Gregor Samsa utazó ügynök átváltozásának hiteles története Franz Kafka író úr útmutatásai alapján, vígoperai és tragikus elemekkel, énekesekkel, kórussal és kamarazenekarral, áriákkal, dalokkal, korálokkal és Takarítónő rap-pel, zenés színpadra állítva - a padló hasadékaiból elbeszélve. Faragó Béla: Az átváltozás című vígoperájának ősbemutatója látható 2009. április 03-án a Sanyi és Aranka Színházban. A vígopera rendezője Lukáts Andor.
A Samsa család lakása, reggel. A család ébresztgeti Gregort, aki rovarrá változva találta magát ágyában. Jön a Cégvezető. Gregor nem-emberi hangján válaszol, majd megmutatja magát. Anya elájul, a rémült Cégvezető közli: Gregor ki van rúgva.
Odabent a szalonban körülüli az asztalt a család. Apa megnyugtató szavai: nincs akkora baj, mint látszik - maradt még néhány értékpapír. Apa Csatadala, aki ebben a helyzetben újból a család élére áll.
Gregor szobájában. Gregor gondolatai: Miért pont én? Valami tévedés. Valakivel összetévesztettek. Dal az ügynöksorsról. Grete, vacsorát hoz: Tej-dal, Ráolvasás. Grete nem hallja, nem érti az ágy alá bújt Gregort, akinek már nem ízlik a tej, nem kell a fény. Grete kimegy, Rovar-tánc.
A szalonban Apa a családi vagyont számolgatja: értékpapírok, biztosítási kötvény. Dal a százalékokról, majd elszunyókál, horkolásával kíséri a két nőt: Tercett a nők álmairól, esküvő, pénz, Grete jövője. Mielőtt aludni térnek, Grete elbúcsúzik Gregortól. Éjszaka: Pormacska-tánc.
Gregor szobája. Haldoklók kórusa a szemközti kórház ablakából. A Fényképnő (címlapfotó Gregor szobája falán) életre kel. Képária, majd Gregor Emlékdala elveszett életéről, húgáról, akit hegedűművésznek szánt. A Fényképnő előveszi a csellóját. Az ellenségessé vált Grete jön.
Gregor hallgatózik: ismét Apa Százalék-dala, aki elalszik és horkolásával kíséri a két nőt, akik varrnak, hogy pénzt keressenek. Ismét dal álmaikról. Gregor önmagát marcangolja.
Takarítónő érkezik, Gregort hívogatja. Rap a seprővel.
(Le)pusztulás. Gregor már nem eszik, néha rosszul hall. A Fényképnő csellón játszik, de Gregor húga hegedülését hiányolja. Felfedezi csápjait, lábait. Rovar-tánc II.
Anya és Grete kipakolják Gregor bútorait. Grete kegyetlen szavai. Gregor, hogy a Fényképnőt védje, előrohan az ágy alól, és a képre tapad. Anya elájul. A hazatérő Apa durván megfenyegeti Gregort.
A Három albérlő (a halál angyalai) bevonul vacsorára. Tercett a karrierről. Grete hegedül, ezt hallván Gregor előmerészkedik a szobájából, felfedi magát. A felháborodott albérlők távoznak, Apa almával dobálja Gregort. Grete is Gregor ellen fordul, de Anya közbelép. A súlyosan sebesült Gregor visszamenekül a szobájába.
Grete Búcsúja: új életet kezd. Utoljára behozza Gregor ételét, aki szobájában kuporog, alig bír mozogni. Már a Fényképnő sem érti a teljesen vak Gregort, aki alig hall már. Utolsó dala. Meghal.
Faragó Béla: AZ ÁTVÁLTOZÁS
Vígopera két felvonásban
Franz Kafka: Az átváltozás c. elbeszélése nyomán
Gregor Samsa: Pataki Potyók Dániel
Grete Samsa: Kővári Eszter Sára
Apa: Jekl László
Anya: Schöck Atala
Cégvezető: Domahidy László
Takarítónő: Pogány Judit
KÓRUS, Három albérlő: Szt. Efrém Kvartett
Karmester: Tihanyi László
Librettó: Kovács Kristóf
Korrepetitor: Sándor Szabolcs, Sáry Bánk
Zeneszerző: Faragó Béla
Rendező munkatársa: Várkonyi Tímea
Rendező: Lukáts Andor
Ősbemutató: 2009. április 3. 19.00
Időtartam: kb. 140 perc
Zenei koncepció:
Az átváltozás megzenésítésekor a legnagyobb kihívást Gregor alakja jelenti. A színpadon nem kívánunk sem Ridley Scott Alien-jével, sem más produkciók látványával versenyezni, nehogy Gregor figurájának külsőségeire irányuljon a figyelem. Az elektronikusan manipulált hangzás használatáról is lemondtam, mert ezek szintén elvonják a figyelmet a belső emberi történésekről. Vígoperáról lévén szó, a tér és a szereplők hangja/arca közelségének intimitására, a közlés közvetlenségére kívánok építeni. A szerepek megformálásakor nem az elidegenítő, hanem éppen ellenkezőleg, az emberihez közelítő megoldásokat kerestem - paradox módon a szinte már közhelyes, kafka-i" világkép ábrázolással szemben.
Gregor szerepének lényege: egy tenor hang plusz egy fiú szoprán használata egyidejűleg. Az énekesek fizikailag is „összenőttek", akár egy sziámi ikerpár, amely párosból a férfi fokozatosan elveszti hangját és átadja a szerepet a kisfiúnak, aki a darab előrehaladtával, az idősebb partner fizikai hanyatlása nyomán egyre nehezebben vonszolja, cipeli a két fejjel és nyolc végtaggal rendelkező „testet". Zenei szövegük az unisono-énekléstől a szó/szótag/hangzó egységek hoquetus-technikával történő megszólalásig terjed. Eszköztárukban szerepel még a multifonikus éneklés ill. a mongol felhang/torok ostinato technika.
A darab kezetén a tenor hang az elsődleges, a fiúhang felhangszerűen csatlakozik hozzá. Egy rövid ideig mindkét hang egyenrangú, majd a darab vége felé a szoprán dominál. Gregor utolsó szavait pentaton skálává, majd végül egyetlen kisterccé egyszerűsítve a kisfiú énekli. Így válik zeneileg is teljessé hősünk sorsa, az "Átváltozás". Joseph K.-val ellentétben Gregor halála egyfajta apoteózis: a pusztulásból, leépülésből átlépünk a másik, tisztább, romlatlanabb világba, egy éteribb dimenzióba.
Ugyanakkor nem mondok le a műben lévő számtalan humorforrásról sem: az erőszakos Apa, az enyhén szenilis Anya figurájának kissé túlzó megvalósítáról. A Fényképnő és a bogárember Gregor kapcsolatában szintén számos lehetőség van, a rap-stílusban éneklő Takarítónőről és a pormacskaként táncoló, vagy a Három albérlőként masírozó kórustagokról nem is beszélve.
A díszlet:
Nagyon egyszerű: Gregor szobája eltúlzott perspektívában, oldalra van fordítva (a plafonon, a falakon mászkálhat így), a nappali/szalon pedig szintén eltúlozva, alulról látható.
Hangszerek (10 zenész):
fuvola/altfuvola/piccolo, klarinét/basszusklarinét, fagott, kürt, harsona, ütőhangszerek, hegedü, brácsa, cselló, nagybőgő.
Szereplők:APA - BASSZUS
ANYA - MEZZO
GREGOR SAMSA, utazó ügynök - TENOR + FIÚ SZOPRÁN
GRETE SAMSA, Gregor húga - KOLORATUR SZOPRÁN
A CÉGVEZETŐ, Gregor főnőke - BASSZUS
FÉNYKÉPNŐ - ALT
TAKARÍTÓNŐ - RAP-ÉNEKESNŐ
HÁROM ALBÉRLŐ - KÓRUSTAGOK
SZOMSZÉDOK/PORMACSKÁK/BOGARAK/ANGYALOK - KÓRUS (S-A-T-B)