A Kortárs Drámafesztivál hagyományos vendégország-programjának fókuszában ezúttal az Amerikai Egyesült Államok színháza áll. Az amerikai álom kulisszái mögé nyerhetünk bepillantást - iróniában, társadalomkritikában, humoros provokációban, elgondolkodtató pillanatokban és műfaji keveredésekben tehát nem lesz hiány.
Lesz itt hip-hop színház, azaz beat-box workshoppal kiegészített koncert-performansz (Reggie Watts), amerikai road-moviek hangulatát idéző kellemesen sötét hangulatú film/színház (Temporary Distortion), Carl Theodore Dreyer legendás némafilmjét képkeretekre feszítő különleges installáció-színház (Reid Farrington) és provokatív játék az etnikai sztereotípiákkal rajzfilmek és stand-up comedy-k stílusában (Young Jean Lee Társulata). Az Egyesült Államok ritkán látott arcai.
Reggie Watts workshopján koncert-színházi estjén túl november utolsó és december első napjaiban három produkcióval mutatkozik be New York egyik legprogresszívebb befogadószínháza és produkciós műhelye, a PS122 - Budapesten látható előadásaik Amerika legújabb és legizgalmasabb színházi kísérleteiből kínálnak ízelítőt. Két produkció a Trafóban, egy pedig a MU Színházban látható majd.
Programok a Trafóban
Temporary Distortion (USA):
Welcome to Nowhere (bullet hole road)
Isten hozott a semmiben
színház
2010. november 27-28. 20.00
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Angol nyelven magyar feliratokkal. / In English with Hungarian subtitles.
Az Isten hozott a semmiben című előadás az amerikai road-movie zsánerének újragondolásával teremt hipnotikus, fojtogató, mégis magával ragadó légkört a színpadon. A produkció filmes és színházi eszközöket alkalmaz egyidejűleg, s ezek hol felerősítik, hol kioltják egymást.
Az Isten hozott a semmiben sztorija szerint négyen bolyonganak az amerikai országutak útvesztőjében, s a színészek feje fölé kifeszített vászon segítségével megkettőződnek a karakterek, megelevenednek az álmok, a sokszor tragikus, nyomasztó emlékek: éjszakai utazások kihalt sivatagi tájon, elhagyott alagút, öngyilkosság és gyilkosság képei. Hosszú, baljóslatú csendek, David Lynch filmjeinek feszültségét árasztó, különös perspektívájú képsorok és elsuttogott vallomások közepette a nézőtéren mint egy kirakós darabjait, próbáljuk összeilleszteni a részleteket.
Reggie Watts (USA):
Constructs In Living Systems
Reggie Watts szóló élő struktúrákra
koncert-performansz
2010. november 29. 21:30
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Angol nyelven / In English.
Bobby McFerrin és Sacha Baron Cohen elképesztő keveréke - írják Reggie Wattsról a zenészről, dadaista komikusról, heves társadalomkritikusról, hip-hop művészről, lebilincselő, elképesztően tehetséges előadóról.
Reggie Watts beskatulyázhatatlan előadásaiban humor, társadalmi és politikai szatíra keverednek opera-beat-box-folyam csodává. Tíz oktáv lakik a torkában és kaméleonként váltogatja személyiségeit a színpadon. Nyitott szemmel, érzékenyen és elképesztő találékonysággal mond intelligens kritikát, miközben a könnyünk folyik a nevetéstől.
A Seattle-i Cornish College of Art jazz tanszakának elvégzése után számos zenekart erősítő, majd színházi munkába fogó, hihetetlenül sokoldalú Watts a Sydney Operától Párizson és Kölnön át Reykjavíkig beutazta improvizatív szóló előadásaival a világot. Most a szólóest mellett workshopot is tart Budapesten - helyi freestylereknek és zenészeknek. A műhelymunka a Kortárs Drámafesztivál, a Roma Parlament, a Majdnem Híres Rocksuli, a Disztró és a H!T TV együttműködésével valósul meg.
A szállítmány / The Shipment
színház
2010. december 3-4. 20:00
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Angol nyelven / In English.
Feketék, fehérek, előítéletek, életlehetőségek, sztereotípiák. Provokáló, zavarba ejtő előadás, amerikai színház, koreai származású rendező(nő).
Az előadás címét egy drogszállítmányról szóló rapdal inspirálta, s a cím egyben az afrikai rabszolga kereskedelemre is utal. A prológusban egy stand-up humorista provokálja a bennünk lakozó rasszistát; később képregényszerű jelenetekben ismerjük meg egy fekete fiú történetét, aki rapsztár akar lenni, ám crack-dealerként végzi: extrém sztereotípiák, amelyeket a fehér amerikai média a fekete Amerika számára tartogat. Végül pedig a véresen komikus zárójelenetben egy dekadens koktélparti eseményeit követhetjük nyomon, ahol az öt fekete színész fehéreket játszik. Lee abszurd dialógusai jól ismert tévés műfajokon keresztül szólalnak meg, fekete színészei pedig tökéletes stílusérzékkel, bravúros szakmai biztonsággal váltanak e műfajok között - legyen az stand-up comedy, rajzfilm vagy épp szappanopera.
Program a MU Színházban
The Passion Project / Passió-projekt
színház-installáció-film
2010. november 30. és december 1. 18:00 és 20:00
Helyszín: MU Színház
Angol nyelven / In English.
A rendező, a hosszú időn keresztül a világhírű New York-i Wooster Group csapatát erősítő Reid Farrington mozgás, vetítés és hang kollázsába sűríti Carl Theodore Dreyer halhatatlan klasszikusát, a filmtörténet utolsó nagy némafilmjeként számon tartott, 1928-ban készült Szent Johannát, melyben a fiatal Antonin Artaud is feltűnik.
A Passió-projektben az előadó vetítés segítségével idézi meg Jeanne D' Arc perét, megkínzását és kivégzését. A kötelek és kampók határolta térben képkeretekbe feszített vásznak és az azokon megjelenő portrék a filmbeli szereplők valós térbeli helyzetét jelölik, így vonva be a nézőt a film valóságába, a per valóságába - mint szemtanút és cinkost a 30 milliméteres vetítők könyörtelen kattogásától kísérve. A vásznak és a villódzó arcok dinamikus struktúrát hoznak létre: élő szobrot, mely színház, performansz és film határán egyensúlyoz.
forrás: Trafó