1982-ben az UNESCO Nemzetközi Színházi Intézete részeként működő Nemzetközi Tánctanács megalkotta a Tánc Világnapját, melyet 1983 óta minden évben Jean Georges Noverre születésnapján, április 29-én ünnepelnek. A táncművészet legnagyobb ünnepét világszerte táncelőadásokkal ünneplik.
Minden évben egy jól ismert, tánccal kapcsolatban álló személy üzenetét terjesztik szerte a világon. A Tánc Világnapja és az Üzenet célja a teljes Táncszakmát egybegyűjteni erre az alkalomra, hogy megünnepeljék ezt a művészeti ágat, rávilágítva annak egyediségére, és hogy átlépjék a politikai, kulturális, etnikai határokat, ezáltal összehozva az embereket barátságban, békében, egy közös nyelv, a TÁNC segítségével.
Az idei üzenetet Anne Teresa De Keersmaeker írta.
Anne Teresa De Keersmaeker
A Tánc Világnapi üzenete – 2011
A tánc azt dicsőíti, ami emberivé tesz bennünket.
Az öröm, a szomorúság, vagyis a számunkra fontos dolgok kifejezésére testünk és érzékeink valamennyi mechanizmusát mozgásba hozzuk a táncban.
Az emberek mindig tánccal ünnepelték életük jeles pillanatait. A test minden lehetséges emberi tapasztalat emlékeinek hordozója.
Táncolhatunk egyedül, és táncolhatunk másokkal. Osztozhatunk abban, ami hasonlóvá tesz, és ami megkülönböztet egymástól.
Számomra a tánc a gondolkodás lehetséges útja.
A táncon keresztül a legelvontabb gondolatoknak adunk testet, mindannak, amit nem tudunk megnevezni.
A tánc kapcsolatot teremt ember és ember között, hidat ver az Ég és a Föld között. A testünkben hordozzuk a Világot.
Végül is, minden tánc egy nagyobb egész, egy olyan tánc része, melynek nincs kezdete és vége.
Anne Teresa De Keersmaeker életrajza
A MUDRA iskola és a New York-i Tisch Művészeti Akadémia elvégzése után Anne Teresa De Keersmaeker 1980-ban mutatta be első koreográfiáját, Asch címmel. 1982-ben Steve Reich zenéjére alkotott táncelőadása korának egyik legmeghatározóbb műve volt. 1983-ban alapította meg saját társulatát, amellyel a Rosas danst Rosast vitte színpadra. Művészeti tevékenységének középpontjában a zene és a tánc közötti kapcsolat áll, ezért szinte magától értetődő, hogy a különböző korok zenéi, művei felkeltették érdeklődését. Amikor 1992 és 2007 között a társulat a brüsszeli Monnaie-ben működött, Keersmaeker több operát is rendezett. A tánc és a szöveg alkotásai állandó elemévé vált. A közelmúltban készült előadásait képzőművészekkel, szobrászokkal folytatott közös munkája jellemzi. 1995-ben a Monnaie-val közösen alapította meg a P.A.R.T.S. iskolát.
Forrás: ITI Magyar Központ