Az idei filmszemlén rendezői díjat nyert fiatal német-magyar filmrendező, a Dallas Pashamande és a Látogatás című film alkotója, Pejó Róbert első színházi munkáját mutatja be a Trafóban. Elfriede Jelinek, Nobel-díjas drámaírónő darabját állítja színpadra Kézimunka címmel, a téma rasszizmus, erőszak és képmutatás. A mű magyarországi premierje a kortárs külföldi drámák hazai és kortárs magyar darabok külföldi bemutatására alakult PanoDráma égisze alatt valósul meg.
A díjnyertes fiatal német-magyar filmrendező, Pejó Róbert első színházi munkája témájában itthon legismertebb filmjéből, a romániai cigánytelep nyomorát bemutató Dallas Pashamendéből merít, formájában, az előadás színházi nyelvében azonban Elfriede Jelinek szerepekre alig osztott, költői szövegfolyama játssza majd a főszerepet. A PanoDráma produkciója a Magyarországon fájdalmasan aktuális téma mellett a kortárs magyar színház egyik legizgalmasabb jelenségét vizsgálja: a fiatal filmrendezők (Mundruczó, Török, Gigor, Hajdu) megjelenését a magyar színpadokon.
Elfriede Jelinek
(Stecken, Stab und Stangl)
A PanoDráma produkciója
Szereplők:
CSÁKÁNYI Eszter, KASZÁS Ágnes, QUITT László,
SCHERER Péter, STUBNYA Béla, SZALAY Marianna
Látvány: IZSÁK Lili
Dramaturg: MERÉNYI Anna
Fény: ÉLTETŐ András
A rendező munkatársa: TÜŰ Zsófi
Produkciós asszisztens: CSÓKA Tímea
Kreatív producer: LENGYEL Anna
Rendező: PEJÓ Róbert
Időpont: 2010. április 21-23. (sze-p) 20:00
Helyszín: Trafó
Jegyár: 2500 Ft, diákjegy: 1900 Ft, a Trafó bérlet érvényeis!
Az előadás a Rowohlt Verlag engedélyével, a Creativ Media közvetítésével jött létre.
Támogatók: Goethe Intézet Budapest, Kulturforum Österreich, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest Főváros Önkormányzata
"Az idei évadban többször találkozhattunk a Merényi Anna dramaturg, fordító, produkciós vezető által alapított és működtetett PanoDráma nevével, amely a kortárs külföldi drámák magyarországi és a kortárs magyar drámák külföldi népszerűsítésére létrejött szervezet.
Pejó Róbert 1964-ben született Aradon, ahonnan Feldkirchbe (Ausztria) emigrált családjával. Amatőrfilmesként több rövidfilm producer-rendezője, melyeket számos nemzetközi fesztivál tűzött műsorára. A Cresendót (játékfilm) az Osztrák Amatőrfilmes Társaság (VÖFA) fődíjával jutalmazta, e film képviselte Ausztriát az UNICA World Film fesztiválon.
Gépészmérnöki tanulmányok (HTL Bregenz) után, a Bécsi Színház- és Filmtudományi Egyetemen (1988-91) tanult, több bécsi filmgyártó cégnek dolgozott. Első játékfilmjét, a LIPSTICK-et 1993-ban készítette, az ezt követő években rendezte a DER WEG NACH EDEN / ÚT AZ ÉDENBE és a REST IN PIECES című filmeket.
1996. óta New Yorkban él, ahol TV- és játékfilmeket, valamint videóklipeket rendez a német és az osztrák televízió számára.
Dallas Pashamende című filmje számos díjat nyert, 2010. februárjában a 41. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezőnek járó elismerést Dyga Zsomborral megosztva Pejó Róbert kapta, a Látogatás című filmért. Ugyanez a produkció az idei Osztrák Filmszemle, a Diagonale 2010 nyitófilmje lesz március 16-án a grazi Helmut-List-Halleban.
Az 1989-ben kiadott, nagy vitákat kiváltó Kéj (Lust) című művében a nyolcvanas évek feminista pornográfiai vitájával foglalkozik. 1995-ben visszavonult az osztrák közélettől és megtiltotta színpadi műveinek műsorra tűzését a Staatstheaterben, miután a Raststätte című színdarab a Kéjhez hasonló vitákat váltott ki és személyes támadások is érték.
2004-ben Jelinek kapta az irodalmi Nobel-díjat, első osztrák íróként, ami még rajongóit és tisztelőit is meglepte. A bizottság a díjjal mind műveinek társadalmi kliséket és abszurditásokat feltáró jellegét, mind pedig nyelvezetének szenvedélyét elismerte.
forrás: Trafó