Tréfa, cselszövés, civódás, szerelem, rang (és rangon aluliság), s természetesen az elmaradhatatlan boldogság. Fülbemászó dallamok, vérpezsdítő táncok, mesés operett Korláthy gróf udvarából. Szórakoztató történet elegáns körítéssel, a ráismerés erejével. Hiszen: „Nincs a kerek világon olyasmi, ami meg ne történt volna egy grófi kastélyban." Az alkotókkal beszélgettünk.
A Mágnás Miska egyik kuriózuma, hogy címszereplője és főszereplője a táncoskomikus, akit a Vörösmarty Színházban Fehérvári Péter alakít.
„– Kedvelem a figurát, erdélyi lévén közel is áll hozzám a karakter. Nagyvárosokban ritka az ilyen fogd meg, ereszd meg gyerek, vidéken gyakrabban látni hozzá hasonlót. A vérmérsékletéből, a hirtelen haragjából próbáltam építkezni, ő talán meg is ütné Marcsát, ha az a rafinált hölgy nem tudna minden egyes pillanatban bebújni Miska bőre alá szeretettel, kedvességgel. Ez a szépsége a viszonyuknak."
Péter úgy gondolja, a színész érző katona, akinek adottságai vannak, de azokat folyamatosan erősíteni, fejleszteni kell. Hiába van jó kondícióban valaki, nem könnyű egyszerre megfelelő technikával táncolni, énekelni, és közben figyelni a partnerre, a zenekarra, a fényekre. „- Egy dologért imádkozom a fennvalóhoz, hogy a hangom ne adja fel. De nem fogja!"
Fehérvári Péter és Bakonyi Csilla
Szűcs Gábor rendező azt mondja, az operettekkel kapcsolatban van egy nagy félreértés: sokan agyatlan, mulatós műfajnak aposztrofálják, holott merész és modern darabok, ma nagyon ritkán születnek ennyire szemérmetlenül pimasz művek.
„- A mi Mágnás Miskánk is az 1916-os, eredeti szövegkönyvre támaszkodik, amit ritkán vesznek elő a színházban. Szinte érzi az ember, hogy az akkori nézők a pillanatnyi ijedtségtől megborzongtak a szemtelen humorral tálalt, arisztokráciáról szóló paródia láttán." A rendező szerint minden politikai generációban - így ma is -, új arisztokrácia születik, a társadalom kasztosodik, és ez magában hordozza minden velejáróját.
„- A díszletet Bátonyi Gyuri tervezte, akivel már sok produkcióban dolgoztunk együtt, fél szavakból is értjük egymást. Kárpáti Enikő ruhakölteményeit eddig a távolból csodáltam, most is gyönyörűek lettek a jelmezek. Zádori Lacival, Lovas Gabival és Rácz Marcival az élen nagy tehetségű, kérlelhetetlenül szigorú és alapos zenei csapatról beszélhetek. Én hűséges típus vagyok, már velük is sok remek produkciót hoztunk létre. Koreográfusunk, Román Sándor egy élő legenda, ez az első közös munkánk, fantasztikus találkozásnak érzem."
Jelenet a Mágnás Miska című előadásból
Hasonlóan vélekedik Román Sándor is:
„- Minden rendezőnek van egy véleménye az adott darabról, Gábor világa hozzám elég közel áll. Szeretem, amikor minden kis pillanat kitalált, jól megcsinált és egymáshoz csiszolt. Az operettől az emberek elvárják a szórakoztatást, és nekünk mindent el kell követnünk, hogy a mondandó mellett ez is megvalósulhasson." A Mágnás Miska táncai nagyrészt folklóron alapuló, jelenetekhez kitalált lépésekből állnak, de a zenei evidenciákat (pl. keringő) is kiszolgálják. A koreográfia nem illusztráció, hanem mindig az adott dramaturgiai helyzetet erősíti, és a táncosokhoz mérten nincs megkönnyítve a színészek dolga. „- Nincs kímélet." – mosolyodik el az egyik táncpróba végén elégedetten a koreográfus.
Bemutató 2011. április 29-től a székesfehérvári Vörösmarty Színházban. Jöjjenek el, és nézzék meg, miért is jó az öreg a háznál...!
Fotók: Mayer András
Mágnás Miska
színlap
Miska FEHÉRVÁRI PÉTER
Marcsa BAKONYI CSILLA
Leopold, az inas KOZÁRY FERENC
Anasztázia ZÁVODSZKY NOÉMI
Nagymama MÉZES VIOLETTA
Pixi gróf TŰZKŐ SÁNDOR
Mixi gróf KELEMEN ISTVÁN
Korláthy gróf, Rolla apja VASVÁRI CSABA
Stefánia grófnő, Rolla anyja TÓTH AUGUSZTA
Rolla grófkiasasszony MAHÓ ANDREA/JUHÁSZ DIÁNA
Baracs mérnök KELLER JÁNOS
Eleméry gróf CRESPO RODRIGO
Weinberger GUTTIN ANDRÁS
Korláthy Gida VÉGH TIBOR
díszlettervező: BÁTONYI GYÖRGY
jelmeztervező: KÁRPÁTI ENIKŐ
dramaturg: KOVÁCS-COHNER RÓBERT
zenei vezető: RÁCZ MÁRTON
karmesterek: RÁCZ MÁRTON, ZÁDORI LÁSZLÓ, LOVAS GABRIELLA
korrepetitor: DREXLER VAJK, ASZÓDI ANETT
koreográfus: ROMÁN SÁNDOR
koreográfus asszisztens: FEHÉR ALEXANDRA
súgó: WEIL SZILVIA
ügyelő: VASS JÁNOS PÁL
produkciós asszisztens: BISCHOF ILDIKÓ
RENDEZŐ: SZŰCS GÁBOR
Forrás: Vörösmarty Színház