Vadászünnep és B-közép

„Emlékek nélkül nem élet az élet, mint ahogy a megnyilvánulás képessége nélkül nem értelem az értelem. Az emlékezetünk tartja össze a bennünk meglevő dolgokat, az emlékezetünk határozza meg értelmünket, cselekedeteinket, érzelmeinket. Emlékezet nélkül semmi vagyunk." /Luis Buñuel/

JackelBarbara_web
fotó: Jackel Barbara

 

Sosem szerettem a direkt politikai színházat. De azt még kevésbé szeretném, hogy szó nélkül hagyjuk mindazt, ami ma Magyarországon történik. Hogy úgy játsszunk Csehovot és Feydeau-t, mintha nem tombolna gyilkos rasszizmus az utcán és nem olvashatnánk nap mint nap a harmincas évek lózungjait a falakon és az újságokban.
Ebben a három napban a miértekre keressük a választ. Magyarország sosem nézett szembe fasiszta múltjával. Ahogy néhány évvel ezelőttig Ausztria sem. S tekintve, hogy a magyar drámaírók egyelőre nem akarnak írni arról, ami körülvesz bennünket, mi Elfriede Jelinekkel próbáljuk feltárni az okokat, az ő műveinek apropóján szeretnénk beszélgetni a lehetséges megoldásokról.

Lengyel Anna, a PanoDráma alapítója



Mozgóképes ajánló

 

Jelinekkel a rasszizmus ellen!
2010. március 8-10.

 

2010. március 8. hétfő

19.00-00.30 Elfriede Jelinek: Sportdarab
a bécsi Burgtheater legendás előadása Einar Schleef rendezésében felvételről
Ingyenes program.

Ez a bravúros előadás, a nagy német rendező 1996-os munkája emelte be a színházi kánonba Elfriede Jelineket - akit korábban a jobboldali osztrák lapok "saját fészkébe piszkító" árulónak bélyegeztek - mint a kortárs német nyelvű drámairodalom egyik legjelentősebb képviselőjét.


2010. március 9. kedd

Szabadegyetem: A másság gyűlöletének patológiája

20:30 Fischer Eszter, pszichológus: Nincs többé kedélyes zsidózás, avagy mit tanulhatunk a németektől

22:00 Elfriede Jelinek: Rohonc/ Rechnitz
felolvasószínház a HoppArt társulatával

1945 március 24. Az orosz csapatok már csupán néhány kilométerre voltak az osztrák-magyar határon fekvő kisvárostól, Rohonctól, amikor a helyi kastély úrnője, Batthányi grófnő egy jó kedélyű vadászünnep keretében szeretőjével, Joachim Oldenburggal és családi barátjával, a helyi náci párt vezérével, Franz Podezinnel száznyolcvan kiéhezett és tönkregyalázott zsidó munkaszolgálatost agyonlőtt, majd egy tömegsírban elkapart. A háború után az osztrák hatóságok több eljárást is indítottak a bűnösök ellen, de miután néhány koronatanút megöltek, a többiek is elálltak a vallomástól. A tettesek egyetlen napot sem töltöttek börtönben a példátlanul kegyetlen mészárlásért. A tömegsírt máig nem találták meg.

 

02

 

Elfriede Jelinek a müncheni Kammerspiele felkérése írta a darabot, amely a 2009-es Őszi Fesztiválon vendégszerepelt Budapesten.

Fordította: HALASI Zoltán
Szereplők: LUKÁTS Andor, MÁTHÉ Zsolt, POGÁNY Judit, SOMODY Kálmán, RADNAY Csilla, TAKÁCS Nóra Diána
Kreatív producer: LENGYEL Anna
Produkciós asszisztens: CSÓKA Tímea
Rendező: POLGÁR Csaba


2010. március 10. szerda
Ingyenes program
Konfliktusfeldolgozás a drámapedagógia eszközeivel

18:00 Drámapedagógiai bemutató a cigánygyűlölet témájára roma és fehér fiatalokkal

A fesztivál kiötlője Feuer Yvette színész-drámapedagógust kérte fel, hogy budapesti, barcsi, hétesi, pécsi fiatalokkal egyhetes intenzív műhelymunka formájában dolgozza fel a cigánygyűlölet témáját roma és nem roma fiatalokkal. E munkából láthatnak nézőink ízelítőt.

20:00 Elfriede Jelinek: Kézimunka (Stecken, Stab und Stangl)
műhelybemutató

A Nobel-díjas drámaírónő első hazai színpadi bemutatójára a kortárs külföldi drámák hazai és kortárs magyar darabok külföldi bemutatására alakult PanoDráma vállalkozott. Az 1996-ban az év drámájává választott Kézimunka (Stecken, Stab und Stangl) Jelinek első konkrét társadalmi eseményre reagáló drámája. 1995-ben egy rasszista bombája négy fiatal romát gyilkolt meg Burgenlandban, csak mert „elkövették azt a hibát, hogy nem öltöttek időben számunkra ismerős külsőt és nevet". Jelinek elítéli a tettet, melyet a fajgyűlölő kisebbség tagja követett el, de még inkább elítéli a többségi társadalom álságos gyászszónokainak és belenyugvóinak kórusát, hisz nekik köszönhetően az élet úgy megy tovább, mintha mi sem történt volna.

A díjnyertes fiatal német-magyar filmrendező, Pejó Róbert első színházi munkája témájában itthon legismertebb filmjéből, a romániai cigánytelep nyomorát bemutató Dallas Pashamendéből merít, formájában, az előadás színházi nyelvében azonban Elfriede Jelinek szerepekre alig osztott, költői szövegfolyama játssza majd a főszerepet. A PanoDráma produkciója a Magyarországon fájdalmasan aktuális téma mellett a kortárs magyar színház egyik legizgalmasabb jelenségét vizsgálja: a fiatal filmrendezők (Mundruczó, Török, Gigor, Hajdu) megjelenését a magyar színpadokon.

 

01

 

A PanoDráma áprilisi bemutatóját (2010 április 21-23) egyhetes workshoppal készítjük elő, ennek összegzését láthatják a nézők ezen az estén.

Szereplők: CSÁKÁNYI Eszter, KASZÁS Ágnes, SCHERER Péter, SZALAY Marianna
Produkciós asszisztens: CSÓKA Tímea
Kreatív producer: LENGYEL Anna
Rendező: PEJÓ Róbert


22:00 Kerekasztal beszélgetés az alkotókkal és meghívott vendégekkel

Az előadások a Rowohlt Verlag engedélyével, a Creativ Media közvetítésével jöttek létre.
Az eseménysorozat támogatója: Kulturforum Österreich, Budapest Város Önkormányzata

www.panodramaplays.blogspot.com