“A legmarkánsabb probléma, hogyan lehet majd finanszírozni a Trafót" - monja Szabó György igazgató, akit a HVG kérdezett.
A Trafó jelenlegi, bizonytalan helyzetéről kérdezte a HVG Szabó Györgyöt, a Trafó ügyvezető igazgatóját. “A fővárosnál azt mondták, hogy a minisztérium kezében van a döntés (Nemzeti Erőforrás Minisztérium – a szerk.) Annyit tudunk, hogy Szőcs Géza kulturális államtitkár elmondta: tervei vannak a Trafóval. De hétről hétre változik a helyzet. Egyelőre az a hivatalos álláspont, hogy az intézményben ugyanaz a munka folyhat, ami eddig. A NEFMI-nél eddig nem válaszoltak a kérdéseinkre: mi lesz, hogyan tovább. Elég megalázó ez az eljárás” – nyilatkozta Szabó.
“A legmarkánsabb probléma, hogyan lehet majd finanszírozni a Trafót. Lehet-e hosszú távra tervezni, hogyan alakul a szakmai profilja és persze a vezetéstechnika sem mellékes. A Trafó speciális „vállalat”. Tizenhárom év alatt kialakult a mai arculata, művészi- és felvevőpiaca itthon és külföldön. Brand lett. Ez körülbelül 3,5 milliárd forintból - és fontos hangsúlyozni, hogy közpénzből - valósult meg. Kérdés, hogy tulajdonosváltáskor, áthangoláskor figyelembe veszik-e a tényt, hogy komoly összeg ment el az adófizetők pénzéből, és felelősen döntenek-e az intézmény további sorsáról. Ha más irányt választanak, az azt is jelenti, hogy ezt az invesztációt kidobják az ablakon. Engem adófizetőként és közgazdászként is érdekel a téma” – tette hozzá.
Szabó György (fotó: Stiller Ákos)
Az igazgató arról is beszámolt, hogy a tavalyi költségvetésük 440 millió forint volt, összesen 307 milliós támogatást kaptak. Idén viszont már csak 239 millió forintot ítéltek meg nekik, de még van egy belső pályázat korrekcióra. A működéshez legalább 310 millió kell, de azt kérdésesnek tartja, hogy a minisztérium képes-e ennyi pénzt áldozni erre a területre. Ha nem, akkor az intézmény nem tudja folytatni, amit 1998-ban elkezdett.
“Ha egy vagy két társulat kapja meg a befogadó helyet, felmerül a kérdés: ki tudják-e használni? A 300 fő befogadására alkalmas Trafót ma már Frenák Pál társulatának előadásai sem tudnák mindig megtölteni, régebben egyetlen produkcióból - teltházzal - le tudtak nyomni évi 20-25 előadást. Ma sajnos ez igen ritka. Ráadásul az is gondot okozhat, hogy egyetlen próbaterem van az épületben, mert a ház eleje a tervek ellenére nem épült meg: a befejezéshez hiányzott 80 millió forint” – magyarázza Szabó György.
Arra a kérdésre, hogy mi állhat a döntés háttérben, miszerint le kell őt váltani azt felelte: “Nem tartom hitbizományomnak a Trafót. Tény, hogy egyéni, művészi ambíciók indították el az ügyet még augusztusban, de ebbe most nem szeretnék mélyebben belemenni. Az intézményt magasan jegyzik hazai és külföldi művészkörökben. Elég erősen szelektálunk, már ami a programkínálatot illeti, ez pedig nem megszokott a magyar művészeti szcénában, ráadásul a Trafó nemzetközi. Lehet, hogy ez szúrt szemet - ez fáj – egyeseknek”.
Arról, hogy miként reagáltak a változások hírére a művészek azt felelte: "Mindenki hadakozni szeretne: magyar és külföldi művészek egyaránt. De nem tudom, lenne-e értelme a megmozdulásnak".
Folytatás a hvg.hu-n.