A nemrég alakult Magyar Operaénekesek Egyesülete vitatja az Operaház vezetőségének állítását, miszerint az évad szereposztásaiban 92 százalékos a hazai művészek aránya. Győriványi Ráth György, az Operaház megbízott főzeneigazgatója reagálásában közölte: tisztában van azzal, hogy az Operaház közalkalmazott magánénekesei nem fogadják kedvezően a változásokat az intézményben.
"Néhány hete végre megjelent az Operaház honlapján a jövő évad műsorterve, amelyből az derül ki, hogy az évadban 146 operaelőadás lesz, 19 különféle produkcióból 11-ben lép fel 26 külföldi vendégművész, 30 szerepben (néhányan több szerepet is kaptak), összesen 103 alkalommal látható-hallható" - írta a Magyar Operaénekesek Egyesülete. Úgy látják, valóban számos hazai énekes fordul meg az Operaház színpadán, de ahogy az a műsorfüzetben is nyomon követhető, összesen hét olyan művész szerepel, akinek 20 felett van az évi előadásszáma, a többiek átlagos előadásszáma évi öt és tizenöt között mozog.
"A házban több mint húsz éve létszámstop van. Ez idő alatt sok fiatal tehetség nem tudott bekerülni a dalszínházba, hiszen nem volt fluktuáció. Elsőrangú énekesek, a középgeneráció számára nem volt bejutási lehetőség a társulatba közalkalmazottként. Többen közülük külföldön dolgoznak, tehát nem tudnak több feladatot vállalni a budapesti operában. Általában azok panaszkodnak, akiknek az Ybl-palotán kívül nincs vagy kevés az elfoglaltságuk" - hangsúlyozta reagálásában Győriványi Ráth György.
Mint kiemelte, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója nem feltétlenül felelős a közalkalmazottak teljes foglalkoztatásáért, az a dolga, hogy a legjobbakat kérje fel egy-egy szerepre. Hozzátette: a "szabad kapacitás" lekötéséért, akárcsak a hangi állapot karbantartásáért ki-ki maga felelős, és más magyarországi együtteseknél, menedzserek segítségével bizonyára találni munkát. "Ezzel a vendégénekes létszámmal Magyarország még mindig unikális: nincs európai operaház, ahol ennél kevesebb lenne a vendég" - mondta, és példaként említette a nagy német színházakban éneklő, bár Magyarországon világsztárnak egyelőre nem számító Thomas Mayert, akit Wotan szerepére kért fel.
Győriványi Ráth György kitért arra, hogy az Operaház alapító okiratában szerepel a koncertszervezés is, "a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának ez elhivatottsága. Egyelőre pedig csak hangversenyekre hívható első osztályú vendégkarmester, mert operaelőadásokra több próba időre lenne szükség".
A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnöksége előzőleg arról számolt be, hogy évi 20 előadással egy magyar énekes éppen csak szinten tudja tartani magát, mert ha elosztjuk tíz hónapra a fellépések számát, a legjobban foglalkoztatott magyar művészek is havonta csak kétszer lépnek közönség elé. Arra is felhívták a figyelmet, a magánénekesek közül a kevesebb előadásszámra hivatkozva jó néhányan egyetlen előadást sem kaptak. "Ha nem tudja foglalkoztatni a munkáltató a dolgozóit, miért hív javarészt középkategóriás külföldi énekeseket a közepes és kisebb szerepekre, ahelyett, hogy a saját művészeit foglalkoztatná?" - kérdezte az elnökség az egyesület tagsága nevében. "Például a karácsonyi Bohémélet-előadásban Schunard-tól és a kisebb szerepektől eltekintve csak külföldiek vesznek részt. Természetesen nagyon örülünk, ha világhírű külföldi művészek lépnek fel" - jegyezték meg.
Az előadások teljes száma a következő évadban lényegesen kevesebb az ideinél. 303 este helyett 226 alkalommal láthat a közönség opera és balett előadást. Ennek részben az az oka, hogy az Operaház teltházas napjain, amikor a legtöbb jegyet lehet eladni - bérletszünetben is - operaelőadásokra, péntekre, szombatra és vasárnapra szimfonikus koncerteket szerveznek.
A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnökségi tagjai úgy látják, hogy a színház irányítóinak a hibás döntéseket korrigálniuk kellene a felsorakoztatott érvek alapján, hogy az Operaház jól bevált hagyományaihoz híven a saját munkaerőit felhasználva, kevesebb anyagi ráfordítással ugyanolyan, olykor esetleg jobb színvonalat tudjon produkálni magyar színpadon magyar művészekkel.