Az elmúlt hónapban több rangos nemzetközi fesztiválon vendégszerepelt nagy sikerrel a Mundruczó Kornél rendezte Frankenstein-terv című színdarab. A krakkói Reminiscencje Teatralne fesztiválon, a brüsszeli KunstenFestivalDesArts-on és a Bécsi Ünnepi Heteken is nagy tapssal és hosszas bravózással fogadta a közönség a konténerben játszódó darabot, melyet a szövegen végrehajtott kisebb változtatásokkal és helyi statiszták szerepeltetésével mindig az adott helyszínhez és kulturális közeghez igazított a rendező és az előadásban játszó színészek.
Fotó: Erdély Mátyás
Néhány részlet a kritikákból:
„Nagyon örülök, hogy a Frankenstein-terv Krakkóban vendégszereplet. Az előadás nagy hatással volt a nézőkre. Többek számára ez volt életük legnagyobb színházi élménye." (Magda Grudzinska, a krakkói Reminiscencje Teatralne igazgatónője)
---------
„Minimal-realista és felettébb abszurd, mintha csak a fiatal Pintér írta volna." (The British Theatre Guide, 2009. május 3.)
---------
„A konténerben ülve automatikusan az előadás részévé válunk. Akár a tolvaj, aki a betörés során egy családi dráma kellős közepén találja magát." (Academie voor Drama, 2009. május 5.)
--------
„A magyar Bíró Yvette és Mundruczó Kornél darabja egy konténerben játszódik. A Frankenstein-terv műfaji kavalkád: politikai mese, melodráma, véres krimi, mozi a színházban (... ) ahol a váratlanság élménye mindent legyőz." (Libération, 2009. május 5.)
„Mundruczó Kornél nem az első rendező, aki a televízióból ismert Big-Brother-formátumot színházban használja, nála azonban mégis egészen újszerűen hat. Természetesen, mégis művészien, száraz humorral ábrázolja az élethű tragédiát. A produkció nagy sikert aratott a közönség körében." (ORF.AT, 2009. május 15.)
----------
„A konténert meghatározó egyszerre realista és szimbólikus hangulatot a büfé tulajdonosnője, Monori Lili uralja. Játéka igazi élmény! Egy a korántsem szokványos színésznő. Antik tragédiából kilépő proletár jelenségként áll némán a színpadon. Mintha Brecht és Fassbinder álmodták volna meg őt. (...) Erős képek és egyre gyorsuló tempó jellemzik az előadást, mely az cselekmény előrehaladtával elemelkedik a valósághűtől és az embergyártás szentségtelen ősi mítoszának fantasztikus ábrázolásává válik." (Wiener Zeitung, 2009. május 16.)
----------
„Az öt előadásra minden jegy elkelt, a konténer estéről estére megtelt, s a szokásos színházi kereteket szétfeszítő darabra vágyó közönség pontosan azt kapta Mundruczó Kornél darabjától, a rendezéstől, a színészi teljesítménytől, amit elvár a Wiener Festwochen-tól. A hagyományostól eltérő, a valósághoz jobban közelítő színházat, amely az érzelmeket és az értelmet másként mozgatja meg.
---------
A Bécs szívében, a Karlsplatz-on - amit a helyszínhez igazított előadáson Monori Lili következetesen Karl-Marx-Platznak nevezett - felállított konténerben a néző testközelből élte át a drámát, a lázadást, az iszonyatot, azt, ahogyan a valódi emberi szörny kibillenti az egyébként sem túl vonzó mindennapokat a normalitásból." (Szervusz Ausztria 2009. május 17.)
--------
„Mundruczó Kornél kicsi -egy előadásra 60 néző válthatott jegyet- ám nagyszerű produkcióját láthattuk a Bécsi Ünnepi Heteken. (...) A szórakoztató ám brutálisan megrázó Frankenstein-terv című előadásban szereplő színészek végig meggyőzően játszanak, a díszlet íjesztően valódi. Azonnal beszippantja az embert." (Deutschlandfunk 2009. május 19.)
---------
A Frankenstein-terv külföldi vendégszereplései ősszel előreláthatólag a vilniuszi New Drama Action, a rigai Homo Novus, a Rotterdamse Schouwburg és a müncheni Spielart fesztiválokon folytatódnak.