Dante Isteni színjátékának három tétele a Pokol, a Purgatórium és a Paradicsom –mely trilógia a Maladype Színház működésének tíz éves évfordulóját kívánja stílusosan egybefogni, először a Pokol fejezetével- nem határozatlan ködbe vesző birodalmak, hanem pontosan körülhatárolt, számokkal felmérhető és részleteiben is pontosan megragadható részei a Térnek.
A Túlvilág, ahova a szimbolikus Vergilius és Beatrice elvezetnek, nem valami élettől idegen képzelet üres fantazmagóriája, hanem maga az Élet, fölfokozva, sűrítve, mélyítve és magasítva, egy másik regiszterben –akár a színház. Dante a lélek történetének elmosódó állomásait a belső időből a külső térbe vetíti, ahol azok határozott beosztást, világos tagolást nyernek.
Ebben a túlvilágban éppen annyi szó esik az élőkről, mint a halottakról, de a halottak különös látással bírnak, mely továbbra is az élethez kapcsolja őket, emlékezetük időtlen. Dante úgy vélte, hogy az ember boldogságra teremtetett, és hogy a legmagasabb rendű öröm az értelem használatában és az igazság keresésében áll.
A Maladype Színház tíz éves fennállása alatt sokszor bizonyította már ennek a gondolatnak az érvényességét, hiszen választott témáival, darabjaival, egyéni látásmódjával és szokatlan előadásaival következetesen és kitartóan járta a maga alkotóútját.
A március 31-én bemutatásra kerülő előadás, sok-sok nagyszerű alkotó közös munkája lesz a művészet különböző területeiről, akik a Pokolba majd együtt ,,szállnak alá". Babits Mihály klasszikus szövege mellett, Nádasdy Ádám új fordítása is hallható lesz, melyet kifejezetten erre az alkalomra készített a fordító a társulat számára.
Utazásuk nem egyszerű földi utazás lesz, hanem eksztatikus, túlvilági út középkori víziókkal és modern látomásokkal az emberről, a művészről...
Dante Alighieri
Maladype Szinház
Dante Alighieri: Pokol
Fordítás: Babits Mihály és Nádasdy Ádám
Játsszák:
Faragó Zénó, Fátyol Kamilla, Lendváczky Zoltán,
Ladányi Andrea m.v., Ligeti Kovács Judit, Orosz Ákos, Páll Zsolt, Tankó Erika, Tompa Ádám
Ütőhangszerek: Kerényi Ákos, Mogyoró Kornél
Dramaturg: Góczán Judit
Díszlet, jelmez: Polgár Péter
Mozgás: Szöllősi András
Produkciós vezető: Erős Balázs
Rendező: Balázs Zoltán
BEMUTATÓ: 2011. március 31.
További előadások: április 1., 2. 20:00
Helyszín: Trafó
90 perc
Támogatók: TRAFÓ, NEFMI, RAIFFEISEN, SUMMA ARTIUM
A Különóra sorozat folytatódik a Trafóban
Április 1-jén 18:30 órakorl Nádasdy Ádám tart különórát Az ördög és a részletek címmel.
Dante (1265-1321) a saját korában nagyon konzervatívnak számított. Bírálta az elvilágiasodást, a hitetlenséget, a pénzimádatot, az erkölcsök romlását – egyáltalán, hogy „mivé lesz a világ?". Csakhogy a nagy irodalmi művek nem ezen szoktak zsörtölődni, hanem inkább a változást sürgetik. (Shakespeare sem azt fájlalja a Rómeó és Júliában, hogy a mai fiatalok milyen engedetlenek, nem hallgatnak a szüleikre...) Vajon Dante Isteni Színjátékát miért érezzük mégis fontosnak? Lehet, hogy itt fokozottan igaz a mondás, hogy „az ördög a részletekben lakozik"?
forrás: Maladype Színház