Beszámoló a Simándy József Énekversenyről. Első rész.
Április 27. és 30. között zajlott hazánk legnagyobb énekversenye, a VII. Országos - II. Nemzetközi Simándy József Énekverseny Szegeden.
A versenyt 1998-ban indította el nemzetközi hírű operaénekesnőnk, Temesi Mária (a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának tanszékvezetője) és Sinkó György operaénekes.
Íme néhány, azóta már befutott énekes - a teljesség igénye nélkül -, aki a korábbi Simándy-versenyek valamelyikén díjat nyert és akit itt ismerhetett meg a közönség: Rálik Szilvia, Schöck Atala, Rácz Rita, Kun Ágnes Anna, Fodor Bernadett, Kátai Natasa, Bretz Gábor, Cser Krisztián, Cseh Antal, Haja Zsolt, Balczó Péter...
***
Néhány alapinformáció a versenyről.
Az énekesek három kategóriában indulhattak. Az I. kategóriában az alap- és középfokú oktatásban résztvevő zeneiskolások, középiskolások és szakközépiskolások (csak magyar versenyzők), a II. kategóriában a főiskolai (Bachelor), valamint egyetemi képzésben résztvevő I-II-III. évfolyamos hallgatók (magyar és külföldi versenyzők), a III. kategóriában pedig az egyetemi képzésben résztvevő IV-V. évfolyamos, illetve a Master képzésben résztvevő I.-II. évfolyamos hallgatók, valamint a tanulmányaikat már befejezett, ifjú előadóművészek nevezhettek (utóbbinál is magyar és külföldi versenyzők, a korhatár: 35 év).
A szabályzat szerint a versenyen olyan fiatal énekesek indulhattak, akik klasszikus - komolyzenei hangképzésen alapuló - magánének tanulmányokat folytattak vagy folytatnak.
A versenyzők előbb a területi válogatókon mérettették meg magukat, az ott induló 170 jelentkező közül 119 énekes jutott tovább.
A döntő a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Fricsay Ferenc Hangversenyteremben zajlott, az ünnepélyes díjátadóra és a Gálahangversenyre pedig - idén először - a Szegedi Nemzeti Színházban került sor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar közreműködésével.
A díjazottak az alábbi összegű pénzjutalomban részesültek:
I. kategória
I. Díj: 100. 000 Ft
II. Díj: 75. 000 Ft
III. Díj: 50. 000 Ft
II. kategória
I. Díj: 200. 000 Ft
II. Díj: 150. 000 Ft
III. Díj: 100. 000 Ft
III. kategória
I. Díj: 400. 000 Ft
II. Díj: 300. 000 Ft
III. Díj: 200. 000 Ft
A fentieken túl számos különdíjat is kiosztottak.
A döntőre az énekeseknek az alábbi művekkel kellett készülniük:
- egy klasszikus szerző dala vagy áriája
- egy romantikus szerző dala vagy áriája
- egy XX. századi szerző műve
- egy szabadon választott dal vagy ária
- egy szabadon választott mű az alábbiakból: Caccini: Amarilli (Simándy József iránti tiszteletből), illetve egy Kodály, Bartók vagy Liszt mű.
A legutolsót kötelező volt előadni, a többiből pedig a zsűri választott, illetve a III. kategóriában egy művet a versenyző is.
A dalokat és áriákat kotta nélkül, eredeti nyelven, eredeti hangnemben, zongorakísérővel kellett énekelni.
A zsűri tagjai: Marton Éva operaénekesnő, tanszékvezető egyetemi tanár, a zsűri elnöke; Temesi Mária operaénekesnő, tanszékvezető egyetemi tanár; Csengery Adrienne operaénekesnő; Mariana Nicolesco (Románia) operaénekesnő; Gyüdi Sándor karmester, főigazgató (Szegedi Nemzeti Színház); Kerek Ferenc zongoraművész, dékán, tanszékvezető egyetemi tanár; Simándy Józsefné; Christian Carlstedt (Németország) casting menedzser (Bajor Állami Operaház); Erich Seitter (Ausztria) opera- és koncertmenedzser; Győriványi Ráth György karmester, főzeneigazgató (Magyar Állami Operaház).
(A zsűri tagjairól lásd részletesebben a cikk végén!)
***
Következzen a beszámoló az idei döntőről.
Napszaktól függően változott, hogy mennyien látogatták a versenyt. A terem olykor teljesen megtelt, de minimum 30-40 fő még éjszakáig is kitartott. A verseny ugyanis napi 8-10 órán keresztül zajlott, ami még a legelszántabbak számára is megterhelő volt - de megérte. Számos remek hangot, előadót ismerhettünk meg, köztük néhány olyan fiatal énekest, aki előtt nagy karrier állhat.
A zsüri tagjai a produkciók alatt jegyzeteltek és írásban pontoztak, csak néhányszor fordult elő, hogy Marton Éva, a zsűri elnöke egy-egy produkcióhoz szóban is hozzáfűzött valamit. Az adott kategória összes versenyzőjének meghallgatása után összesítették a pontszámokat, így alakult ki a végeredmény.
Már az I. kategóriában, a legfiatalabbak között is hallhattunk néhány nagyon ígéretes tehetséget. Ilyen volt mindenekelőtt a kategória győztese, a mindössze 18 éves bariton, Foki Dániel. Kora ellenére már "operai hang", és előadásmódját, stílusérzékét tekintve is meglepő érettségről tett tanúbizonyságot. A zsűri igencsak megdolgoztatta őt, mivel összesen négy művet kellett előadnia (Liszt, Kodály és Wolf dalai mellett egy áriát is a Don Giovanniból). Interjúnkból kiderül, hogy Foki Dániel a jövőben nem kisebb mesternél tervez továbbtanulni, mint a világhírű Thomas Quasthoff.
Interjú Foki Dániellel.
Mióta énekelsz és hol tanulsz jelenleg?
Öt éve énekelek, jelenleg a Szombathelyi Művészeti Szakközépiskolában tanulok Czeller Krisztina tanárnőnél. Két évvel ezelőtt az Országos Gregor József Énekversenyen második voltam, a Szent István Konzervatóriumban tartott Országos Szakközépiskolai Énekversenyen pedig a kategóriámban első helyezett lettem.
Már akkor is énekeltél áriákat?
A Gregor József Énekversenyen igen, a másik versenyen csak dalokat. Áriákat tényleg nem szoktak ilyen fiatalon énekelni, mert időt kell hagyni, hogy a hang kifejlődjön, de én akaratos voltam... Most már észhez tértem, és főleg dalokat tanulok.
A mostani döntőben négy művet is el kellett énekelned. Megterhelő volt?
Az ember úgy készül, hogy a zsűri akár mind az ötöt is kérheti. Azt hiszem, tesztelték a teherbírásomat.
Melyik produkciódat érezted a legjobbnak?
Talán a Wolf dalt. Régi darab számomra, és már begyakoroltam.
Milyen további művek állnak közel hozzád?
Leginkább „régizenész" vagyok. Főleg Bach, Händel, Mozart áriákat tanultam eddig.
Mik a további terveid?
Próbálok minél szorgalmasabban dolgozni ezen a pályán. Most leginkább az érettségire és a berlini felvételire koncentrálok A Hanns Eisler Főiskolára szeretnék bekerülni Thomas Quasthoffhoz. Már sikerült vele felvennem a kapcsolatot.
A kategória második helyezettje Horti Lilla szoprán lett. Igen bátran választott művet, mivel a kötelező Kodály-dal és Zerlina áriája mellett Júlia áriáját is elénekelte Bellini I Capuleti ed i Montecchi című operájából, ami kiválóan sikerült.
A harmadik helyezett Kiss Melinda szoprán lett, aki egy Kodály- és egy Verdi-dal mellett Lauretta áriáját is igen meggyőzően adta elő a Gianni Schicchiből.
Jómagam helyezésre számítottam Zalatnay Flóra Lili esetében is (Liszt- és Haydn-dalt énekelt, kiválóan), valamint kiemelném még Gyetvai Juditot, Viski Vandát, Nyakas Orsolyát, Ligeti Orsolyát (valamennyien különdíjat kaptak) és Nagy Anitát is.
Különdíjat kapott Gál Júlia (17 éves, a verseny legfiatalabb résztvevője), Gyarmati Zsófia, Horváth Csaba, Jánoshegyi Anna, Jőrös Andrea, Kristóf Réka, Schnöller Hedvig és Szabados Györgyi is.
További fotók az I. kategória versenyzőiről (válogatás)
*
A II. kategória versenyében már "majdnem kész" operai hangokat hallhattunk, jóllehet, itt még mindig csak a felsőoktatásban tanuló I-III. évesek léptek színpadra. (A dicsérő jelzők persze nem mindenkire vonatkoznak; hallhattunk gyengébb produkciókat is, és néhány olyat is - de csak néhányat -, ami egyáltalán nem volt méltó a verseny nagyon magas színvonalához.)
Az erős mezőnyben is a legjobbnak bizonyult Szemere Zita koloratúrszoprán. Már a Liszt- és a R. Strauss-dalnál is kiderült, hogy kiváló énekesnőt láthatunk. Harmadik versenyszáma előtt azért voltak kételyeim: félő volt, hogy Linda bravúráriája Donizetti Linda di Chamounix című operájából meghaladja egy ennyire fiatal énekes képességeit. Szemere Zita rácáfolt erre, tényleg bravúrosan énekelt, nagy tehetség.
Interjú Szemere Zitával.
Hol tanul jelenleg?
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanulok immár harmadik éve, a tanáraim Nádor Magda, illetve Gombai-Nagy Magda. Három évvel ezelőtt már indultam a Simándy Énekversenyen, de sajnos nem nyertem semmit. Elkövettem akkor azt a hibát, hogy a "nagy" Blonde áriát választottam, amit el tudtam énekelni, de az azért nem volt az igazi. Még nem tudtam a képességeimet jól felmérni. Azt megelőzően volt egy Szent István konzis verseny is, ahol második lettem, tizenhat vagy tizenhét éves voltam.
Operaelőadáson, színpadon fellépett már?
Sajnos nem, de nagyon vágyom már rá! Jó lenne már nemcsak a zongora mellett állva énekelni. Nekem nem az a fontos, hogy híres legyek, csak az, hogy színpadon énekelhessek.
A most hallott Donizetti áriát mióta énekli?
Nemrégen tanultam meg, most adtam elő másodszorra, először egy Idősek Otthonában mutattam be. Nincs még annyira a torkomban, mint például a Liszt-dal, amit 3-4 hónapja énekelek.
Kockázatos volt ezt az áriát választani.
Igen, bár mivel koloratúrszoprán vagyok, számomra elsősorban nem a magas hangok jelentik a nehézséget. Jól sikerült az ária, de jobban is el tudtam volna énekelni. Kiszáradt a torkom és azt hittem, hogy a versenyen nem illik vizet inni. Már tudom, hogy nem így van, mások is megtették.
Tervei?
Remélem, hogy felvesznek a Master képzésre, a Zeneakadémia opera szakára.
Kiválóan énekelt a második helyezett szlovák mezzoszoprán, Balgová Gabriella is; egy Liszt-dal mellett Csajkovszkij Az orléans-i szűz című operájából és Mozart Titusz kegyelméből énekelt egy-egy áriát.
A harmadik helyezett egy szegedi egyetemista, Kiss András basszbariton lett, teljesen megérdemelten. Nem csak erős, magabiztos hang, de rendkívüli szuggesztív előadó is, nagyon jó színpadi érzékkel. Rossini Hamupipőkéjéből énekelte Don Magnifico áriáját (a buffo szerepek különösen jól állnak neki), valamint egy Liszt-dalt és egy áriát a Figaro házasságából.
A magam részéről ki szeretném még emelni Vincze Klárát (bravúros volt a Hamupipőke áriája), Ruszó Alexandrát (igazi "tűzzel "énekelt), Sárközi Xéniát (az A csitári hegyek alatt különösen szép volt), és Sellei Etelkát (ők valamennyien különdíjasok), valamint Krum Enikő szenvedélyes előadását, de jól énekelt Breinich Beáta, Illés Gabriella, Kersák Edina és Szélpál Szilveszter is.
További fotók a II. kategória versenyzőiről (válogatás)
*
Ezek után következett a III. kategória versenye, benne az egész verseny legkiemelkedőbb előadójával (a kategória győztesével). Az erről szóló beszámolót a következő cikkben olvashatják.
Csák Balázs
A zsűri tagjai:
KS. Prof. Dr. Honoris causa Marton Éva
- a VII. Országos II. Nemzetközi Simándy József Énekverseny Zsűri elnöke
Budapest / Magyarország
Operaénekesnő - Kossuth díj, Bartók-Pásztory díj
Tanszékvezető, egyetemi tanár - Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapest (LFZE)
Énekes Mesterkurzusok oktatója
Prof. Dr. Temesi Mária
- az I. Országos Simándy József Énekverseny Alapítója (1998)
- az I. és II. Nemzetközi Simándy József Énekverseny Művészeti vezetője (2008, 2011)
Budapest, Szeged / Magyarország
Operaénekesnő, Magyar Állami Operaház Budapest - Liszt díj, Bartók-Pásztory díj
Tanszékvezető, egyetemi tanár - Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Énekes Mesterkurzusok oktatója
Prof. Csengery Adrienne
Budapest, Szeged / Magyarország
Operaénekesnő - Liszt díj, Érdemes művész, Kiváló művész
Dal- és oratórium, Kamaraének, Idegen nyelvű éneklés - Szegedi és Debreceni Tudományegyetem
Zeneművészeti Kar, a Magyar Zenei Tanács tiszteletbeli elnöke
Énekes Mesterkurzusok oktatója
Simándy Józsefné
Prof. Dr. Mariana Nicolesco
Bukarest / Románia
Operaénekesnő - UNESCO Érem Kiemelkedő Művészi Tevékenységéért
Az UNESCO Béke Díjas Művésze; Díj Európa Kultúrájáért
Hariclea Darclée Nemzetközi Fesztivál és Énekverseny Alapítója és Elnöke
Énekes Mesterkurzusok oktatója
Gyüdi Sándor
Szeged / Magyarország
Karmester - Liszt díj
Főigazgató - Szegedi Nemzeti Színház
Művészeti vezet_ - Szegedi Szimfonikus Zenekar
Prof. Dr. Kerek Ferenc
Szeged / Magyarország
Zongoraművész - Liszt díj, Weiner Leó díj, A Magyar Felsőoktatásért díj
Dékán, Tanszékvezető egyetemi tanár - Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Zongora Mesterkurzusok oktatója
Christian Carlstedt
München / Németország
Casting menedzser - Bajor Állami Operaház
Erich Seitter
Bécs / Ausztria
Opera- és koncertmenedzser - Opera4u Bécs
Győriványi Ráth György
Budapest / Magyarország
Karmester
Főzeneigazgató - Magyar Állami Operaház Budapest
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának elnök-karnagya