Éden a Bakelitben

A Gór Nagy Mária Színitanoda önálló tagozata a Kontúr Fizikai Mozgásszínház mutatkozik be január 31-én a Bakelit Multi Art Centerben. A tanoda növendékeinek elevensége, dinamizmusa elevenedik meg az Éden című darabban. A rendező-koreográfus Gyöngyösi Tamással, az Éden rendezőjével beszélgettünk.

_DSC8792

A GNM Színitanodában már több éve működik önálló tagozataként a Fizikai színház. A növendékek vizsgaelőadásai rendszeresen bemutatásra kerülnek színházakban, fesztiválokon. Olyan előadásokat mutattatok be, mint pl. Shakespeare összes, Romeo és..., A Bál, Derby, Párbaj, Beavatás.

- Mi a célod, célotok ezekkel a vizsgadarabokkal?

Gyöngyösi Tamás: Az év közbeni képzésnek a vizsgadarab a végeredménye. Színészképzés, melynek részei a színpadi mozgás, jellemábrázolás, viszonyváltások megmutatása vagy például a mozgáskoordináció. Reményeim szerint, minden olyan eszköz, tulajdonság, képesség jelen van a darabban, amelyekre a színésznek szüksége van a pályája során. Tehát az évenként sorra kerülő bemutatók, - melyek témája mindig más - csak „ürügy", arra, hogy színházi körülmények között be tudják mutatni a növendékek fejlődésüket.

_DSC8754

 

- Amikor új darabra készültök, mi az, ami motivál?

Gyöngyösi Tamás: Van, hogy egy fotó az vagy zene vagy egy olyan darab, amiben éppen, mint alkalmazott koreográfusként dolgozom, ami egy új darab megkomponálására késztet. És persze a tanítványokkal együtt jön létre, az ő személyiségük, és nyilván az enyém is hozzátevődik egy új darabhoz. Tehát intuitív módon jön létre egy új mű. A technikák a racionális részét alkotják.

- Több, mint 20 éve készítesz mozgáskoreográfiákat különböző produkciókban, több játékfilm szakértője, kaszkadőre vagy, miért fontos számodra, hogy ezen elemek is megjelenjenek az előadásokban?

Gyöngyösi Tamás: Alkalmazott koreográfusként tapasztalataimat és a mozgásszínházi világ igényeit adom át a növendékeknek. Az olyan képességeket, mint például táncverekedés, akrobatika, kontakt. Állandóan elégedetlen vagyok, tehát akkor dinamikusan tanítok és rendezek. Ennek a dinamizmusnak kell megjelenni a darabban. Szélsőséges mozgás-megnyilvánulásokra van szükségük.

- Hogyan látod a mozgásszínház jövőjét?

Gyöngyösi Tamás: A közönség, a befogadók nehezen találják meg ezt a műfajt, ha megtalálják, akkor viszont nagyon megkedvelik. A mozgásszínházi előadásokban non-verbális a kommunikáció, ezáltal felerősödnek a jelrendszerek. Felgyorsult világunkban hozzászoktunk a jeldömpinghez, a mozgásszínházzal többet tudunk megmutatni a befogadónak a világból, mert több dimenzióban, azaz térben és időben több cselekményt tudunk megfogalmazni.

Az interjút készítette Boldizsár Ági
fotók:
forrás: Bakelit M.A.C.


_DSC8771

 

A GNM Színitanodában működő színészképzés színpadi mozgás tantárgy 3 éves vizsgaanyagát láthatjuk laza szerkezetű etűdökbe sűrítve a fizikai színház keretein belül. A feszült csöndben a színpadon forgó, ugró, röpülő testek kavarognak. Hajmeresztő vetődés, tompa ütközés, bravúros esés, a nemek közötti sokrétű kapcsolat variánsai adják a látvány elemeit. Minden megmozduláshoz kapcsolhatnánk novellisztikus értelmezéseket, de helyesebb mindezt a tiszta forma absztrakt gesztusnyelveként kezelni.


A GNM KONTÚR FIZIKAI TÁNCSZÍNHÁZ előadása
Éden

Szereplő:
Bakó Kitti
Sinkó Réka
Bernáth Eszter
Borosán Eszter
Kovács Nóra
Szemán Gábor
Kurkó József
Tóth Gyula
Vida Ádám
Czeglédi Ákos
Burus Tamás
Demeter Helga

Fény, Hang: Csík Pál
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra

Szerző-Koreográfus-Rendező : Gyöngyösi Tamás

Bemutató időpontja: 2010. január 31., GNM Kontúr Fizikai Táncszínház

süti beállítások módosítása