Nőnek lenni jó?

Kísérletezni bátran érdemes, mert így születhetnek olyan maradandó produkciók, mint a Bakelit M.A.C. repertoárjában is szereplő a Szerető nőd című, Nobel díjas írónő regényén alapuló alkotás. Az alaphelyzet közhelyes, így abból kihozni bármi eredetit is nagy falat, de Gerzsenyi Bea rendező ügyesen nyúlt hozzá a lélekdrámához, és így a női - férfi kapcsolatot boncolgató történet nem sikkadt el a hagyományosan felépített, szerelem központú színdarabok sorában.


Mozgóképes ajánló

 

Elfriede Jelinek - aki 2004-ben első osztrák íróként kapta meg az irodalmi Nobel-díjat - Kis csukák c. regénye két nő életét tárja fel, Paula (Yasmin Berber) és Brigitte (Gergelyi Júlia) közös pontja a komplexusokkal teli, átlagosságuktól és jelenüktől való menekülés. A kiugrásra lehetőséget a szerelemben, az asszonnyá válásban látnak. Bármit megtennének a kiszemelt férfiért, csak, hogy az felszabadítsa őket saját lelkük fogságából. Jelinek művét azonnal a kezünkbe vennénk a függöny legördülést követően, köszönhetően a nyers erővel húsba vágó igazságoknak, a zseniálisan megfogalmazott általánosságokra fókuszáló mondatoknak.

Hogy lesz egy gyári munkásnőből elegáns feleség? Brigitte milyen fondorlatokkal teremti meg kisemberhez méltó nyugodt életét? Erre is válaszol a kétnyelvű előadás. A magyar-francia feliratozás, a háttérben futó kivetítők ötletes elrendezése, a narráció teszi különlegessé a kispolgári létet bemutató Ta femme amante egyhangúságát. Margitai Ági hangja megnyugtató, kellemes mesélőként, még akkor is, ha olykor az írónő által diktált szöveget tolmácsolva, kiábrándító érzéseket kelt a nagyérdeműben. Jelineket a feministák is éltetik, de az előadás nem feltétlenül a nőiesség oltárán tornyosodó, mellüket verdeső gyengébbik nem kiszolgáltatottságát helyezi középpontba. A lányságról, anyaságról szókimondóan, némi iróniával mesél a szerző - aki saját tapasztalatait, szorongásait is beleírta könyvébe - és a végén alátámasztja, minden történetnek egy a vége; magunk felelünk sorsunkért. A szépreményű fiatal lány kálváriája, a részeges férfival való romantikusnak egyáltalán nem mondható kapcsolata, a munka és karrier teljes feladása, a másiktól remélt boldogság keresése persze, hogy felemészt egy ily törékeny alakot, Paula története talán ezért sem végződhet happy enddel. Ellentétben Brigitte-vel, akinek elemi ereje, tanulatlansága adja azt a pluszt, mellyel ha meg van a magához való esze, remekül érvényesülhet. Fifikás nő, alárendeli magát férfinak, anyósnak, családnak, ügyesen csavargatja a fejeket. Két különböző sors, még is egy hasonló van bennük; függés a férfiaktól.

Gondolhatnánk, hogy a keserűséggel teli életutakat feltáró darab negatív csengése búskomorságra ad okot, de akkor talál telibe a mű, ha a reményt, az élet szeretetét is meglátjuk benne. Nem feltétlenül rossz az eltervezett létrehozása, a vágyak beteljesítése. Mindezt szem előtt tartva, öniróniával és humorral átszőve Elfride Jelinek Paula és Brigitte történetével példát állít a nőknek.

Vass Kata
forrás: Bakelit M.A.C.

----------
Alfama Társulat: Szerető nőd
Helyszín: Bakelit Multi Art Center

süti beállítások módosítása