A Los Angeles Times hétfői számában látott napvilágot a bejelentés, amely szerint a Los Angeles-i Opera törölte a négy novemberi Bánk bán-előadást, mivel a magyar partnerekkel nem tudtak időben olyan megállapodást elérni, amely találkozott volna valamennyi művészeti elvárásukkal, és megfelelt volna az opera jelentőségének. "A magyar kormány elkötelezett a Bánk bán amerikai előadása mellett, és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) kultúráért felelős államtitkársága azon dolgozik, hogy Erkel Ferenc művét jelentőségéhez méltó körülmények között lehessen bemutatni az Egyesült Államokban" - közölte a szaktárca.
A NEFMI szerdai közleménye szerint egyetértenek a Los Angeles-i opera vezetőségének azzal a véleményével, hogy a bemutatóról szóló elképzelés bejelentése óta eltelt idő nem volt elegendő ahhoz, hogy megszülessen az a keret, amelyben művészileg és pénzügyileg is biztosított az erre szánt közpénzek rendeltetésszerű felhasználása. "Egyúttal üdvözöljük a Los Angeles-i Opera azon bejelentését, hogy továbbra is nyitottak a Bánk bán valamelyik következő évadban történő bemutatására, és a kulturális kormányzat mindent megtesz annak érdekében, hogy az összes körülmény tisztázását követően az előadás megfelelő minőségben megvalósuljon" - hangsúlyozza a kommüniké.
Kitér arra is, hogy Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter kezdeményezésére a washingtoni magyar nagykövetség munkatársa július 15-én, pénteken felvette a kapcsolatot a Los Angeles-i Operával. Christopher Koelsch, az opera ügyvezető igazgatója hétfőn hívta vissza a nagykövetség munkatársát, aki ekkor megerősítette a magyar kormány egyértelmű elkötelezettségét az előadás megvalósulása mellett.
Szőcs Géza és Placido Domingo
Szőcs Géza államtitkár sem temeti a produkciót. "Annyi anyagi és szellemi energiát öltünk a bele, hogy ennek meg kell valósulnia, ha nem novemberben, akkor később" - mondta a Népszavának a politikus. Úgy látja, valóban elhúzódtak a tárgyalások, melyeket ő személy szerint igyekezett gyorsítani, de tudomása szerinte olyan állapotban volt a megállapodás előkészítése, hogy a tárca egy-két napon belül utalta volna a szükséges összeget a színháznak.
Plácido Domingo, az LA Opera főigazgatója a Los Angeles Times-ban megjelent közleményében azt írta, hogy hónapokon keresztül dolgoztak együtt a lehetséges magyar partnerekkel a produkció megvalósítása érdekében, ám "képtelenek voltunk időben olyan megállapodást elérni a Bánk bán-előadására, amely találkozott volna valamennyi művészeti elvárásunkkal és megfelelt volna az opera jelentőségének".
A lapban megszólalt Stephen Rountree, az LA Opera vezérigazgatója is, aki arról beszélt, hogy a Bánk bánt elsősorban a magyar produkciós cégnek kellett volna finanszíroznia, beleértve a jelmezek magyarországi elkészítését is. "A producerek nem tudták időben összeszedni a szükséges pénzt, valamint a többi produkciós elemet a tervezett bemutatóhoz" - idézte a lap Rountree-t.
A Los Angeles-i Opera
A Los Angeles Times felidézte, hogy a Bánk bán bemutatójához kapcsolódó jótékonysági pénzgyűjtés már megkezdődött, és korábban a városban működő magyar főkonzulátus is szervezett eseményt ennek érdekében.
A magyar állam februárban szerződésben garantálta a támogatását a premierhez, június végén nyilvánosságra került információk szerint ez az összeg 200 millió forintot tesz ki. A teljes költséget Magony Zsolt, a Los Angeles-i Bánk bán-előadások társproducere korábban 350-380 millió forintra becsülte, hozzátéve, hogy az amerikai támogatók 150-180 milliót állnak. A producer múlt hét pénteken még úgy fogalmazott, "napok kérdése, hogy a magyar partnerek szerződései elkészüljenek". Hozzátette: Los Angelesben arra várnak, hogy a magyar részről vállalt szponzorációs büdzsé összeálljon, ennek 75-80 százalékát várják előzetesen.
Magony Zsolt az Origonak pedig úgy nyilatkozott: azért nem sikerült aláírni a megállapodást, mert "az adminisztrációs folyamatok sokkal több időt vesznek igénybe még egy kormányhatározat esetén is, mint amennyit egy üzleti partner tolerálni tud. A támogatási szerződés közvetlenül a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és az LA Opera között jönne létre. Ez a hét volt a legvégső határidő. A betartásának fontosságát a napokban is nagyon sok alkalommal hangsúlyoztam. Erre a biztosítékra - és nem a konkrét összegre - lett volna szükség ahhoz, hogy elinduljon például a jegyértékesítés. Többek között a Megakoncert lassan két hónapja szervezi a nemzetközi kampányt, amely ezen a héten indult volna. Nehéz az ilyen akciók kezdési időpontját hétről hétre megváltoztatni" - jelentette ki.