A Szputnyik is elkezdte színházi nevelési programját, amelynek első állomása egy osztályterem színházi előadás lesz Szophoklész Antigonéjából Gigor Attila rendezésében. A darabot egy alkalommal felnőttek is megnézhetik.
A közös gondolkozás kezdetén és a darab/témakereséskor Gigor Attila számára a legfontosabb az volt, hogy a diákokkal az előadás során és az előadás kapcsán az önálló gondolkodásról beszéljenek, arról hogy legyen saját véleményünk, gondolatunk, ne hagyjuk hogy a számtalan kívülről jövő impulzus befolyásoljon minket. Így esett a választás az Antigonéra, amellyel iskolai kötelező olvasmányként mindenki legalább életében egyszer találkozik. A szöveg „újrafordítására”, közérthetővé tételére Máthé Zsoltot kérte fel a Szputnyik, miközben az eredeti szöveget vizsgálva és különböző fordításokat összevetve Karsai Györggyel is konzultáltak.
A Szputnyikosok és a diákok
“Március elejétől fokozatosan próbáltuk magunkat az iskolai környezethez szoktatni. Az elemzőpróbákat még „rendes” színházi környezetben tartottuk, viszont ebben az időszakban próbáltunk minél több osztályterem színházi előadást és színházi nevelési (TIE) programot megnézni, hogy pontosan lássuk, mibe vágtuk a fejszénket. Így jártunk a Kolibri Színház előadásain és a Kávánál. A rendelkező próbákat viszont már muszáj volt megfelelő környezetben tartani, így a szomszéd iskolából szereztünk zöld táblát és padokat, hogy egy osztálytermet imitálhassunk a Szputnyikban. És minden egészen máshogy hatott a tanári asztal perspektívájából! Aztán megérkezett Matkó Tamás, és az Antigoné zenés előadássá változott. Az világos volt, hogy a kardalok helyén slágerek lesznek egyéni, a társulatra szabott hangszerelésben, de a projekt egyre nagyszabásúbbá vált, és osztályterem ide vagy oda, bekerültek a gitárok, a dob, a cin, a tangóharmonika, a fuvola…végül kikerült viszont a vuvuzela. Mikor úgy éreztük, hogy az előadás már áll a lábán, elhívtuk Végvári Viktória színházpedagógust, hogy segítsen kitalálni nekünk az előadás feldolgozó foglalkozását. Elkészült egy első változat, melyben a színészeknek is aktív szerep jut, most pár előadás után ezt csináljuk majd, aztán igyekszünk fejlődni, minél több mindent kipróbálni. És közben eljött hozzánk a Szputnyikba két tesztcsapat: páran a Szent István Gimnáziumból és egy másik alkalommal vegyesen az Illyésből, az AKG-ból és a Károliról. Március 20-án pedig…debütált az előadás és a foglalkozás is! Átestünk a tűzkeresztségen! Túléltük és nagyon jó élmény volt” – számol be a Szputnyik saját blogján.
Háy Anna a diákokkal
Egy alkalommal felnőtteknek is bemutatják az Antigonét, mivel az osztálytermi előadásokra nincs lehetőség felnőttként bemenni, hiszen fontos, hogy a diákok „otthon”, saját környezetükben, idegen külső megfigyelők nélkül nézhessék meg az előadást. A Bálint Ház – R16 Pódium felkérésének eleget téve május 20-án este 6-tól megnézhetjük. Utána, drámafoglalkozás helyett beszélgetést tart a csapat, ahol a próbafolyamatról, a koncepcióról, iskolai tapasztalataikról és céljaikról mesélnek az érdeklődőknek.
Fábián Gábor, mint Kreón
Szophoklész: Antigoné
Trencsényi-Waldaphel Imre fordítása alapján a szöveget átdolgozta Máthé Zsolt
Antigoné: Hay Anna
Kreón: Fábián Gábor
Iszméné: Pető Kata
Őr: Lajos András
Haimón: Szabó Zoltán
Karvezető: Jankovics Péter
Teiresziász: xxx
zenei vezető: Matkó Tamás
dramaturg-foglalkozásvezető: Róbert Júlia
drámapedagógiai konzultáns: Végvári Viktória
produkciós vezető: Tóth Péter
rendezőasszisztens: Nagy Benedek
rendező: Gigor Attila
Jegyrendelés: jegy@fugeprodukcio.hu, +36 30 932 5650
Online jegyvásárlás: http://www.fugeprodukcio.hu/jegyvasarlas-online
Az R16 Pódium teljes programja: http://www.r16podium.com/