A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős prózai színész osztálya két előadással érkezett a POSZT-ra. 11-én, csütörtökön a Koldusoperá-t, 12-én, pénteken a Lear királyt játszották. A rendezőtanárok: Novák Eszter és Zsótér Sándor. A két vizsga lehetőséget adott a színészeknek arra, hogy több oldalukról is megmutatkozzanak.
Jelenet a Lír c. előadásból
Brecht tanmeséjét, a Koldusoperá-t jelenetenként változó szereposztásban játsszák. A közönségtalálkozón megtudhattuk, hogy a vizsga nem előadásnak készült, csak jeleneteket próbáltak. Az összeállt produkcióban mégis megtartották a többféle szereposztást, mert úgy vélték, hogy Brecht világához, szándékaihoz passzol ez a fajta interpretáció, és egy végzős osztálynál amúgy is hasznos, ha egy vizsgán minél színesebben tudnak megmutatkozni.
Az előadás mégsem úgy született, hogy a kész jeleneteket összemontázsolták, hanem a munkafolyamat során a rendezőt és az osztályt ért inspirációk alapján létrehoztak egy világot, amibe egyes jelenetek beleillettek. De olyan is előfordult, hogy a rendező azt szerette volna, hogy egy bizonyos dalt egy bizonyos hallgató énekeljen el, és ezért vitte ő azt a jelenetet. Ez a világ vicces, fiatalos és az őrületbe tart, ahol már a figurák is karikaturisztikusak, ahol állófogadást lehet tartani valakinek az akasztásán. Az előadást megbolondítja a konferanszié (Csémy Balázs), aki hol több nyelven kiáltozva ismerteti a helyzetet, a szereplőket, hol dalokkal szórakoztatja a közönséget a gyors átdíszítések alatt.
A Lear királyból készült Lír - szabadtéri előadás, a színészek két sírt ásnak az egész előadás alatt. Az egyik a Lear, a másik a Gloster sírja. A záróképben Kent és Alban, az életben maradottak, dobálják a földet a két sírgödörbe, ahol a két család halottai fekszenek, miközben a hátunk mögött a Bolond elkántálja, az előadásban egyszer már elhangzott versikéjét a zavarodott világról. A három hónapos Novák-kurzus után négy hetük volt arra, hogy ezt az előadást létrehozzák. De Zsótér tempójában meg lehetett csinálni - mondják a színészek. Első nap háromnegyed óra alatt felolvasta az egész darabot, majd másnap hozott három ásót és mondta, hogy két - hetvenszer két méteres - sírt fognak ásni. Persze ez az ötlet a próbafolyamat végére sok mindennel telítődött, nagyon szépen végig van játszva, ahogy a föld birtoklásáról beszélnek, vagy egymást taszítják bele a gödrökbe. Lear (Petrik Andrea) megőrülése a természetben teret kap (a Káptalan utcai Modern Magyar Képtár kertjében, a várfalnál van az előadás), körbefutja a kertet, a kiásott földben hempereg... Izgalmas, ahogy a véletlenek beleszólnak az előadások alakulásába: az utca zaja, egy odaszálló galamb, a viharjelenet után elkezdődő eső, a fák, a várfal stb.
Jelenet a Lír c. előadásból
A Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Kar végzős színész osztályától, mint zenés vizsgát, Darvas Benedek-Pintér Béla Parasztoperá-ját láthattuk este az Ifjusági Házban. Az előadást második év végén, első zenés darabjukként mutatták be. Eredetileg két verzió volt, egy szabadtéri kukucskáló színpados és egy kis teremben négy oldalról nézhető előadás, különböző szereposztásban. Egy gazdag és egy szegény verzió, ahogy ők mondják, ahol a darab alapkérdésének, Mi lett a pénzzel? különböző megfejtése határozta meg a díszletet és a játékmódot is. Most a kettő egyvelegét játsszák: a szegény verziót, szalmával, de bent, és változatlan szereposztásban. Az előadás nagy zenei bravúrja a kórus, amelyben az osztály nem játszó tagjai is énekelnek, sőt az egyik lány a zenekarban fuvolázik. Kovács Márton, zenei vezető, két-három hetes munkafolyamat során tanította be a recitativókat, mire egyáltalán a rendező, Mohácsi János elkezdhette a munkát a színészekkel. Az osztálynak sikerült megbírkózni a feladattal, sikerült új színeket, szagokat, hangulatokat belevinni a darabba, és fiatalságukkal egy másfajta megértést, személyiséget adni a figuráknak.
Khaled-Abdo Szaida
fotók: Lehotka Judit Zolka