Ágens provokál

Az Ágens társulat, az Ódium-arttal közösen, Írók Boltja kirakataiban mutatta be legújabb előadását "a szerelem, mint önélmény" címmel, a Függetlenek éjszakáján. Többen is megálltak a járókelők közül, nézve mit is akarnak kifejezni a panoráma ablakokban mozgó színészek. Ágens az író, rendező, énekes, színész darabjaival felrázza a közönségét, a "mi valós és mi nem az" kérdéskörével foglalkozik. A színház és a valóság közötti átjárásokat keresi. Ágens elmondta: munkájukat és a közönséget, egy erre külön felkért művészeti és média szakértőcsoport figyeli, s erről írt recenziójukat a későbbiekben, egy könyvben összegzi.

platn-vadnyit

 

Ezt az utcai akciójukat megelőzően a Színházi Évadnyitó Fesztiválon is botrányos akcióval rukkoltak elő. Platón: Állam című dialógusa nyomán vitték utcára, "Az állam őreinek a nevelése" című darabjukat. Az Ágens társulat és az Ódium-art aznapi előadása véres incidenssé fajult, mert az egyik színészt a mentő vitte el, a másikat, pedig a rendőrség. Ágens, ezzel a médiaelméleti kísérletével ismét határokat feszeget, kérdéseket ébreszt és tükröt tart arról, mi a félelem, és honnan ered a gyűlölet...(Népszava)

"Kérdéseket ébreszt és tükröt tart" - Ágens provokál

Összefoglaló az eddigi akciók kimeneteléről:

 

Amy Winehouse-projekt (0. akció)
Médiahack - Gerillamerketing -Művészeti geg
2009. augusztus. 12, Vásárcsarnok - Váci utca - Sziget Fesztivál

Amy_Winehouse_Budapest_Vci_utca_2009._10

Amy Winehouse-nak látszó lény rettent Budapesten
velvet
- 2009. augusztus 12., szerda 15:37

Szerdán több olvasónk is jelezte, hogy látták Amy Winehouse-t a Váci utcában, állítólag autogramot is osztott. Egyelőre nem tudni, hogy tényleg az énekesnő volt-e az, vagy csak a magyar hasonmása látogatott haza Londonból. Az viszont biztos, hogy nem valakinek a hivatalos vendége a Szigeten.

"Ma reggel munkába menet a Váci utcánál Amy Winehouse-t láttam két nagy gorillával az oldalán. Végignéztem a Sziget műsorprogramját, és nem láttam a fellépők között. Tud erről valaki valamit? Egész jó állapotban volt, a korábbi hírekhez képest. Egy külföldi kislány még autogrammot is kért tőle" - kaptuk délelőtt a levelet Bandi nevűFeljelentőnktől.

Később Ádám nevű olvasónktól képet is kaptunk. Rövid levele alapján Amy Winehouse az egész délelőttjét a Váci utcában tölthette, mert olvasónk délután találkozott az énekesnővel, már ha tényleg vele találkozott.

A Sziget Fesztivál részéről nem tudnak róla, hogy Amy Winehouse fellépne, vagy valamelyik fellépő vendégeként érkezett volna Magyarországra. Igaz, márciusban még a potenciális fellépők között voltaz énekesnő. A mai fellépők közül talán a szintén brit és szintén a botrányairól is ismert Lily Allenhez fűzheti a legszorosabb viszony.

 

Juhász Dóra felkért felkért külső elméleti szakíró kérdésfeltevése (részlet):

Szerep, figura és karakter fogalma és annak újraírása

„Amikor színházban ülünk a nézőtér-színpad nem csak a nézés és játék fizikai terét jelöli ki; egyúttal egy gondolati koordinátarendszer is. Tudjuk ki a „színész" aki szerepet játszik és ki az, aki hús-vér és valóságos és nézőként kvázi önazonos... De mi a szerep és mi az önazonosság?

Ezt vizsgálja bizonyos szempontból az Amy-projekt is. Az utca a játéktér. Amy Winehouse a karakter, akit néznek. És aki visszanéz. Szerepből? Is. Miközben a szerep mögötti színésznő szemével nézi (és rögzíti), hogyan nézi őt az utca embere. Kísérlet, ahol a spontán nézői szerepbe hozott néző a hírességet figyelő ember szerepében végül megfigyelés alatt áll. Helyzet. Gyakorlat. Akció - reakció. Oda-vissza játék.

Kérdés, hogy ezt a szerepet hogyan értékeli-érzékeli a civil közeg, a bulvár és a szakma: mi alapján „dekódolja" ismeri fel és azonosítsa a „sztárt" a hétköznapi ember (külső jegyek vagy egy kontextus, ami nagyon is színházi: tér, amit a testőrök mozognak ki, jelmez, megtervezett útvonal és időtartam, amiről a járókelőnek fogalma sem lehet - mármint a megtervezettségről)?" (forrás: http://odiumart.blog.hu/2009/09/09/a_0_akcio_egy_szakiro_kerdeseinek_tukreben_reszlet)


Az Állam őreinek a nevelése (1. akció)

rendor


Minidráma a gyűlöletről - utcai akció

2009. szeptember 19., Évadnyitó Színházi Fesztivál (Andrássy út)

Kurdy Fehér János elméleti szakíró elemzése (részletek):

'Az akció ugyanakkor egy tükör-felületet nyit meg, miszerint, ha a művészet önmaga is álcázza magát, és a hétköznapi valóság elemeit (sürgősségi mentő, rendőr járőr bilinccsel stb.) vonja be a saját szövetében, miként tekinthető hitelesnek. Aki pedig mindezt látta, mit kezdjen magával. ...

'...A fogyasztó a populáris kultúra egyfajta művészévé válik. Fogyasztásával a világ vásznára a színpompás szubkultúrák mintáit festi, és ezt a tevékenységét az ünnepelt identitások robbanásának hangjai kísérik. A fogyasztó az (mint társadalmi lények összessége, s mint egyéni állampolgár), aki a makro-világ tulajdonképpeni döntőbírájává válik. Ő az a lényegi pont, ahol a gazdasági intézmények közvetlen következményei az emberiségre hatnak. A modern fogyasztás valójában az identitásról szól....'

'... A színházat ki kell vinni az utcára, hogy majd újra elférjen egy kőépületben. Mivel a média a legnagyobb népszínmű, át kell vágni a virtuális torkot, hogy újra érvényes legyen a művészeti vér. A művészet nem bújhat el a politika elől, és nem helyettesítheti magát a médiával. Nem válhat egyszerű árúvá sem, mert tárgyszerűen egyszerűen nem megragadható. Csupa olyan következtetés, ami ellentmond mindannak, amint eddig a művészetről gondolkodtunk...'(forrás:http://odiumart.blog.hu/2009/10/15/1_akcio_egy_felkert_kulso_megfigyelo_kurdy_feher_janos_iro_kommunikacios_szakerto_szemevel)

 

A szerelem mint önélmény (2. akció)
Kirakatszínház
2009. szeptember 26., Függetlenek Éjszakája (Írók Boltja)

Homnyi_Pter_Boudny_Ldia


Krupa Zsófia elméleti szakíró elemzése (részlet):

Tekintetélmény kint és bent

„Hirtelen a legintimebb emberi pillanatok voyeurjévé válok egy belvárosi könyvesbolt kirakatüvege előtt, ahol, mint ajándékról a csomagolópapírt, le kell hántanunk a külső papírburkolatot, hogy feltáruljanak az üveg mögé zárt kis kirakat-színházak. Három (plusz egy, a többi és a nézők fölé emelkedő) kirakat mutatkozik meg, melyekben páros emberi viszonyok és viszonyulások jelennek meg élőkép-szerűen, majd lassan, egymásután, gyakran fáziskésésben mozogni kezdenek. Nincs kapcsolat a különböző képek szereplői között, mozdulataikat és kommunikációjukat kizárólag az egyazon térben és időben létező Másik tölti ki és zárja le. Lehetséges kötődések, vonzások és taszítások, testesülnek meg általuk, melybe a néző-sétáló valamiképpen megpróbál bekapcsolódni: átvenni, kiszagolni, kilesni valamit abból, ami a kettősök közt zajlik. A váltakozó jelenetek intenzitása - a szinte észrevétlen simogatástól a vad erőszakig, mely szinte megrepeszti a kirakatüveget - a helyszínen tapasztaltak alapján szoros összefüggésben áll az átlagos (azaz nem direkt módon erre a performanszra érkező, alapvetően az interaktív színházra kevésbé nyitott) néző érdeklődési faktorával. Ezt különösen izgalmassá teszik az ének, a gitár, a kiáltás esetében hiányzó hangok, melyek a hangszigetelő kirakatüveg miatt gyakran az elnémított televízió hatását is keltik. Mert az önélmény-akció első körben a budapesti éjszaka egy fotózható unikumaként tűnik fel (mintegy turistaszínházként), melyben erős párhuzamot alkot a kintről archiváló (tehát hazavihető, nézegethető) fénykép és a felső kirakatban az előadás ideje alatt születő önreflexív blogbejegyzés." (forrás: http://odiumart.blog.hu/2009//1/2_akcio_egy_felkert_kulso_megfigyelo_krupa_zsofia_szakiro_szemevel)

 

Az IRA című előadás továbbra is repertoáron a MU Színházban!
2009.10.30-31. 20:30 óra, MU Színház

IRA
Fotó: Kővágó Nagy Imre

 

"Hogyha nem hozod ki magadból, azt, ami benned lakozik, az, ami benned marad, tönkre fog téged tenni." - Tamás apostol apokrif evangéliuma

Alkotók: Ágens, Gergye Krisztián, Madák Zsuzsanna, Philipp György, Szűcs Edit, Cser Ádám, Árvai György, Philipp Judit, Károlyi Balázs

'... A hatáselemek összessége és sorrendje visszaadhatatlan. (...)Az Ira legjobb, legértőbb nézője Weöres Sándor lenne. Szelíd volt, mint a vulkán. Tudta: kutya dolgok tára a világ. 1938-as színdarabjában, a Theomachiában az a magma bugyborékol, amely hetven évvel később Ágens istenkereső, pokoljáró színpadán, a játék több vallást is adaptáló ateizmusában, istenhiányában éget. Ülne egy sor végén Weöres, és ő csak azt kiabálná ki fejhangon a jegyszedőknek: a Pilinszky Jancsi nem jött el?!' Tarján Tamás: Köldökzsinórból flagelláns korbács, 2009. február 14., Népszava, Szép szó

'Ágens színpadi művészetében az nyűgöz le sokadszor is, ahogyan a hétköznapit, a mindannyiunk által megtapasztaltat gyúrja és alakítja, hajlítja és tömöríti saját kénye-kedve szerint.' Jászay Tamás: HARAGBAN A VILÁGGAL, revizoronline.hu, 2009.02.24.


02

 

MU Színház (1117 Budapest, Kőrösy József u. 17.)
Jegyek elővétel, foglalás: MU Színház 466-46-27, 209-4014
Ágens Társulat - +36-20-346-3797

 

Mu_logo

süti beállítások módosítása