Az amerikai sikerdarabról, szerepről, életről, az öregedésről, a másságról ír a premier alkalmából Seres Ildikó, aki 2011. január 28-án lép fel Lilly szerepében Cservenák Vilmossal a Miskolci Nemzeti Színház Játékszínében. A Hat hét, hat tánc című darab rendezője Balikó Tamás.
Seres Ildikó: „676"
Gondolatok egy szerep körül
676. Így jelöltem be a naptáramba a próbákat, a bemutató és a várható előadások időpontját. Én voltam a legjobban meglepve, amikor azt olvastam, a darabot a köznyelv is így nevezte el. A „676", azaz a „Hat hét hat tánc" egy olyan amerikai sikerdarab, ami Magyarországon Vári Éva és Kulka János előadásában a 2006-os bemutató évében elnyerte a Színikritikusok Díját. Bejárták vele az országot, és mára túl vannak a 200. előadáson... Mi lehet a siker záloga a két remek, közkedvelt színész személyén kívül? Ezt kellene megfejteni!
Vígjáték? A „676" műfaja vígjáték, bár témája cseppet sem vidám. De hogy lehet a magányról, az öregségről, a másságról, az intoleranciáról, a gyászról, a rákról, a halálról szentimentalizmus vagy önsajnálat nélkül beszélni? Ez a legnagyobb feladat számunkra is! Kell hozzá egy olyan szellemes, remek fordító, mint Parti Nagy Lajos. Egy rendező, akit fizikai rosszullét fog el az érzelgősségtől és a közhelyektől: Balikó Tamás. Kell a - darab címében is beígért - hat társastáncot anyanyelvi szinten „beszélő" koreográfus: Szabó Andrea. A két színész részéről pedig kell sok-sok önirónia, egymásra figyelés és rengeteg, rengeteg táncpróba! Ráadásul a koreográfiák pontos tudása még nem is a végcél, hiszen esetünkben a tánc nem csupán öncélú „dekorációs" elem, ami a lankadó nézői figyelmet hivatott fenntartani! A rendezői szándék szerint nonverbális színészi eszköz, ami - jó esetben - sokat elárul majd a szókimondó meleg tánctanár és az öregedő özvegy lelkészné formálódó kapcsolatáról.
Öregedés. Kényes kérdés. Egy színésznő esetében pláne! Mindenki óvatosan faggat: milyen érzés 48 évesen eljátszani egy asszonyt, aki 68-nak hazudja magát, de valójában 72? Ambivalens. De vajon lényeges-e ebben az esetben a kor? Középkorúak talán nem lehetnek betegek, magányosak és reményvesztettek, nem érezhetik időnként rettentően vénnek magukat? Energikus, életvidám édesapámat hat hónap alatt, 45 éves korában vitte el a tüdőrák. Sokáig biztos voltam benne, hogy - mivel minden porcikámban „Seres" vagyok -, rám is ez a sors vár, engem sem érint majd soha személyesen a nyugdíjrendszer összeomlása. És tessék, már három évvel túléltem! Most pedig a színpadon kell szembesülnöm a rettegett betegséggel... A darabbéli Lilly annyi idős, mint az édesanyám - aki hál' Istennek egészséges és rendkívül aktív, bár neki nem adatott meg az az anyagi biztonság, mint a Florida tengerpartján, luxus körülmények közt élő özvegyasszony számára.
Másság. Ez is meglehetősen kényes, intim téma. Talán mi, színházi emberek picit toleránsabbak vagyunk ez ügyben. Nekem személy szerint is van több barátom, kollegám, aki nemi identitását felvállalva szembe néz az előítéletekkel. Nincs könnyű dolguk. „Ez a világ nem éppen a tartalmas meleg ismerkedésekre van berendezve" - fogalmazza meg Michael is kényszerű magányának okát.
Richard Alfieri
HAT HÉT, HAT TÁNC
életjáték két részben
Magyar szöveg: Parti Nagy Lajos
LILY: SERES ILDIKÓ
MICHAEL: CSERVENÁK VILMOS
Játéktér: BALIKÓ TAMÁS
Jelmeztervező: BOZÓKI MARA
Szcenikus: PINDUR ISTVÁN
Zenei vezető: SZAKÁCS SÁRA
Színpadmester: BALÁZS ANDRÁS
Súgó: REITER KRISZTINA
Rendezőasszisztens-ügyelő: GRIBOVSZKY PÁL
Rendező: BALIKÓ TAMÁS
Premier: 2011. január 28. - Miskolci Nemzeti Színház, Játékszín - 19 óra
JEGYVÁSÁRLÁS és további előadás időpontok >>>
A Hat hét hat tánc című előadás Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével és az Orlai Produkciós Irodával kötött megállapodás alapján kerül színre
Fotók: Bócsi Krisztián
Plakát: Lates Tamás
forrás: Miskolci Nemzeti Színház