Egy hét múlva mesebemutatót tartanak, néhányszor még látható a Mágnás Miska is a Hevesi Sándor Színházban. Besenczi Árpád igazgató és Sztarenki Pál főrendező a lassan véget érő évadjával összességében elégedett, úgy érzik kinyitották a kapukat, és mellesleg nem emberevők. Lapszemle.
"Amit terveztünk, vállaltunk, nagyrészt teljesítettük, ami kimaradt, annak anyagi okai vannak. Bármennyire igyekszünk, tény, a színházaknak, nem csak a miénknek, meg kell gondolniuk minden fillért" – nyilatkozta Besenczi Árpád a Zalai Hírlapnak, aki elárulta a premierek utáni fogadások veszélybe kerültek.
Nullán zárnak
"Abszolút értékben a legtöbb bevételt eddig a felnőtt, az ifjúsági és az általános iskolai bérletben is szereplő, tehát legtöbbször játszott Liliomfi című előadás hozta, de ezzel még versenyezhet a Mágnás Miska. A másik sikeres produkció a Primadonnák című bohózat volt, melyet minden alkalommal telt ház előtt játszhattak a művészek, vagyis a fajlagos bevétele ennek az előadásnak a legkedvezőbb. Persze a Mágnás Miska ezzel is versenyben van még. Nem lubickolhatunk a pénzben, de ez az évad anyagilag több saját bevételt hoz, mint az előző, igaz, több a produkció és többet is játszunk mint a múlt évadban. Vannak ugyan nehézségeink, de a meghozott intézkedéseknek hála, reményeink szerint ezt az évet is „nullán” zárjuk majd. Ha teljesen a jegybevételből szeretnénk megélni, a jegy- és bérletárakat ötszörösére kellene emelnünk" - árulta el Szabó József gazdasági igazgató. Igaz, 2008-hoz képest 80 millió forinttal csökkent a központi támogatás, de még mindig ez a leghangsúlyosabb tétel a színház költségvetésében. Tavaly már a társasági adókedvezmény is segített: 45 millió forintot jelentett a kasszában.
Kiss Ernő és Pap Lujza a Primadonnák egyik jelenetében (Fotó: Pezzetta Umberto)
8000-rel több a néző
Arról számolt be, hogy nyolcezerrel nőtt a nézőszámuk, és hogy megállítják az utcán, mondják, jönnek jövőre is. A direktor elmondta, képet kaptak a nézői igényekről, "nem is mentek az alá", fontos klasszikussal, a Cseresznyéskerttel kezdtek, de a Minden jót, Elling! és a Portugál is a szakmailag, művészileg fontos bemutatók közé tartozott. Ugyanakkor a sikerdarabok – Mágnás Miska, Primadonnák – is vállalható minőséget jelentettek. "Úgy érzem, a fenntartók is értékelik az eredményeinket, szükségünk is van a támogatásra, hiszen ahhoz, hogy megszülessen a látvány- és hangzásvilág, nem mehetünk egy szint alá" - mondta Besenczi.
Nem vagyunk emberevők
"Úgy érzem, kinyitottuk a kapukat, ennek egyik üdítő momentuma volt a költészet napi köztéri akciónk, amit a Zalai Hírlap kezdeményezésére vállaltunk. A hagyományos programokat, köztük a Falujárást őrizzük. Azt szeretném, ha fontos ügy lenne színházba jönni, ha beszélnének arról az emberek, amit láttak, ha egymásnak ajánlanák bemutatóinkat. Az évad egyik legfontosabb élménye számomra, hogy a társulat mindinkább összekovácsolódik, mindenki a munkára koncentrál, látja, hogy nem vagyunk emberevők, ahogy épp a Zalai Hírlap hasábjain fogalmaztam, amikor a színház élére kerültünk" - utalt a kezdetekre az igazgató, aki ellen a "régi" társulat nyílt levélben tiltakozott, hiszen a zalaegerszegi közgyűlés kulturális bizottsága a szakmai bíráló bizottság és a színház kollektívájának döntése ellenében javasolta az igazgatói posztra. "Óriási veszélyforrás ilyen periódusban vezetői tapasztalattal, belső támogatottsággal nem rendelkező személyeket állítani a város és a megye kulturális életét alapvetően és hosszú távon befolyásoló létesítmény élére. A Hevesi Sándor Színház nem eshet a vezetői tapasztalatlanságnak, a bizalom hiányának, egy minden ízében szakmaiatlan, politikai döntésnek áldozatául" - fogalmazott a színház kollektívája.
Besenczi Árpád
"A lét a tét, mi?"
"Monteccuccoli jut mostanában mindig eszembe. Az, amit a háború és a pénz összefüggéséről mondott... Most nem háborúzúnk, de mégis..." - folytatta Sztarenki Pál. "A lét a tét, mi? – toldotta meg a mondatot Besenczi Árpád. "A küzdelem a minőségi színház megtartásáról szól. Úgy tartjuk, Dante kihagyta a pokolból a legszörnyűbb bugyrot, az üres nézőteret. Ezt mi is el akarjuk kerülni, eddig szerencsére nem tapasztaltuk meg. A feladat a működőképesség megtartásán túl az, hogy a színház minőségi szempontból arra a polcra kerüljön, amit megérdemel. Azt hiszem, a megye és a város egymásra talált, a támogatás nem képezi vita tárgyát" – közölte Sztarenki, aki hozzátette, vissza kellene adni a társulatnak azt a 25 százalékot, amit kénytelenek nélkülözni egy ideje a fizetésükből. A színház két vezetője ezután a kitűnőre becsült kollektív teljesítményből kiemelte Wellmann György, Tánczos Adrienn, Urházy Gábor László, Farkas Ignác, Ecsedi Erzsi, Kiss Ernő, Hertelendy Attila, Bellus Attila színművészek munkáját.