Hamarosan, azaz július 20. és 24. között sor kerül a Thealter Fesztiválra Szegeden, melynek keretében ingyenes mozgástréningen vehetnek részt az érdeklődők. Már lehet jelentkezni az ausztráliai születésű koreográfus, Trefeli József, a kortárs táncos Varga Gábor és Grotowski egykori színészeinek tanítványa, Liszkai Tamás workshopjaira.
Trefeli József-Varga Gábor tréning
"Az ausztráliai születésű Trefeli József visszajáró vendégünk, a Szovjetunióban született Varga Gábor első ízben jár nálunk. Mindketten kortárs táncosok, koreográfusok, és mindketten fontosnak tartják, hogy kapcsolatban maradjanak Magyarországgal, magyar gyökereikkel, a magyar tánc tradícióival. Szabadtéri előadásuk mellett két alkalommal várják azokat, akik nem csak nézni szeretik a táncot, de szívesen meg is mozgatják tagjaikat" -ajánlja a workshopot a Thealter.
Helyszín: 2011. július 22-23., naponta 14.00-15.00 óra, Millenniumi Kávéház
Jelentkezés a helyszínen.
Trefeli József a Thealteren
2. Test-hang tréning – Zygmunt Molik metódusa alapján
"A vállalkozó szelleműek egy igen izgalmas utazást tehetnek a partitúrává kapcsolódó hangok és gesztusok segítségével, Liszkai Tamás vezetésével. A Jerzy Grotowski nyomán elinduló jelentkezőknek színészi előképzettségre nem, nyitottságra és fegyelemre, spontaneitásra és koncentrációra azonban szüksége lesz" - olvasható a Thealter honlapján.
Helyszín: 2011. július 20-23., naponta 10.00-13.00 óra, Millenniumi Kávéház
Jelentkezni lehet: előzetesen a maszk@maszk.hu e-mail címen, vagy személyesen július 20-án, hétfőn 10 órakor a helyszínen, mely egyben az első tréning időpontja.
Maximális létszám: 12 fő!
Jerzy Grotowski legendás színházi korszakának, az opolei-wrocławi időszaknak egyik jelentős felfedezése volt az ún. ideogrammák megtalálása a színész technikájában. Grotowski állítása szerint a színész munkájának folyamata olyan ideogrammák – hangok és gesztusok – rendszerére épül, amelyek egyetlen jelben számos asszociációt idéznek elő egy emberi közösség pszichéjében. Ezáltal kapcsolatban vannak egy közösség archetípusaival is. Lényegében olyanok, mint az ókori hieroglifák; dekoratív, művészi jelek, mégsem önálló képek, önmagukban nincsen jelentésük, csak egymás mellé helyezve kapnak értelmet. Kombinációikból azonban épp annyira gazdag nyelvi formák születnek meg, mint amilyen gazdag lehet bármely írott vagy beszélt nyelv. A színészi játék esetében ez a partitúra.
A műhely ilyen ideogrammákat keres a jelentkezők testen és hangon végzett munkájában, hogy létrejöhessen belőle egy rövid színészi partitúra, mely elemi formában számos képzetet tud előidézni azokból, akik érzékenyek és figyelmesek a jelekre. Jeleken keresztül közös nyelv-alkotás, mely egyszerre mesterséges és művészi. Az ideogrammák a bennünk létező formák keresése. Önmegfigyelés és kifejezőkészség. Kapcsolat a test és hang technikai elemeivel és elemi technikáival. És ennyiben kapcsolat emberek közt is: az egyik mindig formál és kifejez, a másik mindig befogad. Az ideogrammák spontán születnek meg; a rendezésükhöz fegyelem és szabályok kellenek, akár egy nyelvnél.
„A műviség kidolgozása gyakran saját organizmusunk keresésén alapul olyan formákért, melyek kör-vonalazzák, amit érzünk, még ha valósága egyelőre el is kerül minket. Elfogadjuk, hogy ezek a formák már léteznek, sőt tökéletesek az organizmusunkon belül. Itt a cselekvésnek egy olyan típusát érintjük, amely mint művészet inkább található meg a szobrászatban, mint a festészetben. A festészet színeket ad hozzá az alkotáshoz, a szobrász ellenben elveszi azt, ami elrejti a formát, amely már ott van a kőtömbben, vagyis inkább lefejt, ahelyett, hogy rárakna. A mesterségesség kutatása ezen a ponton megkíván egy sor olyan jellegű gyakorlatot, amely által a test minden egyes részére egy kisebb partitúrát dolgozunk ki. Mindenesetre a döntő elv a következő marad: ahhoz, hogy minél jobban felismerjük, ami el van rejtve bennünk, a külső fegyelemnek a legszigorúbbnak kell lennie a ’többlet’-ben, a felfedezésben, önmagunk megértésében, vagyis a formában, a műviségben, az ideogrammában, a jelben. Ebben áll a kifejezőkészség valódi alapja.” Jerzy Grotowski: A színház új testamentuma
Liszkai Tamás
A Παραstudio elnevezésű amatőr színészpedagógiai műhely projektvezetője és színjátszója. Teológiából doktorált. 2002 óta vesz részt amatőr színjátszó akciókban, misztériumjátékokban és színpadi előadásokban. Tanítványa volt Grotowski egykori színészeinek, Rena Mireckának és Zygmunt Moliknak. Dolgozott együtt Wrocławban Przemysław Błaszczakkal és Ewa Pasikowskával, a Grotowski Intézet keretei közt működő Teatr ZAR színészeivel, valamint Párizsban Sabine D'Halluinnal és Nicolas Mege-vel, a La Compagnie Les Toupies munkatársaival. Jelenleg a wrocławi Grotowski Intézet ösztöndíjas munkatársa. Állandó munkatársa Punk Mária, drámapedagógus, rendező.
BŐVEBB INFORMÁCIÓ A Facebookon.