MGP: Színházi exodus

A színházak államosításától kezdve a 90-es évek végéig rendszabályozott volt a színészek szabad költözködési joga. Akár használható volt nézők elé engedni egy színészt, akár kockázatos: nyugdíjig nyugton volt a szerződése. Amióta a színészek is bt-számláért kényszerből elkótyavetyélték beláthatatlan nyugdíjas jövőjüket: szabad madarak lettek. Szabad az átjárás társulatról társulatra. Sőt: akiben kielégítetlen alkotói vágyak viszketnek, esetleg szerződés nélkül hoppon maradtak: oda mennek, ahol megvalósíthatónak érzik képességeiket.

kepek_056_copy

Takátsy Péter a Katona József Színház / TÁP Színház

Fisherman's Friends c. előadásában
fotó: Jackel Barbara 

 

Takátsy Péter, a Katona tagja másodjára rendezi színésztársait. A Sirály borospincéből lett imaházában saját rögtönzéses színdarabját állította színre Para-frázis címmel a Manna Társulat és a TÁP Színház koprodukciójában.

Bohóság egy szűk család vidorul rémséges lázálomszerű kapcsolataiból.

Az egri színházból világgá futott Mészáros Máté az elnyűtt családanya. Alakításának csúcsa egy megrendítő és paródia közt mozgó Hamlet-betét elszavalása. A tohonya és tehetetlen apa a szalonszínészi bonviván Adorjáni Bálint (a Radnótiból) majdnem teljes játékidejét fürdőkádban tölti. Van egy halandzsamonológja, ugyanazokat a szavakat ismételgeti, mint egy beakadt gramofon: de diabolikus belső töltéssel fenyegető, önveszélyes állapotát jeleníti meg. Két marólúg-nézeteit kifecsegő kisgyermekük: Szalontay Tünde (Pintér Béla Színházából) meg Dankó István (ugyancsak a Katonából) a tervező Kálmán Eszter gyorsfényképész műterembéli parapet mögé állítva törpévé teszi őket a Hófehérkéből. Hajduk Károly (a Katona szökevénye) félregombolt pongyolában, egyetlen hajcsavarral hajában, az időskori demencia félmosolyával, időről-időre leépülten odasompolyog a WC-ülőkére. Letolja bugyogóját, csurrant, szellent jól artikuláltan, eközben szelíd ártatlanságú kacérsággal megnyerően szemez nézőivel, mintha minden a legnormálisabban menne. Illetlensége csupa illem. Bájos borzalom. Megnyerő őszinteség. Az író-rendező-színész Takátsy kihegyezett ceruzaszerűen pisze orrát elefántormányra emlékeztető gázmaszkkal fedve bekószál a játék végére.

Mulatságos őrültség, de van benne rendszer.

 

IMG_5623

Keresztes Tamás a Centrál Színház Cabaret c. előadásában
fotó: Takács Zsolt | foto.szinhaz.hu 

 

Bozsik Yvette musical comedyt rendezett és koreografált a Centrál Színházban. A Cabarét. Új prózai és dalszövegekkel (Baráthy György). Az előadás súlyát Keresztes Tamás megnövekedett jelenlétű Konferansziéja viszi el eleganciájával, könnyed varietévidámságával, alóla időnként kibukó kétségbeesésével vagy az elvaduló kor erőszakosságát megjelenítő sokszínűségével. Keresztes a Katona megbecsült tagja. De azt a „vivő" főszerepet, ami mozgásának, összpontosító összefogottságának, a színeket nem kijátszó, csak felvillantó tömörségével, dinamizmusával magával ragadja a Centrál közönségét, csak idemenekültében kapott meg.

Szerencsevadász vagányság Marozsán Erika részéről Sally Bowles énekes-táncos szerepében megmutatkozni. Csányi Sándor nagy szerencséje, hogy Cliff Bradshaw nem énekes szerep.

Kitűnik a játszók közül a bájos és eleven táncosnő James Valencia, az elképesztően laza összpontosítású Vati Tamás (a második szereposztás Konferansziéja), Schmied Zoltán (Ernst Ludwig) behízelgő náci legénye.

Kiemelkedő Haumann Péter (Schultz úr) fölényes szaktudása, finom bensőséges azonosulása az agg, szerelmes zsidó zöldséges jellemével. Valamint Khell Zsolt díszleterkélyére rakott zenekar dirigálója: Lázár Zsigmond.

Básti Juli (Schneiderné) egy nagy színésznő vendégjátéka. Az egyetlen a színpadon, aki művelt hanggal, kifejezőerővel, mélységgel, magassággal megbízhatóan énekel. A tehetség eltékozlásának vélem, hogy Básti (bárhonnan nézzük is) színházi mellékutcában látható csak, ahelyett, hogy évi két főszereppel vállán magasba emelné anya- és apaszínházát, a Nemzetit.

 

IMG_5670

Haumann Péter, Marozsán Erika és Básti Juli
a Centrál Színház Cabaret c. előadásában 

fotó: Takács Zsolt | foto.szinhaz.hu

 

Koldus-kabaré címmel Bächer Iván Brecht Koldusoperájának történetét és a bontakozó náci-világ eseményeit ingerlő kettős-beszéddel vegyíti a német drámaköltő kesze-kusza magánéleti kalamajkáival a Spinoza-Házban. Ökrös Ottó dinamikusan rögtönző zongorakísérője (és szólistája) a háromszemélyes társulatnak. A Hólyagcirkuszból jött Eszes Fruzsina weimari kultúrájú előadóművész, Rácz Attila erőteljes dalénekes. A történelmi múltat a mával simlisen összerímeltető szerző maga is beleénekel a Koldusfináléba. Valami világnézetit zördült a Népszabadsággal. Azóta nem kérik, nem ír oda. Kabaréesteket tart a Spinozában meg a Firkász étteremben.

Ha már szóba jött: ideillik magánközleményem. Kedves olvasóimat kérem, ne keressék írásaimat a nol.hu internetes hasábjain. Megszüntettem ott magam.

 

MGP

süti beállítások módosítása