A Bakelit Multi Art Center neve ismerősen cseng az alternatív színházat kedvelő nézők körében. A címet böngészve azt gondolnánk, hogy eldugott, nehezen megközelíthető helyen tanyázik a formabontó, kulturális központ, de a közlekedés viszontagságai ellenére a Bakelit még a budai oldalról is fél óra alatt elérhető. Annak, aki még nem járt klasszikus gyártelepen, pedig külön élmény a bejárat felkeresése, a régi idők hangulatával átitatott egykori Hazai Fésűsfonó gyárterület üde színfoltja az a több teremből álló komplexum, mely befogadó teátrumként is működik, és ahol Ödön Von Horváth drámája, a Végítélet Napja teltházzal megy.
Mitől ilyen népszerű a fiatalok körében a Bakelit? Talán, mert nem akar a végletekig elmenni, a kortárs előadások közül is szerencsésen válogat, és emészthető, de egyben mély mondanivalójú produkciókkal várja a tisztelt nagyérdeműt. A darabok kiválasztásánál elsődleges szempont, hogy hosszú ideig repertoáron maradhassanak, és az is megnézhesse, aki esetleg csak a premier után értesül a sikerről.
Ödön von Horváth nevéhez számtalan elbeszélés, dráma köthető, a Végítélet napja az osztrák-magyar író egyik kedvelt témájával - a nők kiszolgáltatottságával, a lelkiismeret súlyával - foglalkozik. Egy isten háta mögötti osztrák kisvárosba kalauzol, ahol az unalom intrikákat, pletykákat szül, ahol a kisember előszeretettel foglalkozik más életével, és ahol egy ügynök érkezése is eseményszámba megy. A Föld Színház fiatal művészei közül kiemelkedő a főszereplő Hudetz bőrébe bújó Heiner Péter alakítása, ő az, akiről rögtön feltételezhető, itt valami belül nincs rendben. Szorongó, gátlásoktól sújtott karaktere az első perctől lebilincselő. Rajta áll vagy bukik az előadás sikere. Körülötte élnek a frusztrált, kiüresedett szomszédok, a megkeseredett, közutálatnak örvendő feleség, valamint Hudetzné riválisa, a hamvas és csábító Anna.
Érezhető, hogy előbb utóbb elpattan a húr, a tragédia elkerülhetetlen. Hudetz nem tud ellenállni a buja Annának, elfeledkezik munkájáról, vonatszerencsétlenséget okoz. Ám az egyértelmű tettes fenségesen bújik ki a felelősség alól, képtelen szembenézni cselekedeteivel és lelkével. Ketten tudják az igazságot: a feleség - akinek senki nem hisz - és Anna, aki játékos naivsággal hazudozik a bíróságon. Hudetz felmentésével nem ér véget a történet, sejthető, hogy a bűnhöz, és a bűnhődéshez egy út vezet, az a túlfűtött őrült vágy, mely mindent és mindenkit legyőz végül.
Hogy miért és hogyan hal meg a főhős szerelme, Anna, hogy ki is az igazi gyilkos, arra végül fény derül, de a feszültség feloldásáig még hosszú út vezet a krimiszerű történetben. A megbékélést csak egy módon érheti el az igazi tettes, szembe kell néznie önmagával. Érdekes jellem rajzolódik ki, az elfojtás robbanás közeli lelkiállapotához, a folytonosan ítélkező lakók titkolózásához tökéletesen passzol az a hatalmas tér, melynek egyszerű fehér és szürke színét csak a tüzes vörössel lefestett Anna szobája töri meg. A fekete-fehér szín jelmezként szintén hatásos, ha mellette a bűnbe csábító Nő ruhája élénken ragyog.
A sokrétű dráma novemberben ismét látható a Bakelitben, mely ismertetőjében olyan friss befogadó térként aposztrofálja magát, mely nyitott minden olyan kezdeményezésre, mely az összművészetiség koncepcióját valósítja meg, és melynek ars poetica-jához A Végítélet napja tökéletesen passzol.
Vass Kata
---------
Föld Színház
Ödön von Horváth: A végítélet napja
forrás: Bakelit Multi Art Center