Vibrált jelenlétében a színpad- Tolnay Klárira emlékezünk

Július 17.-énTolnay Klári születésének 97. évfordulóját ünnepeljük. Ez alkalomból 3 részes sorozattal emlékezünk a színésznőre, melynek következő fejezetében szót ejtünk arról, miként látta Tolnayt a közönség, és milyen program kínálkozik rajongóinak. Az összeállításunkban szereplő filmtöredékekből pedig kiderül, Tolnay Klári nem szólt teljesen igazat, amikor azt énekelte: Meguntam az életet. 

A Nógrád megyei Mohorán éppen tizenegy éve létesült a Tolnay Klári Emlékház. Mindenkit szeretettel várnak, aki tisztelegni szeretne a színésznő emléke előtt. Az egyik szobában öt éve színpadot állítottak fel, s rendszeresen tartanak színielőadásokat, koncerteket, filmvetítéseket.cA múzeum létrehozója, Balla István iparművész ennek kapcsán elárulta, a mohoraiak mindig is nagyon büszkék voltak községük híres szülöttére. Ez az igény hívta életre a Tolnay Klári Alapítványt, amely a művésznő hagyatékának megóvását és ápolását tűzve ki célul, és 2000-ben megnyitották az emlékházat. Balla István elárulta, az emlékhelyet az alapítványon keresztül (egyszázalékos adófelajánlások, tagdíj, pályázatok) és a belépőjegyekből befolyó pénzből tartják fent. Úgy látja, egy ilyen típusú intézmény akkor tud megfele­lően működni, ha minél szélesebb közönséget képes megszólítani, szerinte egy emlékhely az állandó tárlatával önmagában nem elég vonzó ahhoz, hogy sokan látogassák. 

(Zsigmond Nóra: Mi marad meg a színészből? Magyar Hírlap)

Az idei programok>>>tolnay_dediklt

Az Emlékházban is megtalálható egy ritka kincs: a fiatal Tolnay Klári egyik ismert és népszerű sztár-fotója. Ráadásul dedikálva. Ilyen képek kapcsán eltűnődöm: vajon abban a percben, amikor a fotós masinája elkattant, mire gondolt az ifjú sztár? Gondolt-e arra, hogy õ majd Júlia lesz, Nóra és Blache a Vágy villamosában? A magyar filmek sztárja közel 40 éven át?- így idézi meg Tolnay Klári alakját egy olvasónk.

"Alakja hozzátartozott kamasz éveim színházi élményeihez. Ahogy Eddit kérleli a Pillantantás a hídról c. darabban, hogy engedje el békésen a lányt, a megsebzett feleség és az aggodó szerelem szimbóluma volt. Õ volt a Vágy villamosá-ban nagyszerű partnerei mellett az a színésznő, aki miatt hónapokra előre nem lehetett jegyet kapni az előadásra, és aki miatt 40 éve nem néztem meg más szereposztásban a darabot. Õrzöm annak az estének az emlékét. Láttam vígjátékok kedves anyaszerepeiben - " Hattyú", " Sosem lehet tudni" - egy csipetnyi szentimentalizmust vitt a poénok közé, ezért volt több, mint vígjátéki színésznõ. Aztán Estellaként Sinkovits Berlioza mellett ismét megtanultam, hogy van sírig tartó érzés, és" Õk tudták /tudják /, mi a szerelem". Nehezen viselte az öregedést, soha nem akart megöregedni, igazi nõ volt. Akkor is, amikor lassan elfogyott a színpadról. De eljátszotta Maude-t, akit képes egy húszéves fiú rajongva szeretni, Gizát, a tolókocsihoz kötött idõs hölgyet, aki élete végén rájön, hogy az igazi életet huga, Orbánné élte, mert szabadra merte engedni az érzelmeit. És élete színpadán bölcs asszonyként Szerémy grófné jelmezében nagymamaként és egykori szerelmesként fogadta az utolsó nagy siker virágait. Számára a játék volt az igazi boldogság. Ahogy Gobbi Hilda születésnapján énekelte:

Mert a boldogság, a boldogság egy hálás, jó szerep,
A boldogság,ha érzed azt,hogy a közönség szeret.
Mert a boldogság,a boldogság az igazi nagy siker,
Amig élsz, amíg élsz a tapsot

Nem felejted el.
Nem felejtem el" - elevníti fel egy másik rajongó.

                                Tamássy Zdenkó -  Bródy János: Boldogság

Tolnay Klári előadásában

Egy kis édes félhomályban c. dal az Egy csók és más semmi c. filmből. 1941.

                                     Jávor Pál és Tolnay Klári nagy jelenete

Tolnay Klári a 30-as években tűnt fel. A Meseautó c. film nemcsak ismertséget hozott számára, hanem új nevet is.

Tolnay Klári így idézi fel a történetet: "Gaál Béla, a film rendezője kora tavasszal, még a vígszínházi jelentkezésem előtt többszöri figyelemre méltatott. Ez abból állt, hogy alaposan kikérdezett és meghívott magán filmiskolájába. Emlékszem, ott egyszer a nevekről is szó esett. A könnyen megjegyezhető, magyaros hangzású családi neveket kedveli a közönség - mondotta, majd kifejtette: bizonyos szerepkörökben nélkülözhetetlen a választékos keresztnév.

A Rózsi cselédlányhangzású. Ellenkeztem: a Rózsi szép név, igaz, Mohorán minden második tehenet így hívnak. Aztán engedtem: szólítsanak ezentúl Klárinak."

Tolnay Klári - Meguntam az életemet... részlet A Katyi c. filmből 1942.

                                        

Bilicsi Tivadar: Mondja, mit ordít itt maga?

Tolnay Klári: Én nem ordítok, hanem énekelek.

Tolnay Klári énekel a Férfihűség  című filmben (1942.)

Filmbeli partnere Páger Antal volt, kettősük sok más filmben felbukkant. (Nem ér a nevem, Pacsirta, Utószezon)

           Trópusi éj

Tolnay Klári utoljára a Nagymamában lépett színpadra. Így emlékezik vissza egyik rajongója a Mennyi Páholyban:

"Sovány volt és törékeny, és mégis vibrált jelenlétében a színpad. Minden mondatából a bölcs szeretet áradt. Megvártam a színészbejárónál, hogy ismét lássam közelről. Meleg sállal a fején, felhajtott gallérral, egyáltalán nem nagyasszonyosan, hanem gyengén és támogatásra szorulóan szállt be az autójába. A sofőrje és mindenese kinyította előtte az ajtót, segített beszállnia, és a kocsi lassan tovagördült. Néhány nappal később olvastam az újságokban, hogy ugyanez a sofőr találta meg keresztrejtvénnyel a kezében. Még halálában is a titkot kereste."

 

Tovább a Tolnay KIári fórumra >>>

 

Forrás: Mennyei páholy

süti beállítások módosítása