A budapesti Nemes Nagy Ágnes Humán Szakközépiskola drámatagozatos és színész II. szakképzős tanulói szeptemberben tíz napos színházi műhelymunkán vettek részt a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceumban. A programról Keresztúri Józseffel, az iskola igazgatójával beszélgettünk.
- Ha azt halljuk, hogy humán szakközépiskola, akkor nem a színházi munkára asszociálunk először. Hol van a kapcsolódási pont?
Keresztúri József: A Kelenföldön működő Nemes Nagy Ágnes Humán Szakközépiskola egészségügyi intézményből nőtte ki magát egyfajta humán centrummá. Néhány évvel ezelőtt az akkori vezetés bővíteni kívánta az intézmény palettáját, így az egészségügyi képzés mellé beindított egy drámatagozatot, később pedig - egyedülálló módon önkormányzati fenntartással - egy színész II. minősítés megszerzését lehetővé tevő érettségi utáni szakképzést. Mára az intézmény az emberi testtel és lélekkel komplex módon foglalkozó műhellyé vált, ahol a színházi képzés minőségét és létjogosultságát nem csak a tanulók elégedettsége és a jelentkezések magas száma, hanem számos fesztiválgyőzelem, díj is bizonyítja - gondoljunk csak az idei kazincbarcikai győzelmünkre.
- Hogyan jött létre a mostani tíz napos utazás, illetve műhelymunka?
Keresztúri József: A lehetőséget egy pályázat adta. Az Apáczai Közalapítvány által meghirdetett Határtalanul! program magyarországi és határon túli magyar nyelvű szakiskolák közötti együttműködés támogatását tűzte ki célul. Mint szakközépiskola abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a közoktatási rendszer részeként elérhetőek számunkra ilyen lehetőségek. Innentől kezdve „csak" egy sikeres pályázatra volt szükség, amely összesen 1.279.060 Ft támogatást nyújtva fedezte a tizenhárom diák és a két kísérő tanár úti - és szállásköltségét.
- Hogyan esett a választás a Plugor Sándor Művészeti Líceumra?
Keresztúri József: A választás több szempontból is kézenfekvő volt. A pályázati kiírás eleve tartalmazott egy adatbázist a határon túli magyar nyelvű iskolákról. Művészeti jellegű szakképzésből nem túl sok található benne, szerencsére korábbi drámatanári munkásságomnak köszönhetően már ismertem Fazakas Misit, aki Sepsiszentgyörgyön az egyetlen magyar nyelvű drámatagozatot vezeti. A mostani kapcsolatfelvételt Pallagi Ákos drámapedagógus kollégám bonyolította le, aki egyben a program vezetője is volt. A kinti együttműködést már ő tartotta kézben úgyis mint drámatanár.
- Miről szólt az együttműködés, és mennyire volt sikeres?
Keresztúri József: Az együttműködésnek kettős célja volt. A pedagógiai cél talán egyszerűbben megfogalmazható: találjon egymásra a két csoport, ismerkedjenek, tapasztaljanak. Annyi gondolat, eszme és téveszme kering a köztudatban manapság a határon túli magyarság kapcsán. Kollégáimmal közös véleményem az, hogy a legjobb út a saját vélemény kialakítására a tapasztalás. A közös élmények, az együtt töltött idő segít a másik fél minél alaposabb megismerésében, a közeledésben, a szó legnemesebb értelmében való - lelki - újraegyesülésben. A színházi munka célja a két iskolai műhely színházi eszközeinek, mondanivalójának, formanyelvének ideiglenes egyesítése volt. Egy hat napos próbafolyamat és négy előadásnap erre nagyon kevés, de egyáltalán nem haszontalan. Az ismerkedős játékoktól a beszélgetéseken át jutottak el az alkotók az egyre mélyebb tartalmú tréningfeladatokhoz, jelenetkészítéshez. A beszámolók alapján a munkafolyamat nem volt teljesen zökkenőmentes, de azt hiszem, ez normális. A felfogásbeli különbségek, a formanyelvi sajátosságok, a kommunikációs zavarok mind-mind olyan buktatók lehettek volna - szerencsére nem lettek -, amelyek nehézségként is előállhatnak egy ilyen felfokozott tíz napban. Azonban nem így történt, mindkét csapat kihívásnak fogta föl a helyzetet, és a végül megszülető etűdsor utolsó előadását bizony könnyes búcsú követte.
Határtalanul - Mozgóképes összefoglaló
- Látható lesz-e Magyarországon is az előadás?
Igen, terveink szerint a kinti csapat decemberi látogatásakor iskolánkban is bemutatjuk az elkészült előadást. Az időpontról iskolánk honlapján, a www.nemessuli.hu-n fogunk hírt adni.