Boni és Klájd kereket old

Március 28-án 19 órakor Boni és Klájd kereket old címmel mutatja be 10-12 éveseknek készült előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Fészekben. A Svéd Nemzeti Színházban nagy sikerrel játszott darab a Kirúgberúg és a Mama kerestetik után a Svédországban élő Benedek Judit harmadik rendezése a Jókai téri teátrumban.

boniskljd3

ANIKÓ: Már megint itt gubbasztasz egyedül, Füleském.
DANI: Várj egy kicsit.
ANIKÓ: De Füles… Megegyeztünk, hogy naponta legfeljebb egy óra X-boxolás. Nem így van?
DANI: De. Csak ezt még befejezem.
ANIKÓ: Miért nem mégy inkább ki egy kicsit?
DANI: Már mindenütt voltam.
ANIKÓ: Miért nem hívod föl valamelyik barátodat? 
DANI: Mama… Tessék! Most meghaltam.
ANIKÓ: Akkor megteszed? Felhívsz valakit?
DANI: Nem tudom.

Az anyjával városról városra költöző, az iskolákban beilleszkedni képtelen lány, és a tanárnő gyerekeként kiközösített fiú különös játékba kezdenek: Bonnie-t és Clyde-ot, a hírhedt gengsztereket választják példaképüknek. Miközben a bűnözőpáros kalandjairól fantáziálva délutáni csellengéseik során bejárják a kisváros környékét, igazi, mély barátság szövődik köztük. Történetük kis híján tragikus véget ér…

boniskljd1


Anders Duus: Boni és Klájd kereket old

Fordította: Kúnos László
Dani – Mészáros Tamás
Boni – Megyes Melinda
Anikó (Dani anyja) – Erdei Juli
Zsanett (Boni anyja) – Tisza Bea

Díszlet és jelmez: Mats Persson
Dramaturg: Kovács Kristóf
A rendező munkatársa: Tolnai Edina

Rendező: Benedek Judit m.v.

Bemutató: 2009. március 28. 19 óra, Kolibri Fészek (Andrássy út 74.)

boniskljd2


21. századi barátság – Száz év magány?

Pszichológusok szerint bár az internettel könnyebb kapcsolatokat teremteni, ezek a kapcsolatok személytelenek. A chat-en és a különböző fórumokon nick nevekkel társalgók többnyire szerepet játszanak. Az emberek a csalódás kockázata nélkül ismerkedhetnek, ugyanakkor alapvető igényüket, hogy elfogadják őket hibáikkal együtt, nem tudják kielégíteni ezek az ismeretségek. A „virtuális” barátokkal történő csevegés ráadásul a valódi, személyes kapcsolatok kialakításától, ápolásától vonja el az időt. Az elmagányosodást így a digitalizáció századának egyik fő veszélyeként említik, ami különösen a fiatalokat, gyerekeket fenyegeti.

 

A Kolibri számára - a német mellett – a modern skandináv gyerekszínházi felfogás szolgál leginkább például. A Nyugat-Európában elterjedt filozófiát követő színházak a gyerekeket mindenre nyitott, gondolkodó lényként kezelve, olyan előadásokat állítanak színpadra, melyek segítenek számukra értelmezni a világot. A szórakoztatás mellett az elgondolkodtatást is célzó színdarabok az egészen hétköznapi jelenségektől kezdve akár az olyan súlyos társadalmi-, illetve egyéni problémák megértésében és feldolgozásában is segíthetnek, mint a szülők válása, az alkoholizmus, a rasszizmus, az öngyilkosság, az agresszió stb. A hetvenes évek óta e szellemben készült skandináv produkciók nem csupán felvetik a sokszor tabuként kezelt témákat, de választ kínálva rájuk, fel is oldják a gyerekek lehetséges szorongásait azokkal kapcsolatban.


Távolság nem akadály


Benedek Judit svédországi munkahelyén, a stockholmi Nemzeti Színházban találkozott a Boni és Klájd kereket old eredetijével. Mint mondja, a gyerekközönség nagyon élvezte a korabeli amerikai fikció és a valóság keveredését a darabban. A Kolibriben nagy sikerrel játszott Kirúgberúg és Mama kerestetik után harmadik svéd előadásként ajánlotta Novák János igazgató figyelmébe.

„Két nagyon eltérő gyerek, egy igazán kemény, önállóságra kényszerült, önfejű kiscsaj és egy megszeppent, amolyan „mama kedvence” kisfiú találkozik a történetben – mesél Benedek az előadásról. – Normális körülmények között teljesen elképzelhetetlen lenne bármiféle kapcsolat közöttük, különbözőképp megnyilvánuló magányosságuk mégis összehozza őket.”

A rendező szerint mindkét gyerek maszkot visel. Dani - anyja unszolására - délutánonként eljár otthonról, mintha focizni menne a barátaival. Valójában a környéken bóklászik Clyde Barrow-nak képzelve magát, aki ismervén a terepet, könnyedén menekül el az őt üldöző rendőrök elől. Boni pedig parodizálja tanárait – köztük Dani anyját -, az osztály bohócaként tetszeleg, rakoncátlan viselkedésével maga ellen fordítja társait.

Az 1975-ben született Anders Duus az egyik legnépszerűbb fiatal drámaíró és műfordító Svédországban. A középiskola elvégzése után tolmácsnak tanult, de rendszeresen ellógta az órákat, hogy helyette színház-kurzuson vehessen részt. A színpad iránti késve érkezett szerelem – ahogy fogalmaz – tartósnak bizonyult, Duus beiratkozott az egyetemre drámát és irodalmat hallgatni, eközben független társulatokkal dolgozott Göteborgban, Stockholmban és Oslóban. 2001-ben felvételt nyert a svéd Dráma Intézetbe, ahol három és fél évig tanulta az írás fortélyait, hogy - szándékai szerint - a származása folytán jellemzően kisvárosi történetei egyformán hassanak a szívre és a rációra.


Északi fény

Dani és Boni fokozatosan megnyílnak egymás előtt, levetkőzik szerepeiket. Az őszinteség felszabadítja őket, és egyre jobban kötődni kezdenek egymáshoz. Dani anyja azonban nem nézi jó szemmel kapcsolatukat - megpróbálja fiát elfordítani a lánytól. A viszontagságos barátság akkor kerül végképp veszélybe, mikor kiderül, Boni anyja újfent költözni készül. A kétségbeesett gyerekek elhatározzák, hogy elkötnek egy kocsit és megszöknek otthonról.     

A Kolibri feldolgozó foglalkozásokat is kapcsol Nyugat-Európából adaptált előadásaihoz. A játékokkal kiegészített, drámapedagógus irányította beszélgetéseken a gyerekek maguk keresik a darabokban látott problémák, jelenségek, megnyilvánulások mögöttes mozgatórugóit és lehetséges megoldásait. Az, hogy több szempontból is megvizsgálják, körüljárják az adott témát és a szereplőket, elősegíti differenciált gondolkozásuk-, empatikus-, konfliktuskezelő- és problémamegoldó készségük fejlődését.      

„Nem akarom elvenni a leendő nézők izgalmait azzal, hogy elmondom a történet végét. De annyit elárulhatok, ez a darab megmutatja, milyen az igazi, hús-vér barátság – summáz Benedek. - Hogy milyen a magányból kilépni, és kiállni vagy áldozatot hozni valakiért. És milyen bátorságot gyűjteni, őszintén felvállalni magunkat, örökre elfelejtve a maszkokat.”


süti beállítások módosítása