„Én döntök: folytatom..."

A szerző olyan színdarab, amelyben nincs értelme elválasztani színpadot és nézőteret. Olyan történet, amely önmaga kerettörténete. Azt kérdezi, hogy mit jelent, és milyenfajta felelősséggel jár nézőnek, tanúnak lenni és, hogy vajon hogyan függ össze az, amit látunk, és az, amit teszünk. Lehetséges, hogy mi, nézők, elvesztettük a felelősségérzetünk azzal kapcsolatban, amit (meg)nézni választunk? Mit jelent(het) egy ilyen helyzetben a jelen-létünk, a tekintetünk?

The_Author_2_Audience_and_left_to_right_Tim_Crouch_Vic_Llewellyn_the_bald_ones_C_Stephen_Cummiskey

 

„Én döntök: folytatom, vagy abbahagyom..." (Tim Crouch)

„Rólunk szól. Arról, hogy mit akarunk (meg)látni és mit nem.... megrázó színházi élmény, amelytől nehéz szabadulni. Felnyitja a szemünket a nyilvánvalóra: van választásunk."  (Lyn Gardner, The Guardian)

Tim Crouch - író, előadó, a kortárs angol nyelvű dráma egyik legradikálisabb újítója, kísérletezője - 2009-ben mutatkozott be Budapesten England című darabjával. Akkor a helyszín (a Lengyel Intézet galériája), most pedig a néző-színész viszony tér el attól, amit színházlátogatóként megszokhattunk.

„(Crouch) Munkáját nézni, hallgatni olyan, mintha besétálnánk egy laboratóriumba: a kísérlet már elkezdődött, a szabályok nincsenek kőbe vésve, a dialógusok szinte áttetszőek és a kísérletezők a színpad, a tér, az idő szerepét és a történetmesélés mikéntjét érintő fontos kérdésekre keresik a (lehetséges) válaszokat." (Caridad Svich)

„És mit kapunk a színháztól? Szórakoztat és menekülésünk terepe? Szembesítés és kihívás? ...itt nem a nézői részvételről van szó, inkább arról, hogy a nézők egyszerre maguk a színház és a színház vallatói." (Ian Shuttleworth, Financial Times)


The_Author_4_left_to_right_Audience_and_Tim_Crouch_hands_raised_C_Stephen_Cummiskey


Crouch A szerző című előadásban nem a szokásos nézőpontból közelít: nála, az ő színházában a néző nem kukkoló. Amire rádöbbent, az a szemtanúság, a részvétel embertelensége a gyomorforgató erőszakban, egy kisgyerek megerőszakolásában, amikor ezek az események, mint szórakoztatás, mint kultúra kerülnek látó- hallótávolságon belülre, vagy amikor ezt színészként eljátsszuk, íróként megírjuk. Amire rádöbbent az az, hogy emberségünket vesztjük, hogy érzéketlenné válunk, ahogy nap, nap után szem és fültanúi vagyunk a válogatott borzalmaknak. Teszi mindezt a tvműsorokon szörnyülködőktől sokszor hallott kliséket messze elkerülve.

web: http://www.newsfromnowhere.net

 

credit_julia_collins

 

 

Tim Crouch (UK):
The Author /A szerző

SZEM/FÜLTANÚSÁG, ERŐSZAK, FELELŐSSÉG, DARAB A DARABBAN
WITNESSING, VIOLENCE, RESPONSIBILITY, PLAY WITHIN A PLAY

Angol nyelven / In English.

Rendezők/Directors: Karl JAMES & a SMITH
Fény/Lighting: Matt DRURY
Zene, hang/Music, sound: Ben RINGHAM & Max RINGHAM
Szereplők/Cast: Tim CROUCH, Adrian HOWELLS, Vic LLEWELLYN, Esther SMITH
Író/Author: Tim CROUCH

Támogatók/Supported by: Jerwood Charitable Foundation, NKA, British Council
Az előadást 18 éven felülieknek ajánlott. / Recommended for ages 18+.

Előadás időpontok: 2010. október 28-29. 20:00
Helyszín: Trafó

JEGYVÁSÁRLÁS >>>

•••••


The Author is a play that takes place inside its audience. There is no stage. There is no set. There are two banks of raked seating facing each other. The actors are seated amongst the audience. The lighting grid sits above the seats.

„...Crouch is one of the most exciting experimental theater-makers working in the English-language. As a writer, he crafts precise, beautiful, literate, and defiant texts that challenge linear and nonlinear storytelling. As a performer, he is simultaneously opaque and translucent in his emotional, vocal and physical directness and specificity. There is not a wasted action in Crouch's pieces. He refuses to settle for either the conventional or the odd for odd's sake. Encountering his work is like walking into a laboratory: the experiment is already afoot, the rules are changeable, the presentation is lucid, and important questions are asked about the stage, space, time and how we tell stories." -Caridad Svich

„The Author is like a seris of sheets being pulled away, but being slowly, almost imperceptibly, withdrawn rather than simply whipped aside. At a certain point the audience begins to be aware that the play has ceased to be a dissection of the theatre-going experience and has become something else. It has become an exploration of how extreme and disturbing material can infiltrate the minds and lives of those who come in contact with it. It explores how the act of writing and staging something, of appropriating the stories of others, can infect people. The play that Crouch and the two actors describe is about conflict and abuse in an unnamed country, and it has left a residue." - Natasha Tripney, Interval Drinks

Tim Crouch's first play, MY ARM, opened at the Traverse Theatre in 2003 and has toured internationally with runs in New York and London. His adaptation for BBC radio won the 2005 Prix Italia for Best Adapted Drama. In 2005 Crouch premiered AN OAK TREE at the Traverse where it won a Glasgow Herald Angel. A play that requires a different second actor each time it is performed, AN OAK TREE won an Obie from its Off-Broadway run in 2006/7 and this year broke all box office records during its four week run at Soho Theatre, London.

Tim Crouch has also written successfully for young audiences. His play SHOPPING FOR SHOES, commissioned by the National Theatre's Education Department, won the 2007 Brian Way Award for children's playwriting. ENGLAND is written and designed to be performed within exhibitions of art inside galleries. It represents the realisation of a long-held ambition for the Traverse Theatre and the Fruitmarket Gallery to collaborate together on a project.

The Author, the latest chapter in Tim Crouch's ongoing theatrical experiment, provides an evening that is both frustrating and compelling in equal measure.
The news from nowhere is Tim Crouch's production company. It is based in Brighton.

 

forrás: TRAFÓ