„Soha nem volt még ehhez fogható társulatom. Dolgoztam nagyon jó színészekkel, de ilyen társulattal soha, akik ennyire együtt játszottak volna, egytől egyig ilyen erőteljesen. És nem is lesz soha, mert Franciaországban nincsenek már társulatok" - mondja a debreceni színészekről Valére Novarina az Éber álom című filmben.
Mispál Attila Képzeletbeli operett párizsi vendégjátékáról készült dokumentumfilmben kilenc napon keresztül dokumentálta a Csokonai Színház utazó társulatával történteket az elindulástól a próbákon és előadásokon át a hazajövetelig... Eközben képet kapunk az előadásról, a színészekről, a különleges darabról, Valére Novarináról és francia alkotótársairól, Novarinának a magyar nyelvhez fűződő különleges viszonyáról, a párizsi Odéon Színház meghatározó szerepéről a francia és az európai színházi életben... A turnéfilmet a Duna Televízió 2010. december 27-én 21 óra 5 perckor tűzi műsorára.
Részlet a Valère Novarina filmbeli interjújából: „Eleinte nehézséget okozott a debreceni színészekkel, hogy noha nekik is, nekem is nagy kedvünk volt együtt dolgozni, a dialógus nem volt egyszerű, mert ők igen erősen a sztanyiszlavszkiji hagyományból jöttek - amelyet feltehetően a szovjet korszak le is szűkített. Így aztán, amikor azt mondtam nekik, hogy én inkább a mejerholdi vonalat követem, s nem a sztanyiszlavszkijit, ezt nem igazán értették, mit jelent. Tudták természetesen, hogy ki ő, de mégsem ugyanazon a színházi kultúrán nőttünk fel.
Sokat kellett küzdenem, békésen, de mégis küzdenem a befelé fordulás, a vibrato ellen. Azért, hogy minden belső történés kívülre helyeződjön, mivel itt mindent át kell adni, fel kell mutatni, mintegy át kell nyújtani a nézőnek. Semminek nem szabad a színész befelé fordulásához vezetnie, minden ki van nyitva és áldozatként felmutatva. Sokszor mondom a színészeknek, hogy a nyelvet úgy kell felszolgálniuk, átadniuk a nézőknek, ahogyan az ázsiai éttermekben a mangót, felvágják a mangót és szétnyitják, így. A nyelvet szét kell nyitni, és átadni a térben - hullámrezgésként. Tudatosítani kellett újra bennük, hogy a nyelv egy áramlás, hogy a gondolat egy ritmikus esemény, hogy vannak efféle anyagi természetű dolgok, amiket újra meg kell lelnünk.
Soha nem volt még ehhez fogható társulatom. Dolgoztam nagyon jó színészekkel, de ilyen társulattal soha, akik ennyire együtt játszottak volna, egytől egyig ilyen erőteljesen. És nem is lesz soha, mert Franciaországban nincsenek már társulatok. Lehetnek nagyon jó színészeim, de e színészekkel való munkám során egész különleges dolog történt. Azt hiszem, az ő erejüket épp az adja, hogy miközben a játékuk cirkuszi, vásári, harsány, „mejerholdi", atlétikai, közben végig az emberi igazságból építkeznek, talán épp a sztanyiszlavszkiji módszernek köszönhetően. Mert most fedeztem fel, épp e napokban, hogy mindnek van egy kis saját belső regénye. Kis fura dolgok, melyekről én sem tudtam. Valóban rengeteget tanultam e színészekkel való munkából. Azt gondolom, hogyha írok még a színházról, az nagyban fog táplálkozni a debreceni tapasztalatból."
------
Éber álom - párizsi turnéfilm a Képzeletbeli operett párizsi vendégjátékáról
A Csokonai Színház az Odéon Színházban
2010. december 27. - 21 óra 5 - Duna Televízió