Thealter szubjektív-5.nap

A pénteki első a Kolibri Színház előadása. Lutz Hübner: Kikatt. Klamm tanár úr (Scherer Péter) megrázó, halállal végződő története után - amit a tavalyi Thealteren láttunk - a Kolibri társulata most is az iskolai erőszak témájval jött a fesztiválra - az idei darabot Scherer ezúttal rendezőként jegyzi.

kikaatt01

Mindkét dráma alapvetése: a tanár felelős minden egyes gyerekért, még ha az adott percben frusztráltsága, sikertelenségei, emiatt érzett haragja és csalódottsága miatt másként is érzi. és ha rosszul dönt, örökké gyötri a bűntudat. A gyerekek elballagnak, a padokba más gyerekek ülnek, de a bűntudat, a kudarc érzése örökre megmarad.

Pelsőczy Réka és Mészáros Tamás - ahogyan Klamm tanár úr is - a nézőkből összeállt - avagy összeült - alkalmi osztály előtt játszik. Ami nagyon jó. Mert mindannyian régen álltunk már osztály vigyázz!-ban. És mert mindannyian nagyon jól ismerjük a helyzetet: életünk jelentős részét különböző iskolapadokban töltöttük. A nézők pedig - egyben szereplők is. Megszólíttatnak. Néha fegyelmezik is őket.
A darab két bukott ember története: egy bukott, szerencsétlen, neurotikus tanárnőjé, akinek már nincs tekintélye diákjai előtt, és egy bukott diáké. Egy szeretetlen, vagánykodó, időnként az apja haragjától rettegő kamaszé. A fiú megbukott. Megkeresi a tanárnőt, kéri: adjon neki legalább hármast. Mire föl? Vitatkoznak, dulakodnak. Végül a fiú megüti a tanárnőt, aki nem jelenti az esetet az igazgatónak. Később a parkolóban találkoznak. A tanárnő felajánlja: külön órákat ad a diáknak, ha nem zavarja az óráit és tanul. Ha nem - feljelenti. Aztán egymásba szeretnek.

A darabot rögtön az elején a tanárnő vallomása teszi megrázóvá. Felírja a táblára: Afrika. Majd szembefordul az osztállyal - a nézőkkel.

Becsődöltem. Vihorásznak, fecserésznek, ennek ellenére én leadom az anyagot, ahogy elterveztem. Semmi értelme nincs felemelni a hangomat. Ezek nem tudnak felidegesíteni - mondja.
Dehogynem. A tanárnő teljesen kész van. Csak egy hajszál választja el attól, hogy kiszaladjon az osztályból vagy elsírja magát. Aztán később az is mondja: csak egy számít, hogy túl kell élni, és örülni, hogy pár gyerek hiányzik.
Pelsőczy Réka és Mészáros Tamás jók a darabban. Mészáros Tamás jól alakítja a kissé agresszív mozgású, mély hangú, nyers kamaszt. Pelsőczy Réka a szemünk előtt változik át. Idegronccsá.
Amikor a pofon elcsattan, a pofon valódi. Hatalmasat szól. Még tízpercekkel később is látszik Mészáros Tamás ujjainak nyoma Pelsőczy Réka arcán.

És azt a pofont mintha mi kaptuk volna, pedig nekük, nézőknek, vagyis mint az osztályba járó diákoknak, talán diáktársunkkal kellene azonosulnunk. De ha vele, akkor az erőszakkal is, a szabályok felrúgásával is, a durvasággal is.
És nem tesszük. Még jó. Egyenesen visszautasítjuk.
Miközben feszengek a széken, arra gondolok: vajon az én osztályom is ilyen volt?

Utóbb nagyon remélem, hogy nem.

Az Ache elé nagy várakozással tekintettem. Az orosz társulat vezetőjének első szóló produkciója A dráma-gépezet imitációja címet kapta. viseli.

ache01
fotó: Vlagyimir Tyelegin

 

Egy emberről szó, az emberről, akit tárgyak vesznek körül. Eljászik velük, új funkciót próbál adni nekik. Először Don Quijoteként harcol az üres üvegekkel, felállítja őket egyenlő távolságra, futkározik közöttük. Arcán gyermeki az öröm. Aztán az üvegbe két botot rak, és tolja, mint egy talicskát. Amikor a színpadot elönti a nagyvárosi szemét - nejlonzacskók, műanyag flakonok - nem esik kétségbe. Játszik velük. Tudja, hogy a pillepalackot agyon kell taposni.


Van egy hatalmas faág, farúd a színpadon. Emberünk rájön: a faágon lehet lovagolni. Kötéllel megszelídíthető a fába képzelt ló, sőt a rúd köldökvakarónak is jó, ha elég közel áll hozzá. Hatalmas íj is készíthető belőle, bár nehéz felhúzni. Újabb tárgyak kerülnek elő, emberünk gumicsizmán dobol. A zsinórpadlásról elkezd esni az eső. Pontosabban csak szemerkél nagyon lassan. Bádoglavórt húz oda, alá pedig egy mikrofont rak. Gitározik. És aztán... csak egy orosz lehet olyan bolond, hogy lángoló trombitán játszik! És megteszi.

ache02
fotó: Vlagyimir Tyelegin


Végül Pavel Szemcsenko a tárgyakkal való viszonyáról beszél. Mit tegyek, hogy egyenlő legyek a dolgokkal (tárgyakkal)? - kérdezi. Végül rendet rak. A színpad bal oldalára kerülnek a dolgok, középen fehér krétával húz demarkációs vonalat.

Nem sikerült megbarátkozniuk, de talán végre úgy érezte: az előadása erejéig egyenlő lett a dolgokkal.

Ágens társulatának Ira (düh) című előadásától kicsit ódzkodtam. Ez a nő mindig megbolygatja a lelkemet. Olyan, mint egy két lábon járó sokkológép. De végül nem bántam meg, hogy beültem, annál is inkább, mert kiderült: Ágensnek van humora.

Először jól megvezetett mindenki. Amikor engedni kezdték be az embereket a régi zsinagóga nézőterére, egyszer csak kiszólt a színpadról: "Mmondtam-e azt, hogy tessék? Itt ez a szokás? Beengedő hölgyek, kislányok, együtt hugyoztunk, de arra nem elmékszem, hogy azt mondtam volna, hogy tessék!" - a nézők, akik éppen helyet keresnek, döbbenten megállnak. Akik ülnek, még jó, hogy ülnek. Mi van? Mi a baja? Hogy elkezdték beengedni az embereket? Aztán technikus kollégái is megkapják a magukét az emeleten: "a beengedésnél nem ekkora fény nézőtéri fény szokott lenni. Jöjjenek leselkedni, kutakodni." Végül társulata tagjait is szidja. "Hol van a tömjén belőle? 825 forint per darab. Mért nem volt idő beletenni a tömjént?"

ira
fotó: Kővágó Nagy Imre

Mindenki azt gondolja, hiszti. Aztán már nevet a közönség: ez a darab része.

Ágens és Madák Zsuzsanna orknak maszkírozva (szerintem). Ijesztőek (mások szerint is). Phillipp György buddhista szerzetesként, a színpad közepén mandala. Élet, halál, valláskeresés. Mérhetetlen dühvel összedrótozva. Ágens ősanyai hangját újra hallhatjuk. Egy csodálatos arab dalt. Magyar hittérítő-éneket gitárral, csörgődobbal, furulyával. És a darab végén Ágens és Phillipp héber szöveget olvasnak fel. A nézőtéren néma csönd.

TOVÁBB A WEBNAPLÓHOZ A THEALTER.HU-ra >>>

 

Ami ma jön:
17.00: Horváth Mihály Gimnázium Drámai tagozat: Színház a mellényzsebben - Széchenyi tér
18.00: Frenák Pál Társulata: Trace & Mennono - Kisszínház
19.00: Ljud Színházi Csoport: Elektromos inváziók - Árpád tér
20.00 Ivo Dimcsev: Néhány kedvenc - Régi Zsinagóga
21.30: Faifai Társulat: Az ingyenélő - Jate Klub
22.00: Faifai Társulat: Faifai menet - Jate Klub
23.00: Compagnie Alise: Soror - Régi Zsinagóga

süti beállítások módosítása