Johann Strauss egyik legnépszerűbb nagyoperettjének bemutatására készül 2011. március 25-én és 26-án a Budapesti Operettszínház, melyben - a korabeli kritikusok szerint - több a dallam, mint egy Beethoven-szimfóniában. Ha az előadás legalább annyira sikeres lesz mint az Egy éj Velencében című operett premierjének tiszteletére rendezett, bowlingozással egybekötött sajtóvacsora, akkor a teátrum egy újabb teltházas darabot könyvelhet el.
Oszvald Marika és csapata
Az újságírók és művészek közös „golyó háborúján" kirobbanó formában harcolt a legmagasabb pontszámért többek között Oszvald Marika, Bordás Barbara, Boncsér Gergely, Bálint Ádám, Gyögy-Rózsa Sándor, Dézsy Szabó Gábor, Földes Tamás, Petridisz Hrisztosz, Vadász Zsolt és Vadász Dániel. A kellemes izomlázzal kibékülve kijelenthetjük, kedvcsinálónak tökéletes volt a program. A kétkörös mérkőzés fináléjában a legjobb gurítók mérték össze tudásukat, s a nyertes végül a Barbaruccio velencei szenátort játszó Dézsy Szabó Gábor, illetve egy szerencsés néző, Juhász Ádám lett. Ők mindketten értékes díjakkal térhettek haza.
Ráadásul a produkció német nyelvterületen olyannyira közkedvelt, hogy 2007-ben, Erfurtban az év előadása címmel jutalmazták. Golyóknak öltözött szereplői a színpadra álmodott flipperasztalon szemet gyönyörködtető velencei díszletelemek között pattognak, forognak, dörgölőznek és háborúznak.
Johann Strauss vígoperai szintű zenés darabja nem nélkülözi a sírást, kacagást, szenvedélyes szerelmi szálat, az izgalmakat, a csalás, felszarvazást, féltékenységet, beteljesülést. Igazi olasz temperamentum, csipetnyi német keserű humorral elegyítve.
Oszvald Marika
Az Egy éj Velencében, mint a legtöbb bécsi operett, egy francia komikus opera, a Le Cháteau trompette (1860) alapján készült. Innen műfaji megjelölése is: Strauss műve „Komische Operette". Párizsból plágiummal is vádolták a szerzőket, ami – ilyen másodfelhasználásokat illetően – azelőtt elképzelhetetlen volt.
Mivel a rossznyelvek szerint Strauss feleségének gyengéd kapcsolata volt a Theater an der Wien igazgatójával, a komponista inkább Berlinnek adta az ősbemutató jogát. A bécsiek ezen szörnyen megsértődtek, s a bosszúért lihegő rajongók szép számban Berlinbe is utaztak, hogy ott botrányba fullasszák a bemutatót l883. október 3-án.
A premier így aztán eléggé furcsán festhetett. Az előadást vezénylő Strauss barátai lelkesen tapsoltak a dallamos számok után, a sértettek viszont egyre jobban nyávogtak, fütyültek, hangoskodtak.
A kritika egyébként elismerőn fogadta Strauss pompás zenéjét, különösen a második felvonás fináléját méltatták meleg szavakkal. A mű később – több átdolgozást megérve – világsikert aratott, természetesen a Theater an der Wienben is bemutatták, ahol máig is a közönség egyik legkedveltebb zenés darabja.
A Budapesti Operettszínház mostani előadása közös produkció a Budapesti Tavaszi Fesztivállal, valamint az Erfurti Színházzal, ahol 2007-ben már igen nagy sikerrel mutatták be KERO® rendezésében, Lőcsei Jenő koreográfiáival, s Túri Erzsébet díszleteivel és jelmezeivel az operettet. Reméljük, hogy operett-sztárjainkkal a budapesti közönség is szívébe zárja ezt a pirgő-pörgő, gyönyörű muzsikákban gazdag darabot.
Vadász Zsolt és Vadász Dániel
Johann Strauss: Egy éj Venecében - avagy a golyók háborúja
Friedrich Zell és Richard Genée szövegkönyve, valamint az eredeti zenei változat alapján átdolgozta: Kállai István, Kerényi MG Versek: Kenesey Judit, Anger Ferenc
Vezényel: Makláry László • Szabó Mónika
Guido herceg, milliomos: Vadász Dániel Vadász Zsolt
Caramello, a herceg borbélya: Boncsér Gergely Homonnay Zsolt
Delaqua, velencei szenátor: Földes Tamás Petridisz Hrisztosz
Ciboletta, a szenátor szobalánya: Vörös Edit Szendy Szilvi
Annina, halászlány: Bordás Barbara Fischl Mónika
Pappacoda, szakács: Peller Károly Szabó Dávid
Barbara, Delaqua felesége: Geszthy Veronika Lukács Anita
Enrico, Delaqua unokaöccse: Bálint Ádám György-Rózsa Sándor
Barbaruccio, velencei szenátor: Dézsy Szabó Gábor Jantyik Csaba
Agricola, Barbaruccio felesége: Oszvald Marika Farkasréti Mária
Testaccio, velencei szenátor: Sánta László Oláh Tibor
Közreműködik: a Budapesti Operettszínház Énekkara, Balettkara, valamint Zenekara
Zenei vezető: Makláry László
Karigazgató: Drucker Péter
Zenei munkatársak: Axmann Péter, Balassa Krisztián, Déri Judit, Mihalics János, Nagy Gábor
Rendezőasszisztens: Niklai Judit
Koreográfus-asszisztens: Pattantyús Anikó
Játékmester: Bori Tamás
Koreográfus: Lőcsei Jenő
Díszlet- és jelmeztervező: Túri Erzsébet
Rendező: KERO®