A szerző olyan színdarab, amelyben nincs értelme elválasztani színpadot és nézőteret. Olyan történet, amely önmaga kerettörténete. Azt kérdezi, hogy mit jelent, és milyenfajta felelősséggel jár nézőnek, tanúnak lenni és, hogy vajon hogyan függ össze az, amit látunk, és az, amit teszünk. Lehetséges, hogy mi, nézők, elvesztettük a felelősségérzetünk azzal kapcsolatban, amit (meg)nézni választunk? Mit jelent(het) egy ilyen helyzetben a jelen-létünk, a tekintetünk?
„Én döntök: folytatom, vagy abbahagyom..." (Tim Crouch)
Tim Crouch - író, előadó, a kortárs angol nyelvű dráma egyik legradikálisabb újítója, kísérletezője - 2009-ben mutatkozott be Budapesten England című darabjával. Akkor a helyszín (a Lengyel Intézet galériája), most pedig a néző-színész viszony tér el attól, amit színházlátogatóként megszokhattunk.
„(Crouch) Munkáját nézni, hallgatni olyan, mintha besétálnánk egy laboratóriumba: a kísérlet már elkezdődött, a szabályok nincsenek kőbe vésve, a dialógusok szinte áttetszőek és a kísérletezők a színpad, a tér, az idő szerepét és a történetmesélés mikéntjét érintő fontos kérdésekre keresik a (lehetséges) válaszokat." (Caridad Svich)
„És mit kapunk a színháztól? Szórakoztat és menekülésünk terepe? Szembesítés és kihívás? ...itt nem a nézői részvételről van szó, inkább arról, hogy a nézők egyszerre maguk a színház és a színház vallatói." (Ian Shuttleworth, Financial Times)
Crouch A szerző című előadásban nem a szokásos nézőpontból közelít: nála, az ő színházában a néző nem kukkoló. Amire rádöbbent, az a szemtanúság, a részvétel embertelensége a gyomorforgató erőszakban, egy kisgyerek megerőszakolásában, amikor ezek az események, mint szórakoztatás, mint kultúra kerülnek látó- hallótávolságon belülre, vagy amikor ezt színészként eljátsszuk, íróként megírjuk. Amire rádöbbent az az, hogy emberségünket vesztjük, hogy érzéketlenné válunk, ahogy nap, nap után szem és fültanúi vagyunk a válogatott borzalmaknak. Teszi mindezt a tvműsorokon szörnyülködőktől sokszor hallott kliséket messze elkerülve.
web: http://www.newsfromnowhere.net
The Author /A szerző
SZEM/FÜLTANÚSÁG, ERŐSZAK, FELELŐSSÉG, DARAB A DARABBAN
WITNESSING, VIOLENCE, RESPONSIBILITY, PLAY WITHIN A PLAY
Angol nyelven / In English.
Fény/Lighting: Matt DRURY
Zene, hang/Music, sound: Ben RINGHAM & Max RINGHAM
Szereplők/Cast: Tim CROUCH, Adrian HOWELLS, Vic LLEWELLYN, Esther SMITH
Író/Author: Tim CROUCH
Támogatók/Supported by: Jerwood Charitable Foundation, NKA, British Council
Az előadást 18 éven felülieknek ajánlott. / Recommended for ages 18+.
Előadás időpontok: 2010. október 28-29. 20:00
Helyszín: Trafó
•••••
„...Crouch is one of the most exciting experimental theater-makers working in the English-language. As a writer, he crafts precise, beautiful, literate, and defiant texts that challenge linear and nonlinear storytelling. As a performer, he is simultaneously opaque and translucent in his emotional, vocal and physical directness and specificity. There is not a wasted action in Crouch's pieces. He refuses to settle for either the conventional or the odd for odd's sake. Encountering his work is like walking into a laboratory: the experiment is already afoot, the rules are changeable, the presentation is lucid, and important questions are asked about the stage, space, time and how we tell stories." -Caridad Svich
Tim Crouch's first play, MY ARM, opened at the Traverse Theatre in 2003 and has toured internationally with runs in New York and London. His adaptation for BBC radio won the 2005 Prix Italia for Best Adapted Drama. In 2005 Crouch premiered AN OAK TREE at the Traverse where it won a Glasgow Herald Angel. A play that requires a different second actor each time it is performed, AN OAK TREE won an Obie from its Off-Broadway run in 2006/7 and this year broke all box office records during its four week run at Soho Theatre, London.
The Author, the latest chapter in Tim Crouch's ongoing theatrical experiment, provides an evening that is both frustrating and compelling in equal measure.
The news from nowhere is Tim Crouch's production company. It is based in Brighton.