Nahát! Egy nő! Rendező! - Utoljára látható a Cabiria éjszakái

Szabadtéren először és egyúttal utoljára láthatja a közönség Fellini Cabiria éjszakái című művét a Karinthy Színház előadásában a Városmajori Szabadtéri Színpadon. A Federico Fellini filmjéből készült darabot, Mészáros Márta rendezését a Budapesti Nyári Fesztivál keretében tűzik műsorra.

Cikkünkben megidézzük, hogy nyilatkoztak a szereplők a darab kapcsán.

 

Mészáros Márta a darab kapcsán: "Filmrendező vagyok, csak időnként kirándulok a színházba, de a Cabiria megrendezése régi álmom. 1984-ben a Napló gyermekeimnek című filmért megkaptam a zsűri nagydíját Cannes-ban, amit Giulietta Masina adott át.

giuliettaGiulietta Masina

Természetesen láttam őt az Országútonban, a Cabiriában, szerettem, csodáltam. A díjkiosztó forgatagában azt hitte, színésznő vagyok. Amikor megtudta, hogy én rendeztem a filmet, mosolygott, örült: "Nahát! Egy nő! Rendező!" Emlékszem a nagy, csodálkozó szemeire. A filmet akkor még nem látta. De évek múlva kaptam egy képeslapot Pozsonyból. Masina ott forgatott, és egy moziban megnézte a Naplót. Vette a fáradtságot, és írt nekem, hogy Pozsonyban megnézte a filmet, és örül, hogy átadhatta a díjat. Ez az előadás számomra nemcsak arról szól, hogy elmesélünk egy megható történetet, hanem kifejezhetem tiszteletemet és csodálatomat a felejthetetlen Fellini-Masina házaspár előtt".

cabiria_ejszakai_8b

Árpa Attila: A Cabiria éjszakái-ban két szerepet játszom: az egyik a dzsigoló szépfiú, a másik meg egy olyan figura, akinek semmi köze a jóképűséghez. Kis hivatalnok, összehúzott váll, bajusz, félrenyalt haj. (...) Egy csomó színészlegendával játszom együtt, és ők mindig mondják a nagy igazságokat az öltözőben. Volt egy olyan élményem, hogy az első előadásoknál a jeleneteim után tapsot kaptam. Amikor az ötödik előadásnál ez a taps elmaradt, akkor kifejezetten megsértődtem a közönségre, hogy most miért nem. Aztán a kollégák elmondták, hogy ez fordítva van: pont az a ritka, ha egy jelenetet megtapsolnak. Amikor a délutáni előadás borzalmas volt, akkor azt mondták, hogy azért, mert éppen jóllaktak, lustán ülnek, és semmihez nincs kedvük. Ha nyugdíjas bérlet van, akkor ne lepődjek meg, ha hangosan megkérdezik az első sorban, hogy "mit mondott?!" Megtanultam azt is, hogy a fáradt színész jó színész, és hogy van barátságos és ellenséges közönség is".

cabiria_ejszakai_9b

Kecskés Karina:

Szeptember végén mutatták be a Karinthy Színházban a Fellini-film alapján színpadra állított darabot. Ismerte a film eredetit?

Igen, de régen láttam, így a próbafolyamat kezdetén újra megnéztem a többi Fellini-filmmel együtt. A szövegkönyvünk, amelyet Pataki Éva írt, nagyban hasonlít az eredetihez, annyiban más az egész darab, hogy ez színház. A rendező, Mészáros Márta is folyton azt próbálgatta, hogy hogyan lehet kiemelni a lényeget, közelebb hozni a szituációkat, tempóban kiemelve, hiszen itt nincsenek vágások, mindent totálban lát a néző.

Milyen volt Mészáros Mártával dolgozni?

Csodálatos. Tele van életvidámsággal, jókedvvel, közvetlen, szókimondó. Csodás volt vele dolgozni, ráadásul ő ebben a világban alkotott, ismerte Bridget Bardot, Lolobrigidat, Truffaut, Fellinit, és a film főszereplőjével, Giulietta Massinával is találkozott. Különleges nő, erős személyiség, aki jól kovácsol társulatot és jókedvvel dolgozik.

A történet 1957-ben játszódik. Átesett valamilyen fajta modernizáción?

A mestermunkáknál nem a kor számít, hanem a mondanivaló. A Rómeó és Júliában és a Hamletben is az számít, hogy milyen érzelmeket kelt.

Önhöz mennyire áll közel a mediterrán életérzés?

Mészáros Márta mindig azt mondogatta próba közben, hogy nem ezt a magyar depressziót akarja látni, hanem problémákat líraian megélve. Közel áll ez hozzám, de az ember ezt elfelejti a hétköznapokban.

Milyen nőnek tartja Cabiriát, a prostituáltat?

Egy nyíltszívű, ártatlan, közvetlen lány, aki hisz abban, hogy az emberek jók. Ez kihasználják, de ő képes felkelni és tovább menni.

 

JEGYVÁSÁRLÁS

 

Federico Fellini
CABIRIA ÉJSZAKÁI
- Játék két részben -
„Az előadás a jogtulajdonos engedélyével, a SIAE és a Hofra Kft. közvetítésével jött létre."
Játszódik Rómában 1957-ben
Az eredeti forgatókönyvet írta: Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli
Színpadra alkalmazta: Mészáros Márta, Pataki Éva
A történet Rómában, 1957-ben játszódik. Cabiria városszéli prostituált, aki mindig keresi a jót, és bízik abban, hogy neki sikerül kiszabadulni, szeretetre, biztonságra lelni. A színpadi változatra régóta készült Mészáros Márta. Megjegyezte: Cabiria története örök, mindig vannak és lesznek naiv, szeretetre vágyó, kiszolgáltatott emberek, akik mégis képesek egymást felvidítani és minden kudarc, csalódás ellenére sohasem adják fel.
Cabiria, utcalány KECSKÉS KARINA
Wanda, a barátnője, utcalány BALÁZS ANDREA
Oscar, Cabiria vőlegénye ÁRPA ATTILA
Marisa, utcalány CZINKÓCZI ZSUZSA
Rosie, utcalány KAPÓCS ZSÓKA
Öreg, kurva, utcalány HÁMORI ILDIKÓ
Alberto Lazzari, mozi színész KOVÁCS ISTVÁN
Béna, strici
Strici, Béna barátja BICSKEY LUKÁCS
Romolo, Marisa stricije BORBÉLY SÁNDOR
Giorgio, strici ÁRPA ATTILA
Jessie, Lazzari kedvese KAPÓCS ZSÓKA
Chiara, zenész lány BÁLINT EMESE
Mágus KOVÁCS ISTVÁN
Valamint: kurvák, stricik, hívők, inas, portás, pap, járókelők, apácák, nézők 
Díszlet: IVÁNYI ÁRPÁD
Jelmez: JANCSÓ KATALIN ETELKA
Jelmez asszisztens: MATLIÁK ESZTER
Világítástervező: KIRÁLY TAMÁS
Zene: KOVÁCS FERENC
Rendező asszisztens: NAGY ISTVÁN DÁNIEL
Díszlet kivitelezés: MAJOR ATTILACZINKA GÁBOR
Kellék: BÍRÓ TAMÁS
Fény: LÉNÁRT GÁBOR
Szcenika, produkciós asszisztens: RIDZI GÁBOR
Művészeti vezető: KARINTHY MÁRTON
Rendezte: MÉSZÁROS MÁRTA

süti beállítások módosítása