Wajdi Mouawad szerint Különleges történetek elmesélése, a mai bonyolult és önmagából kifordult világunk problémái és a hozzá való viszonyunk érdekli az embereket 2009-ben. Így a 63. Avignoni Fesztivál előadásai e témakörök köré csoportosulnak, mivelhogy a libanoni származású, ámde Kanadában élő negyvenéves férfi az idei artiste associé (ő tűzi ki a hivatalos program fő témakörét és válogatja, ajánlja az előadásokat). A Mouawad által megjelölt téma tágítja a fesztivál határait: nemcsak színházra, hanem filmre, zenére is hangsúlyt fektet, a mai világunkra adott összművészeti reakció érdekli. A téma mindemellett meglehetősen tág, nem bizonyul annyira erőteljes szervező elvnek, hiszen szinte bármely előadásra ráhúzható vagy a történetmesélés, vagy a világunkra adott reakció sablonja.
Jelenet az Angelo, Tyrane de Padoue című előadásból
fotó: Christophe Raynaud de Lage / Festival d'Avignon
Mouawadnak köszönhetően számos kanadai és libanoni művész kap bemutatkozási lehetőséget idén Avignonban. Amúgy a fesztivál tényleg nemzetközi: a francia alkotók mellett szere-pelnek afrikaiak, hollandok, izraeliek, lengyelek, németek, olaszok, spanyolok is. Az összesen 28 rendező/koreográfus közül a többség nem először szerepel a Fesztiválon, ámde az első fesztiválozók között a fiatalok mellett találhatunk olyan neveket is, melyek a színházi világban már tekintélyt vívtak ki maguknak, például a belga Jan Fabre, az izraeli Amos Gitai vagy a holland Needcompany. Életkor tekintetében az alkotók zömében fiatalok, a legfiatalabb az 1975-ös születésű argentin Federico León, aki a saját maga által írt darabbal szerepel. A legidősebb fesztiválozó a nagy francia rendező, Claude Régy (1923), ő a portugál Fernando Pessoa Ode Maritime darabját rendezi, melyet majd a Monfavet-stadionban nézünk meg.
Jelenet az Ode Maritime című előadásból
fotó: Mario Del Curto
Jelenet a Kasimir és Karoline c. előadásból
fotó: Phile Deprez
És akkor még nem is említettem az off-programokat, melyek a honlapon nem is szerepelnek, hiszen teljesen spontán előadások és szerveződések, kivéve természetesen a finanszírozott felolvasásokat, filmvetítéseket. A hivatalos programból is jól látható, hogy teljes mértékben mai próbál lenni az Avignoni Fesztivál: mai problémákra, mai látásmódokkal, mai kifejezés-formákkal való reagálás ez. Nem a színház múzeumi, korokat megidéző jellege érdekli, ha-nem a hozzánk szóló és minket elgondolkodtató, vagy érzelmileg megmozgató jellege. Még akkor is, ha nem biztos, hogy sikerelőadásokat válogatnak be.
Boronkay Soma
Az Intenzív Projekt Avignon további írásai Avignonból:
- Első lépések a megismerkedés rögös útján (Marsalkó Eszter)
- Hegyezzük a szemünket Avignonra (Vécsei Anna)
- Intenzív Projekt - Beköszöntő (Jákfalvi magdolna)
----
Az Intenzív Projekt Avignon 2009. támogatói: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Párizsi Magyar Intézet, Polgár Krisztina Emlékalap, Oktatási és Kulturális Minisztérium, NKA, Budapesti Francia Intézet, Magyar Közlöny- és Lapkiadó, Filmworks, valamint a litera.hu, a nol.hu és a szinhaz.hu weboldalak.