklány"; "Tanárverés az órán, videó is készült"; "Kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusukra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában"; "Megütöttek egy diákját védelmező tanárnőt a Békés megyei Ecsegfalván" stb.
Napjaink híradásai szerint az utóbbi időben nem csak a tanulók közötti nézeteltérések durvultak el, a tanárok is egyre többször válnak a fiatalkori erőszak áldozatává. Több, a témával foglalkozó szakember szerint az agresszió korábban is jelen volt az oktatási intézményekben, csupán a média mutatja be az eseteket a fokozódó iskolai erőszak példáiként.
A pedagógusok ugyanakkor arról panaszkodnak, általános jelenség, hogy a kamaszok egyre kevésbé tisztelik őket, ezzel párhuzamosan növekszik azoknak a szülőknek a száma, akik visszautasítják a gyerekek nevelésében a partneri viszonyt. További problémaként említik, hogy miközben a törvények tizennyolc éves korig tolták ki a tankötelezettség korhatárát, elvették azokat az eszközöket (tanóráról való kiküldés, késés szankcionálása, iskolából történő eltanácsolás stb.), amelyekkel a pedagógusok fegyelmezhetnék a tanulókat. Ebben a helyzetben szaporodnak azok az esetek, amelyekben a diákok újabb és újabb határokat lépnek át.
Németországban több száz színház és társulat mutat be a kamaszok problémáival foglalkozó ifjúsági előadásokat. Az iskolákkal szoros kapcsolatot ápoló színházpedagógusok révén e társulatok igen gyorsan reagálnak az oktatási rendszerben felbukkanó esetekre - szinte azonnal létrehoznak az adott témához kapcsolódó színdarabokat.
Osztályterem-színház
Az osztályterem-színházi műfaj is Németországból ered. Az egy-két szereplős darabok osztálytermi bemutatás céljára, annak speciális körülményeit figyelembe véve készülnek. Bár a művészek számára nagy kihívást jelent ebben a térben megteremteni azt a közeget, melyben általános érvénnyel szólalhat meg a darabok mondanivalója, a tanulók mindennapi valóságával szembesítő történetek hatása e környezetben felerősödik.
Az osztálytermi előadások után lehetőség nyílik a téma megvitatására is. A színházpedagógusok vezetésével - és a színészek részvételével - tartott diskurzuson a kamaszok maguk keresik a válaszokat, megoldási lehetőségeket a darabok által felvetett problémákra, jelenségekre. Az előadások segítségével sokszor olyan kényes kérdésekről, tabukról is képesek beszélni, amelyekről addig a felnőttek - szülők, tanárok, osztályfőnökök - hiába kérdezték őket.
"Pelsőczy Réka vendégművész alakításában adott egy, az iskolában sikertelen, saját pedagógiai képességeiben kételkedő, egyedülálló fiatal tanárnő, és egy rosszul tanuló, otthon "terrorizált", a haverjai előtt magát megjátszó, jóképű kamasz - foglalja össze a kiindulópontot Scherer Péter. - Két iszonyatosan magányos, frusztrált ember találkozik elementáris erővel a pofon elcsattanásakor. És mert nem az ilyenkor várható befejezés, az iskolából való kicsapás következik, mindketten összezavarodnak, kiesnek megszokott, biztonságot nyújtó szerepeikből."
A filozófiai és szociológiai tanulmányokat végzett, majd rendezőként és színészként is tapasztalatokat szerzett Lutz Hübner napjaink talán legtöbbet foglalkoztatott kortárs német drámaírója. Sikerét elsősorban a társadalmi problémák iránti érzékenységének köszönheti, mellyel felnőtt és ifjúsági darabjainak témáját kiválasztja és megfogalmazza. Elmondása szerint azért kedveli az ifjúsági színházi műfajt, mert ezekben az előadásokban a rendezők nagyobb tiszteletben tartják az írott szöveget, a szerzők jobban meghatározhatják műveik mondanivalóját, egy-egy fontosnak érzett gondolatukat.
Pedagógia
"Sok fiatalnak fogalma sincs róla, mit is akar az élettel, egyáltalán: mi szüksége van az érettségire! Én sem tudtam tizenhét évesen - emlékszik vissza Szanitter Dávid. - Jönnie kell valakinek, aki ilyenkor leül beszélgetni az emberrel, arról az életszakaszról, amiben éppen tart, őszintén, megértően. Chris életében végül is a tanárnő lesz ez a személy, aki inkább ösztönösen, mint tudatosan segít, hogy magára találjon." Szanitter számára az a legfontosabb az előadásban, hogy rámutat: a kamaszkori agresszió megnyilvánulásai ebben a céltalanságban és kiszolgáltatottságban gyökereznek.
A Kikatt-ot a Kolibri dramaturgja, Fábri Péter egy frankfurti színházi találkozón látta - akkor még felolvasó-színházi formában -, 2007 decemberében. "Már úgy is nagyon működött a szöveg. A fiatal tanárnő szemtelen kamasszal való szembeállítása pedig rengeteg értelmezési, rendezői ötletet kínáló alap egy jó előadáshoz." A Kolibriben abban az időben folytak az azóta az Egri Nemzetközi Monodráma Fesztiválon és a Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén nyertes, a Wrocławi Monodráma Fesztiválon és a kłodzkoi Ütközések Fesztiválon különdíjas Klamm háborúja próbái. Fábri annak lehetséges folytatásaként javasolta bemutatásra a darabot Novák János igazgatónak.
"A Klamm háborújával eddig már vagy ötven iskolában megfordultam, néha a gyerekek mesélnek olyanokat, amiket korábban el sem tudtam volna képzelni - mondja Scherer. - De persze elég, ha az ember bekapcsolja a tévét, vagy kinyitja az újságot, mindenhol találkozik ezekkel a tanárveréses esetekkel." A Kikatt-al rendezőként debütáló színész szerint a híradóban néhány mondatban elhangzó információkból azonban nem lehet megtudni azokat a körülményeket, amik adott esetben kiváltották az agressziót, így sokszor csupán sztereotípiák alapján ítélkezünk. "Ez az előadás - ha úgy tetszik - épp egy ilyen hír hátterét mutatja meg, ezzel segít valóban megismerni és megérteni a történteket."
Forrás: Kolibri Színház