"Megkerestem Szőcs Géza államtitkár urat, aki arról tájékoztatott, hogy a hatos kategóriába sorolt színházak ügye necces. Amikor találkoztam vele azzal magyarázta a helyzetet, hogy nagy szakmai nyomás nehezedik rájuk , de ezt nem fejtette ki bővebben" - számolt be Balog József a THEALTER International, Szabad Színházak Nemzetközi Fesztiváljának igazgatója, a Klubrádió műsorvezetője. Erről a Rádió Mi-nek beszélt, amikor a függetlenek helyzetéről kérdezték, arról, mit szól hozzá, hogy az alternatív színházaknak 2010-es támogatásárók, az illetékes minisztérium egy hónappal a határidő lejárta után sem hozott döntést.
Szerinte az, amit Vidnyánszky Attila, rendező, az Előadóművészeti-Tanács tagja képvisel, miszerint "az alternatívok menjenek be a kőszínházakba", teljességgel értelmezhetetlen. "Ha be szerettünk volna menni a kőszínházakba, akkor már bementünk volna. Paál István egyik nyilatkozata jut az eszembe, amit egy 1986-os interjúban mondott. Akkor megkérdeztem tőle: Isti, amikor ti kőszínházban, rendezőként vállaltatok feladatokat, mi történt. Azt válaszolta: "kinyitottak nekünk egy ajtót, mi beléptünk és azt hittük, hogy a színházban vagyunk, de valójában, egy szekrényben voltunk, amiből nem volt többé módunk kijönni". Én Paál Istvánnak hiszek. Sajnálom, hogy eltelt 24 esztendő, de továbbra sem gondolom, hogy nekünk a kőszínházban keresnivalónk lenne" - mondja Balog.
Azt is elmesélte, hogy a Thealteren, a világhírű, orosz Derevo társulat fellépése után Magács László, a Merlin Színház igazgatója megkérdezte Bozsik Yvette-t, miért nem tudja elképzelni magát egy kőszínházban, egy balettegyüttes vezetőjeként. "Készítek gyerekeknek és csecsemőknek előadást, dolgozom olyan emberekkel, akik szellemi testi fogyatékkal élnek és megmutatom, hogy kiválóan táncolnak, énekelnek, ezért helyük van egy előadásban. Fiatal és idős táncosokkal együtt alkotok. Mindezt hol tehetném meg a társulatomon kívül?" - hangzott a válasz Balog elmondása szerint.
A fesztiválvezető feltette azt a kérdést is, hogy a kulturális államtitkárság miért fogalmaz úgy, hogy keresi a megoldást a helyzetre. "Nem tudom mit kell keresni. Benne van a törvényben, hogy ki kell fizetni a támogatást. Pont" - véli, majd kijelenti, hogy a MASZK Egyesület, mint olyan megszűnik, hiszen úgy tűnik, a következő évadra tervezett előadásokból talán csak párat tudna megmenteni.
"A minisztérium közleményében az áll: az előadóművészeti tanács által javasolt támogatási összegeknek legalább a felét még 2010-ben megkapják a nyertes független színházi és táncművészeti társulatok. Kik a nyertesek? Nem lesz az a 96 együttes, akinek bármennyi százalékot oda lehet majd adni. Én már nehezen mondok bármit is a fellépőimnek, amikor például a vonatszámláról kérdeznek " - jelenti ki Balog József.
Ahogy erről már a Színház.hu beszámolt, egyelőre csak a független szférára terjed ki az elvonás, a gazdagabb kőszínházakat nem érinti. "Az „aki szegény, legyen még szegényebb" elve érvényesül máris. A független színházi szcéna nem másik szakma, vagy idegen test a rendszerben, hanem a magyar színház szerves része, nemzeti érték, melyre a kőszínházi szakmának éppúgy szüksége van, s amely itthon is, külföldön is szerzett számos elismerést. Az átjárások, együttműködések a területek között ma már nagyon fontosak, a kőszínház a független szcéna jelentős részét szívja fel, és professzionalizálja is akár. Az erős független terület a szakma és a közönség érdeke, kérdés, kik és hányan vállalnak majd szolidaritást, vagy ha tetszik: létrejön-e a nemzeti összefogás a veszélybe került független terület megvédésére? Hogy hogyan viselkedik a szakma a független színház esetleges összeroppanása esetén, az mindannyiunkat minősíteni fogja" - összegzi a helyzetet a szcénát ismerő újságíró, kurátor Tompa Andrea.