Férjgyilkos asszonyok, korrupt igazságszolgáltatás, médiahatalom és manipulált közönség, hírhedtség és híresség elmosódása - erről szól a Chicago. A világhírű musicalt április 17-én mutatja be az egri társulat Csizmadia Tibor rendezésében, Barta Dóra és Túri Lajos koreográfiájával.
1929. Chicago. Roxi Hart, a kóristalány arról ábrándozik, hogy egy napon ő is a revűsztár, Velma Kelly nyomába léphet. Ez utóbbi viszonylag hamar sikerül is neki, ugyanis mikor Velma kettős gyilkosság miatt börtönbe kerül, nemsokára Roxi is követi, szintén gyilkosság miatt. Velma férjét és annak szeretőjét, Roxi pedig hűtlen szeretőjét teszi el láb alól. A híres sztárügyvéd, Billy Flynn mindkét lány ügyéből szenzációt kreál, s a lányok, miközben az újságok címlapjain szerepelve híressé, egyben ellenfelekké is válnak. Az ügyvéd mindkettőjükről lemossa a sarat, és győz az igazságtalanság.
A musical történetének egyik legsikeresebb szerzőpárosa - John Kander és Fred Ebb - a hatvanas évek óta dolgozik együtt. Első nagysikerű musicaljük a Kabaré nyolc Tony-díjat nyert, filmes változatának alkotói pedig kilenc Oscar díjat kaptak. Emellett a Chicago a legismertebb és legtöbbet játszott darabjuk, melyet 1975-ben mutattak be a Brodway-n Bob Foss koreográfiájával és rendezésében. A Chicago bemutatásakor is nagy siker volt, de igazából két évtized múlva lett igazán népszerű. Filmes változata 2003-ban hat Oscart hozott készítőinek.
A Chicago alapötletét Maurine Dallas Watkins, a Chicago Tribune törvényszéki tudósítójának férjgyilkos asszonyokról írt darabja adta (The Brave Little Woman).
A téma remekül passzolt Kander és Ebb csípős, cinikus stílusához, dalaihoz, ami kiegészülve Foss sajátos színházszemléletével, létrehozott egy fergetegesen megkoreografált revűt az igazságszolgáltatás korrumpálhatóságáról, a média által manipulált közönségről, a hírhedtség és a híresség közötti határvonal elmosódásáról.
Interjú Csizmadia Tiborral, a darab rendezőjével
Csizmadia Tibor: Amikor a műsorrendet készítettük, már tudtuk, hogy táncosokkal bővül a társulat. Olyan darabot akartunk bemutatni, amelyben egyenlő súlyú a tánc és a színjátszás. Ettől a musicaljátszás is magasabb szintre léphet itt, Egerben - mondja a rendező.
- Mennyire tudnak partnerek lenni táncosok és színészek a készülő előadásban?
Csizmadia Tibor: Komoly színészi feladatok vannak az előadásban. Fontos a színpadi jelenlét, de a színészeknek táncban is fel kell venniük a táncosokkal a versenyt. Az is a feladatom, hogy ennek az arányait megtaláljam.
- Mennyire követi az előadás a musical hagyományait?
Csizmadia Tibor: Mindennek előtt egri lesz az előadás. A lehetőségeinket és gondolkodásunkat fogja tükrözni a műfajról. Magas színvonalú, látványos, revü-hatású Chicagot csinálunk. Filmes eszközöket is használunk, ami nem újdonság az egri színpadon.
- Fantasztikus dallamok, izgalmas történet. A Chicagot 10 éve teltházzal játsszák a Brodway-n, filmes változata pedig 2003-ban hat Oscart hozott készítőinek. Mi a titka?
Csizmadia Tibor: Sok rétege van az előadásnak: a média és a közönség manipulálásáról szól, tele humorral. Az, hogy a sajtónak micsoda hatalma van, az több mint 30 évvel a darab születése után már nem újdonság. De az igen, hogy az illúzió, a látszat és a valóság közötti feszültséget hogyan tudjuk megmutatni egy olyan világban, ahol magától értetődő, hogy ma, a celebek korában 5 percig bárki lehet híres.
pcs
Bob Fosse - Fred Ebb - John Harold Kander
Chicago
(A bűn bennünk van)
Vaudeville musical két részben
Velma Kelly: Járó Zsuzsa
Roxie Hart: Szabó Emília
Billy Flynn: Kaszás Gergő
Amos Hart: Mészáros Máté, Hüse Csaba
Morton Mama: Nádasy Erika, Fekete Györgyi
Mary Sunshine: Saárossy Kinga
Liz: Mészáros Sára
Mona: Dimanopulu Afrodité
Hunyák: Bozó Andrea
June: Ivády Erika
Annie: Dér Gabriella
Konferanszié: Schruff Milán
Fred Casely: Bányai Miklós
Aaron ügyvéd: Tunyogi Péter
Fogarty őrmester: Szívós Győző
valamint SPALA KORINNA, KULCSÁR NOÉMI, UJSZÁSZI DOROTTYA, RUBI ANNA, HORVÁTH ZITA, TÚRI LAJOS, CSERE ZOLTÁN, FEKETE ZOLTÁN, FRIGY ÁDÁM
Díszlettervező: Cziegler Balázs
Jelmeztervező: Kovács Andrea
Dramaturg: Kőrösi Zoltán
Vers: Eörsi István
Zenei vezető: Nagy Zoltán.
Koreográfus: Barta Dóra
Koreográfus asszisztens: Mirkóczki Zita
Társkoreográfus: Túri Lajos
Fény: Bányai Tamás
Fordító: Prekop Gabriella
ügyelő: Ludányi Andrea
Súgó: Szecskó Andrea
Rendezőasszisztens: D. Katona Mária, Ivády Erika
Rendező: Csizmadia Tibor
Bemutató: 2009.04.17.
Fotók: Gál Gábor
Forrás: Gárdonyi Géza Színház, Eger