Janet Wyman, a legelső Mrs. Ronald Reagan, Oscart kapott 1948-ban a Johnny Belinda filmért, szexuális áldozatul esett hallássérült lányt játszott. Hollywoodban mindig Oscarra esélyesek az autista, vagy más sérült szerepek alakítói. Minél fogyatékosabb a szerep, annál esélyesebb kitüntetésre. A Férfiszenvedély zsűrije az alkoholbetegségtől hatódott meg. Az elmegyógyintézetben játszódó Száll a kakukk fészkére öt Oscart sírt össze magának. Tom Hanks a fogyatékos Forrest Gump alakításáért kapott díjat. Dustin Hoffmantól az Esőember autista Raymond Babbitt-megszemélyesítését méltányolták humanista pityeregtető-játékáért. Az emberek jónak szeretnek látszani, ha áldozatuk érte mindössze egy mozi-, vagy színház-jegy ára.
Börcsök Enikő monológdrámája a Trafóban a halandzsát az ál költőiességgel vegyítő Nemsenkilény címmel az autizmust tűzte becsali célul. Börcsök mélyebb művész annál, semhogy beérte volna nyers meghatással. És a korlátozott emberi lény drámájának középpontjába nem egészségügyi problémát állított, hanem az embernek önmaga keresését. Vívódva tesz-vesz. Visszariad. Kirobban. Tévútra téved. Mond okosat, mond mélyet, de inkább a szemén látni, hogy kisdedileg tévúton csámpázik, vagy élesednek gondolatai és mindenen áthatolón fúródik a jelenségek mögé látása.
Magánestjének szövegidézetei több helyről összeollóztattak. Nem sorolom ide a felhasznált irodalmat. Többen segédkeztek neki játékalkalmainak összeszerelésében. Ha kíváncsiak a segéderők nevére: forduljanak a színlaphoz. Börcsök az alany és az állítmány. Ő az alkotó és a megalkotott. Önmagából merített, nem a szakirodalomból. Bár isten óvjon a mostanában feltartóztathatatlanul áradó, kártékonyság-szakot végzett dramaturgoktól. Most Gyulai Eszter a neve annak, akinek keresztbetett Börcsöknek, mivel önmegvalósítása előbbre való a színpadismeretnél és a színész szolgálatánál. A szöveg locska. Legkevesebb, tíz perccel megrövidítendő volna. Ha udvarias akarok lenni.
Gyöngéd tapintattal közelítendő a látszólag szelíd, elégikus anyag. Ha pénzt akarsz fejni belőle, ha tapsos szériát tervezel: megbosszulja magát, mérget ereszt ki, kígyókenőcs veszedelmességét. Könnyen magával ránt az ipari feldolgozású iszamós giccs gödrébe. Kígyócsapdába esel és épp bőrrel nem menekülsz, ha megtapsolnak is a szivornyázásra áhítozók. Lefizetett obulusukért vastag szenvedéseket igényelnek. Fegyelmezett körörömmel élvezik, hogy nekik nincs szenvedendőjük, de szívesen élveznek néhány könnyűt a mások baján.
Hirtelenjében nem tudnék még egy színésznőt, akire biztonsággal rábízható volna egy autista lény színpadi életre keltése. Alaposabb gondolkodás után ugyancsak Börcsök az egyetlen alkalmas színész a feladatra. Elsősorban azért, mert távol áll tőle az önsajnálat. Keserű élettapasztalatokkal felvértezve sztoikusan elfogadja a sorscsapásokat, az igazságtalannak tetsző rárótt végzetet. Gerinces konoksággal elviseli a másokból sírás-rívást kiváltó, színészi könnyben pancsolást mutogató eszközöket.
Nyakába akasztva flitter-pikkelyes estélyi táska. A falról letépett soros napi feladatának táblácskáját ebbe helyezi el a jó munka elvégzésétől rátartian. Majd dolga végeztével rakja el doboz-rendszerébe.
A színpadkép: balra játszótéri hinta, jobbra Rubik-kocka halom. Tóth József szerkesztette az egyszerre díszlet- kellék-partnert színpadi mobilt. Összeáll, amikorra Börcsök elkészül önmagával.
Élete utolsó éveiben szellemileg letévedt a családi útról. Elhagyta önmagát. Nem így Börcsök, aki a játék végére megtalálja magát a világban és a világot önmagában.
MGP
fotók: Rick Zsófi