Az élet értelme

A Tünet Együttes november 13-án mutatja be új előadását a Szkénében, mely azt a kérdést feszegeti, hogy mi is az élet értelme. A darab azt a választási kényszert modellezi, amely egész életünket átszövi.

Dusa_Gabor_Az_elet_ertelme

 

Csak nem képzeled, hogy rögtön az első mondatban elárulom.
Akkor hol marad az erőfeszítés?
Hát nem az az értelme az egésznek?
Elmélyülni valamiben, feltenni rá az életed, csinálni százszor és ezerszer, egy olyan célért, ami időközben jelentőségét vesztette?
Aki kérdez: Szundi
Aki válaszol: Sziszifosz.
Aztán cserélnek.


Tünet Együttes: Az élet értelme
avagy időmúlatás 60 percben
Író, dramaturg: Peer Krisztián

Szereplők és alkotótársak:
Bánki Gergely, Góbi Rita, Gőz István, Szabó Márta, Szász Dániel, Vadas Zsófia Tamara
Zene: Márkos Albert, G. Szabó Hunor
Fény és tér: Szirtes Attila

Rendező: Szabó Réka

Bemutató: 2009. november 13. 20h - Szkéné Színház

További előadások:
november 14. 20h
november 15. 18h
november 28. 17:30h
december 20. 20h
december 21. 20h

Külön köszönet: Furulyás DóraTámogatók: L1, OKM, NKA, Balassi Intézet, Alternatív és Független Színházak Szövetsége, Flórián Műhely - Mozgóház Alapítvány, szinház.hu, táncélet.hu
Médiatámogatók: FidelioEst, Funzine


A Tünet Együttes új darabjában nem kisebb kérdést feszeget, mint hogy mi is az élet értelme. Mit jelent értelmesen tölteni azt az időt, ami most múlik, meg most is, meg amíg kimondom, hogy „most", addig is? Megfogalmazhatók-e válaszok, és ha igen, nem oltják-e ki ezek egymást? A színházban, ahogy a hétköznapi életben is: ha mindent meg akarsz kapni, mindenről lemaradsz.

A darab struktúrája modellezi azt a választási kényszert, amely egész életünket átszövi: a kezdet és a vég között kavargó káosznak csak a néző intenzív figyelme, valamely kiválasztott részletben való elmélyülése adhat értelmet. Az előadáshoz Bill Viola Nantes Triptych című munkája szolgált inspirációul.

A Szabó Réka rendezésében Peer Krisztián dramaturg és a szereplők alkotói közreműködésével megszülető 60 percnyi időmúlatás november 13-án látható először a Szkéné Színház színpadán. A Tünet Együttes korábbi előadásaiból már jól ismert előadók (Góbi Rita, Gőz István, Szabó Márta, Szász Dániel, Vadas Zsófia Tamara) mellett ezúttal feltűnik az ex-krétakörös Bánki Gergő is.

 

Lebukott a munkahely-teremtő csaló

M. István vakokat foglalkoztatott, és az ezért járó állami támogatás egy részét visszaosztotta dolgozóinak. A vállalkozó üzemében gombokat válogattak a vakok abban a hitben, hogy azok így értékesíthetőek lesznek. Miután elválasztották a selejtet a jótól, a vállalkozó újra összekeverte az egészet, és minden kezdődött elölről.

 

Kommentek

- De hogy bukott le? Valamelyik vak kiszúrta, hogy hoppá, ez a selejtes gomb már volt nálam? Nyilván csak a selejtet lehet felismerni.
- Azt azért vágjátok, hogy az Isten is ezt csinálja velünk.
- Mit, szétválogat? Balra a bűnösök, jobbra az ártatlanok?
- Dehogyis. Mi nem a gombok vagyunk, hanem a vakok.

 

Update

M. István felmentéséért és a gombválogató-üzem újraindításáért tüntetnek az elbocsátott vakok és szimpatizánsaik.

Interjú az élet értelméről
Aki kérdez: Szundi.
Aki válaszol: Sziszifosz.
Aztán cserélnek.

? Miért foglalkozik egy ilyen kérdéssel a Tünet Együttes?

! Rékának gyereke született. Nőtt, növekedett benne a téma.

! Na erre az előadásra nem mennék el, én ettől rosszul vagyok. Amikor megszületik a gyerek és kötelezően megjelenik a meselemez.

? A Tünet Együttes korábbi munkáihoz hasonlóan a próbafolyamat során, közös gondolkodás eredményeképpen születik meg a darab?

! Igen, van egy érzet és ezzel elkezd az ember tapogatózni, ami aztán egyre plasztikusabb formát ölt. Ebben az esetben konkrét válaszokat fölösleges várni, mert ahány ember, annyi válasz...így köztünk is.

? Ebben a darabban az idő is fontos szerepet játszik - az egész előadás nem más, mint időmúlatás 60 percben.

! Feltételezzük hogy az emberek így vagy úgy, megpróbálják értelmesen eltölteni az életüket. Hányféleképpen lehet ezt az időt eltölteni? Ami MOST is múlik, meg most is ... meg amíg azt mondom, hogy „most", na még addig is.

? Lesz ennek az előadásnak dramaturgiája?

! Igen, a káosz: a nézőre lesz bízva, hogy ebben a káoszban rendet teremtsen. Ő döntheti el, hogy mit követ. Minden választás valamiről való lemondás is egyben, azaz ha A-t választottad, akkor nem választottad B-t, ami persze roppant frusztráló, színházban nem is megszokott dolog. Azzal, hogy egy lehetőséget választottál, végtelen más lehetőségről mondtál le: ha figyelmed centrumául az egyik szereplővel történő dolgokat választod, akkor lemondasz a másik szereplővel történő dolgokról.

? Kik az alkotótársak?

! Mindenki, aki az előadásban valamiképpen benne van. Alkotótársak a zenészek is, a képzőművészek, akik a téren gondolkodnak. A zenét Márkos Albert és G. Szabó Hunor csinálja, a teret Szirtes Attila.

? Hogyan születnek a jelenetek?

! Alapvetően improvizációk során születnek, maguk a szereplők is írnak szövegeket és ezeket a dramaturg egy kicsit pofozgatja. Amolyan spirális dramaturgia ez: variációs, repetitív, alapvetően zenei természetű szerkesztés, ahol motívumok variálódnak és térnek vissza, tűnnek el és jönnek megint elő.

A színész mozog, a táncos beszél, a szereplők inkább performerek: ha tudnak, énekelnek, ha nem tudnak, akkor lehet, hogy pont azért jó, ha énekelnek.

? Van még értelme ma annak a kérdésnek, hogy „mi az élet értelme"? Nem idejétmúlt már?

! Az, hogy mi az élet értelme tulajdonképpen egy tipikusan rossz kérdés. Kizárólag a nézőponttól függ, hogy amit teszünk, értelmes-e.

Hogy kozmikus értelemben, vagy a TE személyes életednek mi az értelme? Légy önmagad. Ezt mindenképp írjátok bele. Légy önmagad!!

? Ez kicsit ezoterikusan hangzik.

! Ha igazán jó lesz az előadás, akkor a gimnazisták között megjelennek az ezósok. Az emósokból ezósok lesznek.

fotó: Dusa Gábor
forrás: Tünet Együttes

süti beállítások módosítása