Nagyon nagy szerencse kell ahhoz, hogy bejusson az ember a Soharóza Kórus és Göttinger Pál rendező közös produkciójára az idei PLACCC Fesztiválon. A Mindenütt jó valamennyi előadására elkelt az összes jegy, így aki október 10-ig még látni szeretné az első magyar szlengblog-operát, csak abban bízhat, hogy nagy mázlival esetleg egy belépőt még el tud csípni.
A minden szempontból rendhagyó előadást a Soharóza Kórus és Göttinger Pál rendező kifejezetten az idei PLACCC Fesztivál felkérésére hozta tető alá. A Mindenütt jó című, kórus-improvizáción alapuló kortárs opera szövegkönyve egy internetes közösség gyűjtése alapján született meg. Az ógörög tragédiákra emlékeztető történetben a gazdag városlakók (az arcosgasztrók) csapnak össze a kentaurokkal (az újdzsélandiakkal) a boldog végkifejletig. Az ellenfelek, a hírnök és a kar is a mai magyar szlengben énekelnek a Szemlő-hegyi-barlang gyönyörűen megvilágított cseppkövei között.
A Mindenütt jó című előadás a talált helyszín és a talált nyelv köré szerveződik, amelyek a saját határaikat feszegetve önállóan és szabályozhatatlanul alakulnak. A szavakat, nyelvi fordulatokat nem feltétlenül ismerjük lexikálisan, de a kifejezések hangzása, ereje, zenéje képes mozgásba hozni a fantáziánkat. "Megmurdellt, megmakkant", "Nem csicskulnak, kajakra jönnek, ez nem lakossági para", "Vágod? Befigyel a végzet!" Ilyen és ezekhez hasonló szövegek szerepelnek a darabban - mondja Göttinger Pál rendező.
A rendező azért választotta helyszínnek a budai Szemlő-hegyi-barlangot, mert az egy ismeretlen világ a naponta bejárt budapesti útvonalak alatt. A látogató nem számít egy "holdbéli tájra" alig 30 méterre a felszíni buszmegálló alatt. A barlang teljesen veszélytelen, hiszen akadálymentes és ki van világítva, mégis van benne valami izgalom, egyfajta kaland - mondja Göttinger Pál.
Fotó: Udvardy Dávid
Forrás és további információ: Placcc Fesztivál