Egy halálraítélt utolsó napja

2009 novemberében Szegeden második alkalommal rendezik meg az Operaverseny és Fesztivált a Mezzo Televízióval melynek keretében a világ legkülönbözőbb tájairól érkező énekesek mérettetik meg magukat a kortárs opera világában. A nemzetközi mezőnyben Magyarországot a debreceni Csokonai Színház képviseli David Alagna Egy halálraítélt utolsó napja című operájával.

 

phoca_thumb_l_053alagna-j_resize

 

Bár kortárs műről van szó, mégsem kell diszharmóniára épülő, kísérletező zenére számítania az érdeklődőknek. A szicíliai származású francia zenész műveiben érezhető a francia népzene, a hagyományos szicíliai zene és a klasszikus opera hatása. Ösztönösen vonzódik a népi hangszerekhez, a különböző stílusok keveredéséhez, a rusztikus és klasszikus hangzások ötvözéséhez. Zeneszerzőként alapvetően az opera műfajához kötődik. A Victor Hugo regénye nyomán készült két felvonásos operájának szövegét fivéreivel, Fredericóval és a világhírű tenorral, Roberto Alagnával írta.

phoca_thumb_l_045alagna-j_resize

Érdemes néhány szót ejteni a mű alapjául szolgáló regényről is. A XIX. század egyik legjelentősebb francia szerzőjét, a Nagy Francia Forradalom visszaéléseitől megcsömörlött Victor Hugót mélyen foglalkoztatta a halálbüntetés, melyet alapvetően ellenzett. Szövegeiben gyakran kitért erre a kérdéskörre, sőt egy egész regényt szentelt e témának. 1829-ben jelenteti meg az Egy halálraítélt utolsó napja című művét, amely naplószerűen mutatja be egy kivégzésre váró férfi utolsó huszonnégy óráját. Nem tudjuk sem a férfi nevét, sem azt, hogy pontosan milyen bűnt követett el. Visszaemlékezésében életének utolsó hat hetét ismerhetjük meg: az utat, mely a pertől a guillotine-ig vezetett. A regény szereplője egy átlagos ember, aki megérdemelt büntetésére várva az érzelmek legszélesebb skáláján vergődik: fél, aggódik, dühöt, keserűséget, lelkifurdalást érez, kétségbeesetten emlékszik vissza „régi" életére, lányára, szerelmeire, és egészen az utolsó percig reménykedik - anélkül, hogy valóban hinne benne - a királyi kegyelemben, melyet nem fog megkapni.


phoca_thumb_l_095alagna-j_resize

 

David Alagna
Egy halálraítélt utolsó napja
- Opera két felvonásban -
Szövegét Victor Hugo novellája nyomán
Roberto, David és Frédérico Alagna írta.
Zeneszerző: David Alagna
Vezényel: Kocsár Balázs

Közreműködik a Debreceni Filharmonikus Zenekar
és a Csokonai Színház Énekkara
Karigazgató: Pálinkás Péter

Férfi elítélt: Nyári Zoltán
Női elítélt: Donita Volkwijn
Börtönőr: Cseh Antal
Első gályarab: Fülep Máté/Schield Jenő
Második gályarab: Vince János/Kun Tibor
Ügyeletes porkoláb: Kóbor Tamás
Igazgató: Wagner Lajos
Pap: Ürmössy Imre
Törvényszolga: Bátki Fazekas Zoltán
Lator: Chul-Jun Kim
Barát: Cseh Antal
Hóhér: Wagner Lajos
Államügyész: Kóbor Tamás

Karmester asszisztens: Csurgó Tamás
Korrepetitor: Kunsági István, Gyülvészi Péter
Súgó: Poór Hajnalka
Ügyelő: Ury Tibor
Tolmács, rendezőasszisztens: Horváth Patrícia
Asszisztensek: Irène Fridrici, Sophie Duffaut
Díszlet: Emmanuelle Favre
Jelmez: Katia Duflot

Rendező: Nadine Duffaut

phoca_thumb_l_025alagna-j_resize


Az előadás megtekinthető: 2009. október 30-án, november 6-án, 8-án és 10-én a debreceni Csokonai Színházban, valamint november 3-án és 4-én a Szegedi Nemzeti Színházban.

Fotók: Máthé András
Forrás: Debreceni Csokonai Színház

süti beállítások módosítása