Dráma, árulás, féltékenység, övön aluli ütések, könnyek, hátbatámadások. Ez nem holmi Shakespeare tragédia, hanem Molière házának belső élete. Néhány év óta a Comédie-Française sokat hallat magáról, s nem mindig az előadásai miatt.
Legújabban azért, mert a társulat egyik leghíresebb tagját, Catherine Hiegel színésznőt, egyben a társulat rangidős tagját 63 éves korában, negyven év tagság után előrehozott nyugdíjba kényszerítik. A színház történetében ez most először fordult elő. Az 1680-ban alapított színházban Molière halála után hét évvel alakult ki a társulat alkotmánya, amely kimondta, hogy az igazgató teljhatalmát a társulat tagjaiból, szavazás útján megválasztott hattagú bizottság ellensúlyozza.
Catherine Hiegel
Ez most is hasonlóképpen működik. Bár az igazgató, a 2006-ban kinevezett Muriel Mayette joga az új, úgynevezett pensionnaire azaz társult tagok felvétele (a jelenlegi társulatban harmincheten vannak) és a műsorterv összeállítása, a hatos bizottság azonban minden döntést véleményez, ellenőriz. Sőt, a doyennek, aki mindig a társulat legrégebbi tagja, nem csak konzultációs, hanem vétójoga van a büdzsét, a repertoárba felvett darabokat, nyugdíjazási kérdéseket illetően.
A doyen feladata, hogy a társulatot képviselje az igazgató előtt. Néhány színész azonban azt vetette Catherine Hiegel szemére, hogy túlságosan közel áll az igazgatónőhöz, és ezért nem feltétlenül az ő érdekeiket képviseli. Valószínűleg ez állhat a hatos bizottság döntése mögött, amelyet sokan szégyenteljesnek tartanak, és féltékenységet, anyagi természetű irigységet sejtenek a háttérben. Köztudott, hogy a sociétaire-k olyan társulati tagok, akik a bevételből részesülnek, ez jelentősen megnöveli az amúgy a nem túl magas fizetésüket. Hiégel azért nem véglegesen távozik a színházból, mert tiszteletbeli tagsága lehetővé teszi, hogy tovább játssza eddigi szerepeit.
Forrás: ITI Magyar Központ