Ha én volnék Nóra...

Az évad utolsó bemutatójára készül a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház. Május 5-én 19 órától tekinthetik meg Ibsen klasszikusát, a Nórát Csurulya Csongor rendezésében, nagyszínpadon, stúdiótérben.

 

Henrik_Ibsen_56704q

Henrik Johan Ibsen
/1828-1906/

 

Ha én volnék Nóra,... kezdetű mondatoknak nincs értelme, mert egy előadásban, adott az, hogy milyen és ki Nóra. A hangsúly inkább az, hogy én vagyok-e ez a Nóra. A felismerés az azonosulással, mélyebb hatást vált ki, ezért Nóra csak egy van, de minden nőben megtalálható különböző mélységű érzelmi szinten.

Boldogok a lelki szegények... De azok akik időközben meggazdagodnak, tudatukra ébrednek, boldogtalanokká válnak? Minden jel arra mutat, hogy IGEN! Feladni kell adni mindent az önmegismerésért ahhoz, hogy ráébredjünk, kizsákmányoltak bennünket? Ha elveszik tőlünk azt, amiben a legjobban hiszünk, újrakezdhető az élet, vagy egyáltalán folytatható? /Csurulya Csongor, rendező/

 

Nóra az a tipikus női alak, aki megpróbálja a legmegfelelőbb családi modell látszatát fenntartani.

Nő, aki bár mindent megtesz családjáért, nem kérkedik vele, nem vár érte köszönetet vagy dicséretet, nem abban leli meg boldogságát, ha ő lehet a középpontban.

Ennek ellenére azt, hogy mi játszódik le Nórában, csak ő tudhatja igazán, a lelki vívódásai nem ábrázolhatóak. S bár már volt példa arra, hogy alternatívát nyújtottak, hogyan kellene Nórának folytatnia az életet, mi lenne a legmegfelelőbb számára, miután ráeszmél, hogy mégsem a családi lét a legideálisabb, szélsőséges lépésre szánja el magát.

Ibsen drámájában az jelenti a tetőpontot, mikor a főhősnő eljut arra a pontra, hogy már semmi nem képes visszatartani őt, elhagyja családját, és olyan útkeresésbe kezd, amelyben Én-je ki tud teljesedni.

A mai emancipált társadalomban egy ilyen lépés megtétele nem bír akkora jelentőséggel, mint amekkora súlya van Nóra számára, de ma is sokszor szembesülünk azzal az érzéssel, hogy életünk nem a megfelelő irányba halad, ezért megpróbálunk változtatni rajta, az áhított cél elérésének érdekében. Ebben a pontban látom annak lehetőségét, hogy a néző, mint szemlélő azonosulhasson Nórával, az ő sorsával, és ennek eredményeként merjen cselekedni, akármilyen nagy erőfeszítésbe is kerül. Az, hogy végül ki mit érhet el egy sorsfordító tettel, csak rajta múlik, a legfontosabb, hogy cselekedjen.

/Csomós Tünde Timea/

 

Henrik Ibsen: Nóra

Fordította: Németh László

 

Torvald Helmer, ügyvéd:  Szűcs-Olcsváry Gellért

Nóra, a felesége: P. Fincziski Andrea

Rank doktor:  Kulcsár-Székely Attila

Lindéné:  László Kata

Krogstad, ügyvéd: Tóth Árpád

 

Jelmez: Vidovenyecz Edina

Mozgás: Lőrincz József

Hang: Lőrincz József

Fény: Toásó István

Rendező: Csurulya Csongor

 

BEMUTATÓ: 2011. május 5.


nora_plakat_Q

 

forrás: Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely

süti beállítások módosítása