Az Operaház viharos időszakot él: távozott a művészeti vezető, a főigazgató, a vezetőkarmester. A Nemzeti Balett élén is cserék történtek. Van, aki szerint megfélemlítés zajlik az Operában, van aki perli az intézményt. Hatvan napon belül eldől, ki lesz az, aki átveszi az irányítást, hiszen már lehet pályázni a főigazgatói álláshely betöltésére.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkársága hétfőn a www.kormány.hu kormányzati portálon közzétette a Magyar Állami Operaház főigazgatói álláshelyének betöltésére kiírt pályázati felhívását. A pályázat benyújtásának határideje a közzétételtől számított legkésőbb 30 nap. A határidőt követő 30 napon belül kell elbírálni a beérkező dokumentumokat egy szakmai bizottságnak és az ő véleményük alapján - a nemzeti erőforrás miniszter 15 napon belül dönt.
Újdonságok a kiírásban
A kiírás szerint a főigazgató feladata a Magyar Állami Operaház (MÁO) évenkénti költségvetési javaslatának kidolgozása, évadterv készítése, melyben megnevezi a művészeket, alkotótársakat, a MÁO nemzetközi művészi és piaci kapcsolatainak kiépítése, közönség- és ifjúságnevelő program kialakítása, a 2011. július 1-től – 2016. december 31-ig terjedő időszakban. (A MÁO 2011. évi költségvetési támogatása 5 618,7 millió forint, melyhez 2 200,0 millió forint tervezett saját bevétel kapcsolódik.) A szakmai követelmények között szerepel, hogy az igazgató magyar állampolgár legyen.
A pályázat a korábbi, 2007-es kiírással szemben csak a főigazgatói álláshelyre szól, a főzeneigazgatóira nem, és rögzíti, hogy az Operaház repertoár rendszerben működő intézmény. 2011-re 5,6 milliárd forintot irányoz elő a tárca, de 2,2 milliárd forint saját bevételt is elvár, ami szintén újdonság az előzőkhöz képest. Mint minden eddigi pályázatban, ebben is megjelenik, hogy a pályázónak a közönség számára jelenleg zárt Erkel Színházra vonatkozó elképzeléseket is részleteznie kell.
Horváth Ádám, Szőcs Géza és Vass Lajos
Viharos hónapok az Operában
A Magyar Állami Operaház élete az utóbbi hónapokban viharosan zajlott. Augusztusban elbocsátották Kovalik Balázs rendezőt, aki művészeti vezetőként dolgozott, októberben Vass Lajos főigazgatót leváltották és helyére Horváth Ádám miniszteri biztost jelölték ki. Szabó Attila gazdasági igazgató, illetve helyettese Nagy Ilona, és Wolf Ida pénzügyi osztály vezető is távozásra kényszerült, akárcsak Mihályi Endre marketing igazgató, Czeiner László műszaki igazgató, Bögre László informatikai vezető, Farkas Ágnes produkciós vezető, Mali István a zenekar vezetője. Megszűnt a nemzetközi osztály, elküldték vezetőjét Pölös Mártát, és egy színpadfelügyelőt, a művészeti főtitkárnak is hátrébb kellett lépni eggyel.
Fischer Ádám
Fischer: nem tudtam, hogy a szerkezetváltozáshoz hiányzik a politikai akarat
Fischer Ádám vezetőkarmester is felmondott, helyét Győriványi-Ráth György vette át. Fischer Ádám a Salzburger Nachrichtennek nyilatkozott erről. „A miniszter azt mondta, szeretné, ha az Operaház Európa vezető intézménye lenne. Én ezt félreértettem, azt gondoltam, hogy valóban ezt akarja. Kis túlzással úgy fogalmaznék: az emberek társadalmi ráfordítás nélkül szeretnének világszínvonalat. Én azt mondtam, hogy ha tényleg igazi világszínvonalat akarnak, akkor vagy több pénzre van szükség, vagy meg kell változtatni a struktúrát. Egy állandó műsorrenddel és saját színészgárdával rendelkező színházat nem lehet világszínvonalon működtetni. Nem tudtam, hogy a szerkezetváltozáshoz hiányzik a politikai akarat, és hogy ezt az egész művészvilág sem fogadja el. Amikor az énekeseknek közvetlen kapcsolatuk van a politikusokhoz, és gyakori a nyomásgyakorolás, akkor a dolog abszolút megoldhatatlan” – mondta a karmester.
A kérdésre, miért mondott fel azt felelte: „Az elsődleges oka az volt, hogy az új kormány ezt a kormánybiztost nevezte ki. Ez volt a kiváltó ok, ami miatt bedobtam a törülközőt. Magyarországon még mindig az a háború előtti rendszer él, amelyben mind az igazgatókat, mind a politikusokat egyik napról a másikra leváltják. Lehetetlen, hogy az ember két-három évre előre tervezzen. Három éve vetettem, és abban a pillanatban, hogy az első növények lassan termést hoznak valaki traktorral szántja fel a mezőt, mert türelmét veszíti”.
Keveházi Gábor
Keveházi perel
Január végén Horváth Ádám Keveházi Gábor vezetői megbízatását vonta vissza a Nemzeti Balett éléről, és Eldar Alievet nevezte ki megbízott művészeti igazgatóvá. Keveházi február 24-én pert indított az Operaház ellen. Keresetében kifejtette , jogellenesen vonták vissza megbízatását és úgy látta, 2010 augusztusa óta folyamatosan törekedtek erre, majd "tulajdonképpen fegyelmi eljárást kezdeményeztek ellene".
Horváth Ádám pályázik
Horváth Ádám egy interjúban úgy kommentálta a helyzetet, hogy végérvényesen rendet kell teremteni. „Amikor októberben átvettem az Operaházat 100 000 forint volt a pénztárban, hozzávetőleg 300 euró. Ezzel szemben volt 800 millió forint (29 millió euró) értékű kifizetetlen számlánk. A költségvetésünk már pozitívra fordult, nincs többé hiányunk. Nagyon kevés dolog ment rendben. Nem a művészeti munkáról beszélek, hanem a Ház üzemeltetéséről”. Azt is elárulta, pályázni fog a főigazgatói posztért és szeretné az Operaházat a Salzburgi Ünnepi Játékok vagy a Bécsi Operaház, illetve a müncheni vagy a párizsi opera színvonalára emelni. “Elsősorban az erkölcsöt és az etikát kell megváltoztatni, a foglalkoztatottak hozzáállását, akik még mindig attól szenvednek, ami a kommunista időkből visszamaradt” – közölte.