Az operett hungarikum. Vidámságával, már-már túlzó csillogásával, bármikor „előkapható", dúdolható slágereivel az elmúlt másfél évszázadban nemzetközi hírnevet vívott ki magának. A színház.hu lapcsaládján belül, széles spektrumon mozogva végre büszkeségünk, az operett is megjelenik.
Jelenet az Operettszínház Csárdáskirálynő c. előadásából (2008)
Az új lap azért is készül, hogy a komoly hagyományokat ápoló zenés műfaj szélesebb körben is elterjedhessen. Az oldalon pártatlanul pillantunk majd be a fiatal tehetségek, énekesek, szerzők munkáiba, a most futó előadások kulisszatitkaiba, nagy múltú művészeink életútjába. Rávilágítunk arra a tényre, hogy az operett örök, nem igényel portörlést. Reméljük nem csak a régi rajongók, hanem az újonnan, színházzal barátkozó fiatalok körében is egyre népszerűbb lesz a sokszor habkönnyűként emlegetett „kis opera", mely sokrétű, modern és klasszikus is lehet, csupán egyvalami állandó jellemzője: a happy end. És ki ne szeretné a vidám befejezést, a jó és a szerelem győzelmét? Foglalkozunk majd a friss bemutatókkal, és nem csak az ország színházainak kínálatát szemlézve, hanem a határt átlépve is. Kitekintünk a nemzetközi operett fesztiválokra (Drezdára, Bécsre, Bad Ischl-re), figyelemmel követjük a CD megjelenéseket, kritikákat.
A Operett táncbetétekkel színesített vidám műfaj, nevét Mozartnak köszönhetjük. A karakterek ízes, beszélő mivolta megadja a darabok irányvonalát, alaphangulatát, sokszínűségét. Gondoljunk csak bele, hol máshol találkozhatunk szubrettekkel, bonvivánokkal, táncos-komikusokkal primadonnákkal? Az évszázados hagyományokkal bíró, könnyed dallamvilággal átszőtt történetek híres alkotóit felsorolni képtelenség, Eisemann Mihály, Huszka Jenő, Fényes Szabolcs, Lehár Ferenc, Kálmán Imre a teljesség igénye nélkül a szerzők nagyjai, ám a színművészek közül Latabár Kálmánt, Kiss Manyit, Honthy Hannát szintén az operett emelte naggyá. Lehár Víg özvegye még a Broadway-n is sikerrel futott. Szerencsések vagyunk, hogy a mai napig színpadon láthatjuk Oszvald Marikát vagy Lehoczky Zsuzsát. Természetesen napjaink reménységei, a fiatalok – többek között Peller Károly, Nyári Zoltán, Vadász Zsolt, Peller Anna – is ott lépdelnek elődeik nyomában bizonyítva a nagyvárosi, szórakoztató műfaj állandóságát. Most, a XXI.században érdemes egy kicsit ellazulni, a problémákat hátunk mögé dobni és beengedni életünkbe a jó értelembe vett giccset, a földtől elrugaszkodó szerelmes meséket.
Kiss Manyi
És, hogy hol találkozhatunk operett előadással az országban? Természetesen a Budapesti Operettszínházban, ahol olyan darabok szerepelnek repertoáron, mint a Bajadér, a Csókos asszony, a Mágnás Miska, a Lili bárónő, az Ibusár, a Bál a Savoyban, a Madame Pompadour, a Szerdán tavasz lesz vagy az Egy éj Velencében.
A Pécsi Harmadik Színházban megnézhetjük a népszerű huszerettet, az Ibusárt, az Egri Gárdonyi Géza Színházban a Gül Babát, a Miskolci Nemzeti Színházban az Egy bolond százat csinál című zenés játékot, a Budaörsi Játékszínben a Mágnás Miskát, idén nyáron a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Víg Özvegyet, a Győri Nemzeti Színházban és a Békéscsabai Jókai Színházban a Csárdáskirálynőt, a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban az Othello Gyulaházán című produkciót. A jövőben ezekről az előadásokról és a premierekről is olvashat nálunk.
Nos, kedves olvasó, míg a sorokat ízlelgeti, reméljük ön is velünk együtt dúdolta a „Lesz maga juszt is az enyém..." vagy a „Hajmási Péter, Hajmási Pál..." kezdetű nótákat. A múltidézés és a jövőbetekintés reményében szeretettel köszöntjük önöket a weblapon!